Piiriüleste skeemide kriteeriumid
in forcefrom 24.01.2020· RT I, 21.01.2020, 9· Rahandusminister
Official English translation: Criteria for cross-border arrangements · RT V, 10.03.2020, 1
The official English translation is published in Riigi Teataja for information. Only the Estonian text has legal force.
The translation is of the version in force (since 24.01.2020).
Translation in Riigi Teataja ↗Contents
Click the dot before a section, subsection or point: exact citation, link, explanation, wording history, case law and notes.
§ 1. Määruse reguleerimisala
Määrusega kehtestatakse maksualase teabevahetuse seaduse §-s 20⁸ nimetatud võimalikule maksustamise, finantskontode alase teabevahetuse või tegeliku kasusaaja tuvastamise vältimise ohule viitavate piiriüleste skeemide kriteeriumid.
§ 1. Scope of application of regulation
The regulation establishes the criteria for cross-border arrangements, specified in § 20⁸ of the Tax Information Exchange Act, which refer to the potential risk of avoiding taxation, exchange of information on financial accounts or identification of the beneficial owner.
§ 2. Peamise hüve kriteerium
Peamise hüve kriteerium on täidetud, kui kõiki asjasse puutuvaid asjaolusid arvesse võttes on skeemist tulenev mõistlikult eeldatav peamine hüve või üks peamistest hüvedest maksueelise saamine.
Paragrahvis 3 nimetatud skeemide kirjelduste puhul saab eeldada maksustamise vältimise ohtu üksnes siis, kui need piiriülesed skeemid vastavad peamise hüve kriteeriumile.
Peamise hüve kriteeriumi ei saa § 3 lõike 1 punktis 7 kirjeldatud skeemi puhul pidada täidetuks üksnes § 3 lõikes 2 sätestatud asjaolude esinemise tõttu.
§ 2. Main benefit criterion
(1) The main benefit criterion is complied with if, taking into account all the relevant circumstances, getting a tax advantage is a reasonably expected main benefit or one of the main benefits resulting from the arrangement.
(2) In the case of the descriptions of arrangements specified in § 3 potential risk of tax avoidance can only be presumed if these cross-border arrangements comply with the main benefit criterion.
(3) The main benefit criterion in the case of the arrangement described in clause 3 (1) 7) cannot be considered to be in compliance merely due to the circumstances provided for in subsection 3 (2).
§ 3. Skeemid, mille hindamisel tuleb arvestada peamise hüve kriteeriumiga
Maksustamise vältimise ohule viitavad järgmised peamise hüve kriteeriumist sõltuvad skeemid:
skeem, mille puhul asjaomane maksumaksja või skeemis osalev isik on võtnud maksueelisega seotud konfidentsiaalsuskohustuse;
skeem, mille eest teabeandjal on õigus saada tasu või hüvitist, mis määratakse kindlaks skeemi rakendamisega saadava maksueelise suuruse järgi või selle järgi, kas skeemi rakendamisega saadakse oodatud maksueelis;
standardse ülesehitusega skeem, mis on erinevate maksukohustuslaste jaoks kasutatav ilma igakordsete märkimisväärsete kohandusteta;
skeem, mille rakendamiseks tegutseb skeemis osalev isik eesmärgiga omandada kahjumis äriühing, lõpetada selle põhitegevus ning kasutada selle äriühingu kahjumit oma maksukohustuse vähendamiseks, kusjuures skeem võib sisaldada ka kahjumi ülekandmist teise riiki või jurisdiktsiooni või kahjumi kasutamist maksukohustuse vähendamiseks kiirendatud korras;
skeem, millega näidatakse saadud tulu vara, kingituse või muu tuluna, mis on maksustatud madalama maksumääraga või mis on tulumaksust vabastatud;
skeem, mille eesmärk on vahendite ümberpaigutamine näiteks ühingu kaudu, millel puudub sisuline majandustegevus ilma muu peamise ärilise eesmärgita või mille osaks olevatel tehingutel on vastastikku tasaarveldav, tühistav või muu sarnane mõju;
skeem, mis hõlmab seotud isikute vahelisi piiriüleseid makseid, mida käsitatakse ettevõtlusega seotud kuluna ja milles esineb vähemalt üks lõikes 2 sätestatud asjaoludest.
