LegalWise

Kohtule dokumentide esitamise kord

действуетс 20.06.2025· RT I, 17.06.2025, 4· Justiitsminister

Содержание

Нажмите на точку перед параграфом, частью или пунктом: точная ссылка, ссылка на место, объяснение, история редакций, судебная практика и заметки.

1. peatükk ÜLDSÄTTED

§ 1. Määruse eesmärk

Määrusega kehtestatakse kohtule dokumentide elektroonilise esitamise ning digitaalallkirjastamise nõuded.

[RTL 2008, 35, 508 – вступ. в силу 10.05.2008]

Määrusega kehtestatakse vormistusnõuded järgmiste dokumentide kohta:

elektrooniliselt esitatav maksekäsu avaldus;

[RTL 2008, 99, 1389 – вступ. в силу 01.01.2009]

infosüsteemide andmevahetuskihi (edaspidi X-tee) kaudu esitatav maksekäsu avaldus;

paberil esitatav vastuväide maksekäsu kiirmenetluses;

[RTL 2008, 99, 1389 – вступ. в силу 01.01.2009]

kande-, sealhulgas kinnistamisavaldus, ja selle lisadokumendid, kui need esitatakse elektrooniliselt;

[RTL 2008, 35, 508 – вступ. в силу 10.05.2008]

majandusaasta aruanne ja sellega koos esitatavad dokumendid;

[RTL 2009, 99, 1466 – вступ. в силу 01.01.2010]

elektrooniliselt esitatav erakonna liikmete nimekiri;

elektrooniliselt esitatav osanike nimekiri;

[RT I, 25.07.2023, 3 – вступ. в силу 01.09.2023]

elektrooniliselt esitatav hooneühistu liikmete nimekiri;

[RT I, 25.07.2023, 3 – вступ. в силу 01.09.2023]

elektrooniliselt esitatavad sidevahendite andmed.

elektrooniliselt esitatavad andmed audiitorettevõtja ja nõukogu liikmete nimekirja ning tegevusala muudatuste kohta;

[RT I, 02.04.2024, 5 – вступ. в силу 05.04.2024]

osakapitali sissemakse tagastamise taotlus.

Määrusega sätestatakse juhud, mil isiku poolt kohtule dokumendi esitamine on asendatud asutustevahelise elektroonilise andmevahetusega.

Määrusega kehtestatakse ettevõtja tegevusalade klassifitseerimisnõuded.

Määrusega sätestatakse juhud, mil notar esitab kohtule elektroonilised dokumendid infosüsteemi „e-notar” kaudu.

Määrusega sätestatakse juhud, kui kande- ja kinnistamisavaldusi ja lisadokumente võib esitada paberkandjal.

[RT I 2010, 44, 263 – вступ. в силу 12.07.2010, rakendatakse 01.07.2010]

§ 2. Dokumendi elektroonilise esitamise viisid

Dokument esitatakse kohtule elektrooniliselt:

e-posti teel või

X-tee kaudu

[RTL 2007, 39, 662 – вступ. в силу 13.05.2007]

selleks määratud veebilehe või infosüsteemi kaudu.

Kui käesoleva määruse kohaselt tuleb dokument esitada veebilehe või teatud infosüsteemi kaudu, on keelatud seda esitada e-posti teel.

1¹. peatükk DIGITAALALLKIRJASTAMISE NÕUDED

§ 2¹. Nõuded digitaalse allkirjastamise sertifikaadile

Digitaalseks allkirjastamiseks kasutatav sertifikaat (edaspidi sertifikaat) peab olema väljastatud sertifitseerimise riiklikus registris registreeritud sertifitseerimisteenuse osutaja poolt „E-identimise ja e-tehingute usaldusteenuste seaduse” alusel füüsilisele isikule tema isikunime all, varjunime kasutamata.

[RT I, 09.08.2019, 14 – вступ. в силу 12.08.2019]

Sertifikaadi omanik peab sertifikaadi väljaandmisel olema tuvastatud isikutunnistuse, digitaalse isikutunnistuse või elamisloakaardi väljaandmiseks ettenähtud korras „Isikut tõendavate dokumentide seaduse” alusel.

[RT I, 06.01.2011, 8 – вступ. в силу 09.01.2011]

Sertifitseerimise riiklikus registris registreerimata sertifitseerimisteenuse osutaja välja antud sertifikaadi tehnilised ja organisatsioonilised turvanõuded, sertifikaadi omaniku tuvastamise nõuded ning nõuded sertifitseerimisteenuse osutajale peavad olema samaväärsel tasemel käesoleva paragrahvi lõigetes 1 ja 2 nimetatud nõuetega.

Kui sertifikaat on välja antud väljaspool Euroopa Liitu, peab see olema tunnustatud vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) nr 910/2014 e-identimise ja e-tehingute jaoks vajalike usaldusteenuste kohta siseturul ja millega tunnistatakse kehtetuks direktiiv 1999/93/EÜ (EL L 257, 28.08.2014, lk 73–114), artiklile 14.

[RT I, 27.06.2020, 6 – вступ. в силу 30.06.2020]

Äriregistri kiirmenetluses ja maksekäsu kiirmenetluses ning teistes automatiseeritud teenustes kasutatav sertifikaat ei tohi sisaldada kasutusvaldkonna piiranguid ega sertifikaadiga allkirjastatavate tehingute väärtuste ülempiire.

[RTL 2008, 35, 508 – вступ. в силу 10.05.2008]

§ 2². Eksperthinnang sertifikaadile

Kui sertifikaadi on välja andnud sertifitseerimise riiklikus registris registreerimata sertifitseerimisteenuse osutaja, küsib Registrite ja Infosüsteemide Keskus enne sertifikaadile teenuse avamist majandus- ja kommunikatsiooniministri määratud pädevalt asutuselt eksperthinnangut sertifikaadi vastavuse kohta käesoleva määruse § 2¹ nõuetele.