Seotud isikute vahelisi piiriüleseid makseid hõlmavate tehingute puhul peab esinema vähemalt üks järgmistest asjaoludest:
makse saaja on sellise riigi või jurisdiktsiooni resident, kus ei ole kehtestatud ettevõtte teenitud või jaotatud kasumilt võetavat maksu või see on kehtestatud nullilähedases või nullmääras;
makse saaja residendiriigis või -jurisdiktsioonis on makse maksuvaba või ei arvestata makset maksustatava tulu hulka;
makse saaja residendiriigis või -jurisdiktsioonis on makse suhtes kehtestatud soodsam maksustamisrežiim.
§ 3. Arrangements requiring taking into account main benefit criterion upon assessment
(1) The risk of tax avoidance is indicated by the following arrangements which depend on the main benefit criterion:
1) an arrangement by which the relevant taxpayer or a person participating in the arrangement has undertaken a duty of confidentiality related to the tax advantage;
2) an arrangement for which the information provider is entitled to get remuneration or compensation, which is determined by the amount of the tax advantage resulting from implementation of the arrangement, or according to whether the expected tax advantage is provided by the implementation of the arrangement;
3) an arrangement with a standard structure which can be used by different taxable persons without any significant adjustments each time;
4) an arrangement implemented by a person who participates in the arrangement with the purpose to acquire a loss-making company, terminate its principal activity and use the losses of that company for reducing its tax liability, whereby the arrangement may also include transfer of losses to another country or jurisdiction or use of the losses for reduction of tax liability in an accelerated procedure;
5) an arrangement by means of which the income received is shown as an asset, gift or other income that is taxed at a lower tax rate or is exempt from income tax;
6) an arrangement with the purpose to reallocate resources, for example, through an association which has no substantial economic activity without any other principal commercial purpose or whose transactions have the effect of mutually offsetting, cancelling or any other similar effects;
7) an arrangement involving cross-border payments between related parties, which are treated as expenses related to business and in which at least one of the circumstances provided for in subsection (2) apply.
(2) In the case of transactions involving cross-border payments between related parties at least one of the following circumstances shall exist:
1) the payee is a resident of a state or jurisdiction in which no tax is levied on profits earned or distributed by the undertaking or is taxed at zero or near- zero rate;
2) the payment is tax-exempt or is not included in the taxable income in the country of residence or jurisdiction of the payee;
3) there is a more favourable taxation regime established in respect of payment in the country or jurisdiction of residence of the payee.
§ 4. Piiriüleste tehingutega seotud skeemid, mis ei eelda peamise hüve kriteeriumi täitmist
Maksustamise vältimise ohule viitavad järgmised peamise hüve kriteeriumist sõltumatud piiriüleste tehingutega seotud skeemid:
skeem, mis hõlmab seotud isikute vahelisi piiriüleseid makseid, mida käsitatakse ettevõtlusega seotud kuluna ja milles makse saaja kas ei ole ühegi riigi või jurisdiktsiooni resident või ta on sellise riigi või jurisdiktsiooni resident, mis on kantud maksualast koostööd mittetegevate jurisdiktsioonide Euroopa Liidu loetellu või keda Majandusliku Koostöö ja Arengu Organisatsioon on hinnanud koostööd mitte tegevaks;
skeem, millega ühe ja sama vara amortisatsiooni kulu võetakse arvesse rohkem kui ühes riigis või jurisdiktsioonis;
skeem, millega taotletakse sama tulu või sama vara topeltmaksustamise kõrvaldamist rohkem kui ühes riigis või jurisdiktsioonis, mis võib viia maksustamise täieliku vältimiseni;
skeem, mis sisaldab vara üleandmist ning kus üleantud vara hinda kajastatakse erinevates riikides või jurisdiktsioonides olulisel määral erinevalt.
§ 4. Arrangements related to determination of cross-border transactions that do not presume compliance with main benefit criterion
The risk of tax avoidance is referred to by the following arrangements for cross-border transactions which are independent of the main benefit criterion:
1) an arrangement involving cross-border payments between related parties, treated as business expenses, where the payee is not a resident in any country or jurisdiction or is a resident in such a country or jurisdiction which is entered in the European Union list of jurisdictions not involved in cooperation in taxation or who has been assessed by the Organization for Economic Co-operation and Development as non-cooperative;
2) an arrangement that takes into account the cost of depreciation of one and the same asset in more than one country or jurisdiction;
3) an arrangement by which elimination of double taxation in respect of the same income or the same property is applied for in more than one country or jurisdiction, which may result in the complete tax avoidance;
4) an arrangement that includes the transfer of assets, and where the cost of the transferred asset is reflected, to a significant extent, differently in different countries or jurisdictions.
§ 5. Siirdehinna kindlaksmääramisega seotud skeemid, mis ei eelda peamise hüve kriteeriumi täitmist
Maksustamise vältimise ohule viitavad järgmised peamise hüve kriteeriumist sõltumatud siirdehinna kindlaksmääramisega seotud skeemid:
skeem, mis võimaldab ühepoolsete maksukindlust andvate (ingl safe-harbour) reeglite kasutamist;
skeem, mis hõlmab raskesti hinnatava immateriaalse vara üleandmist, kusjuures raskesti hinnatav immateriaalne hõlmab vara sellist immateriaalset vara või sellega seotud õigusi, mille puhul selle üleandmisel seotud isikute vahel puuduvad usaldusväärsed võrreldavad tehingud ning tehingute tegemise ajal on üleantava immateriaalse vara eeldatavalt saadavate tulevaste rahavoogude või sissetulekute prognoosid või kõnealuse immateriaalse vara hindamisel kasutatavad eeldused äärmiselt ebakindlad, muutes keeruliseks selle immateriaalse vara lõpliku tulususe prognoosimise selle üleandmise ajal;
skeem, mis võimaldab piiriüleste grupisiseste ülesannete, riskide või varade üleandmisega vähendada ülesannete, riskide või varade üleandja prognoositavat intressi- ja maksueelset aruandeaasta kasumit (EBIT) üleandmisele järgneva kolme aasta jooksul üle 50 protsendi võrreldes prognoositava intressi- ja maksueelse kasumiga olukorras, kus üleandmist ei ole oleks toimunud.
§ 5. Arrangements related to determination of transfer price that do not presume compliance with main benefit criterion
The risk of tax avoidance is indicated by the following arrangements, which are independent of the main benefit criterion, related to the determination of the transfer price:
1) an arrangement that allows the use of unilateral safe-harbour rules;
2) an arrangement that includes the transfer of intangible assets that are difficult to value, whereby the intangible asset that is difficult to value includes such intangible assets or rights related thereto in the case of which there are no reliable comparable transactions between the related parties upon their transfer and, during making the transactions the expected future cash flows or income projections from the intangible asset to be transferred or the assumptions used in the valuation of the particular intangible asset are extremely uncertain, making it difficult to estimate the ultimate return on the intangible asset at the time of its transfer;
3) an arrangement that enables by the transfer of the cross-border intra-group assignments, risks or assets to reduce the projected interest and pre-tax profit (EBIT) in the financial year of the transferor of tasks, risks or assets by more than 50% during three years following the transfer compared to the interest and pre-tax profit under the condition where the transfer would not have happened.
§ 6. Finantskontode alast teabevahetust mõjutavad skeemid
Finantskontodealase teabevahetuse vältimise ohule viitab skeem, mis võib raskendada või takistada maksualase teabevahetuse seaduses sätestatud finantskontode alast teabevahetust või mis kasutab ära finantskontode alase teabe vahetamiseks vajaliku õigusliku aluse puudumist.
Finantskontodealase teabevahetuse vältimise ohule võivad viidata järgmised skeemid:
sellise konto, toote või investeeringu kasutamine, mis ei ole finantskonto või mida ei soovita kasutada finantskontona, kuid millel on finantskontoga sisuliselt sarnased tunnused;
finantskonto või -vara üleandmine sellisesse riiki või jurisdiktsiooni või sellise riigi või jurisdiktsiooni ärakasutamine, mis ei ole võtnud kohustust vahetada finantskontode alast teavet asjaomase maksukohustuslase residendiriigiga;
tulu ja vara ümberklassifitseerimine sellisteks toodeteks või makseteks, mille suhtes finantskontode alase teabevahetuse regulatsiooni ei kohaldata;
finantsasutuse või finantskonto või sellel kontol oleva vara üleandmine või ümberkujundamine selliseks finantsasutuseks või finantskontoks või varaks, mille suhtes finantskontode alase teabevahetuse regulatsiooni ei kohaldata;
selliste juriidiliste isikute või õiguslike moodustiste kasutamine, mis välistavad või mille eesmärgiks on välistada kontoomaniku või kontrolliva isiku kohta finantskontode alase teabe esitamine;
skeem, mis õõnestab hoolsusmeetmeid või mis kasutab ära nõrku kohti hoolsusmeetmetes, mida finantsasutused kohaldavad finantskontode alase aruandluskohustuse täitmiseks, sealhulgas selliste riikide või jurisdiktsioonide ärakasutamine, kus rahapesuvastaste reeglite täitmise tagamine on ebapiisav või nõrk või kus juriidilistele isikutele ja õiguslikele moodustistele esitatavad läbipaistvusnõuded on nõrgad.
§ 6. Arrangements affecting exchange of information on financial accounts
(1) The risk of avoiding the exchange of information on financial accounts is indicated by an arrangement which may complicate or impede the exchange of information on financial accounts provided for in the Tax Information Exchange Act or which exploits the lack of a legal basis necessary for the exchange of information on financial accounts.
(2) The following arrangements may indicate to the risk of avoiding the exchange of information on financial accounts:
1) the use of such an account, product or investment that is not a financial account or that is not intended to be used as a financial account but which has substantially similar features to the financial account;
2) the transfer of a financial account or assets to such country or jurisdiction or exploiting a country or jurisdiction which has not committed itself to the exchange of information on financial accounts with the country of residence of the relevant taxable person;
3) reclassification of income and assets into such products or payments with regard to which the regulation on the exchange of information on financial accounts does not apply;
4) the transfer or transformation of a financial institution or financial account, or of assets held on such an account, into a financial institution or financial account or an asset with regard to which the regulation on the exchange of information on financial accounts does not apply;
5) the use of such legal persons or legal entities which preclude or the purpose of which is to preclude the provision of financial accounts information about an account holder or controlling person;
6) an arrangement that undermines due diligence or exploits weaknesses in the due diligence measures applied by financial institutions to comply with the reporting obligation on financial accounts, including the exploitation of such countries or jurisdictions where there is inadequate or weak enforcement of anti-money laundering rules or where transparency requirements set to legal persons and legal entities are weak.
§ 7. Tegeliku kasusaaja tuvastamist mõjutava skeemi kriteeriumid
Tegeliku kasusaaja tuvastamise vältimise ohule viitab skeem, milles kasutatakse läbipaistmatut omandi- või tegelike kasusaajate ahelat ning milles osalevatel isikutel või õiguslikel moodustistel on järgmised tunnused:
neil puudub sisuline majandustegevus, mida toetaks muuhulgas piisav hulk töötajaid, seadmeid, vara ja ruume;
nad on asutatud või loodud või neid juhitakse või kontrollitakse või nad asuvad sellises riigis või jurisdiktsioonis, mis ei ole nende valduses oleva vara tegeliku kasusaaja asukoha riik või jurisdiktsioon;
nende rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse kohaste tegelike kasusaajate tuvastamine on muudetud võimatuks.
§ 7. Criteria for arrangement affecting identification of the beneficial owner
The risk of avoiding the identification of the beneficial owner is indicated by an arrangement using a non-transparent chain of ownership or beneficial owners, with the persons or legal entities involved having the following characteristics:
1) they do not have a substantial economic activity which is supported, inter alia, by a sufficient number of employees, equipment, property and premises;
2) they are founded or created or are managed or controlled or they are located in such a country or jurisdiction which is not the country of residence or jurisdiction of the location of the beneficial owner of the assets in their possession;
3) it has been made impossible to identify their beneficial owners pursuant to the Money Laundering and Terrorist Financing Prevention Act.
§ 9. Määruse rakendamine
Määrust rakendatakse 2020. aasta 1. jaanuarist.
§ 9. Implementation of regulation
The Regulation shall be applied from 1 January 2020.