[RTL 2008, 35, 508 – вступ. в силу 10.05.2008]

2. peatükk NÕUDED PABERDOKUMENDILE

§ 4. Maksekäsu kiirmenetluse avaldus ja vastuväide

Утратил силу

[RTL 2008, 99, 1389 – вступ. в силу 01.01.2009]

Pabervastuväide makseettepanekule esitatakse kohtule määruse lisades 3 ja 4 kehtestatud vormil.

[RTL 2008, 35, 508 – вступ. в силу 10.05.2008]

3. peatükk DOKUMENDI ESITAMINE E-POSTI TEEL

§ 5. Kohtu e-posti aadress ja mahupiirangсудебная практика

E-kirjaga kohtule menetlusdokumendi saatmiseks tuleb kasutada selleks ettenähtud e-posti aadressi, mis on avaldatud kohtute veebilehel https://www.kohus.ee.

[RT I, 29.01.2022, 1 – вступ. в силу 01.02.2022]

E-kirja maht võib kohtule menetlusposti saatmisel olla kuni 20 megabaiti. Mahtu ületav e-kiri tuleb kohtule saatmiseks jagada väiksemamahulisteks e-kirjadeks.

[RT I, 22.01.2020, 5 – вступ. в силу 25.01.2020]

§ 6. Nõuded e-posti teel esitatud dokumendile

e-posti teel esitatud menetlusdokument, mis seaduse kohaselt peab olema digitaalallkirjastatud:

[RTL 2008, 35, 508 – вступ. в силу 10.05.2008]

Утратил силу

[RT I, 27.06.2020, 6 – вступ. в силу 30.06.2020]

peab olema loetav kas AdobeReaderi või Microsoft Wordi tarkvara abil;

tuleb esitada lihtteksti- (Text), RTF- (Rich Text Format), PDF- (Portable Document Format), ODF- (Open Document Format), DOC- (MS Office Word Document), DOCX- (Office Open XML Document), DDOC- (digitaalselt allkirjastatud fail), BDOC- (rahvusvaheline digitaalallkirja vorming), ASICE (BDOC allkirjavorming), JPG- (pildifail), XLS- (MS Office Excel Spreadsheet) või XLSX- (MS Office Excel workbook) vormingus;

[RT I, 05.06.2017, 1 – вступ. в силу 08.06.2017]

ei tohi sisaldada muutuvaid osi (kirja sisu muutvaid linke);

peab sisalduma manusena e-kirjas;

[RT I, 11.02.2016, 2 – вступ. в силу 14.02.2016]

e-kirja manusena lisatakse esimesena põhidokument ja seejärel dokumendi lisad vastavalt menetlusdokumendi lisade numeratsioonile.

[RT I, 09.08.2019, 14 – вступ. в силу 12.08.2019]

Tõendamise huvides ja vastava taotluse esitamisel võib kohus vastu võtta ka muus vormingus koostatud ning muu tarkvaraga digitaalallkirjastatud dokumente. Sellisel juhul pöördub kohus vajaliku tarkvara paigaldamiseks (installeerimiseks) Registrite ja Infosüsteemide Keskusse. Tarkvara paigalduskulusid ja litsentsitasusid võib kohus lugeda asja läbivaatamiskuludeks.

[RTL 2010, 3, 43 – вступ. в силу 18.01.2010]

Kinnistamis- ja kandeavaldused ning avaldused registrikaardiväliste andmete muutmiseks, mis ei ole omavahel seotud, tuleb digitaalallkirjastada ning esitada eraldi.

[RT I, 29.01.2022, 1 – вступ. в силу 01.02.2022]

§ 7. Kohtu vastuvõtukinnitusсудебная практика

e-kirjaga dokumendi esitamisel selleks ettenähtud e-posti aadressile saab esitaja automaatse vastuvõtukinnituse dokumendi laekumise kohta kohtu e-postkasti.

Automaatne vastuvõtukinnitus ei ole esitatud dokumendi tehnilise ja õigusliku korrektsuse tunnustamise alus.

§ 8. Kohustuslikud dokumendivormid

e-kirjaga kohtule dokumendi esitamisel tuleb järgmistel juhtudel kasutada käesoleva määruse lisadena kehtestatud vorme:

[RT I 2010, 44, 263 – вступ. в силу 12.07.2010, rakendatakse 01.07.2010]

Утратил силу

[RTL 2008, 99, 1389 – вступ. в силу 01.01.2009]

Утратил силу

[RTL 2008, 99, 1389 – вступ. в силу 01.01.2009]

vastuväide maksekäsu kiirmenetluses – lisa 3;

vastuväide lapse elatisnõudele maksekäsu kiirmenetluses – lisa 4;

Утратил силу

[RT I, 13.04.2011, 1 – вступ. в силу 28.05.2011]

Утратил силу

[RT I, 13.04.2011, 1 – вступ. в силу 28.05.2011]

Утратил силу

[RT I, 29.12.2012, 22 – вступ. в силу 01.01.2013]

Утратил силу

[RT I, 29.12.2012, 22 – вступ. в силу 01.01.2013]

avaldus laevakinnistusraamatusse kande tegemiseks – lisa 9;

avaldus laevakinnistusraamatu kandeavalduse muutmiseks, tagasivõtmiseks või lisadokumentide esitamiseks – lisa 10;

avaldus kommertspandiregistrisse kande tegemiseks – lisa 11;

avaldus kommertspandiregistri kandeavalduse muutmiseks, tagasivõtmiseks või lisadokumentide esitamiseks – lisa 12;

nõusolek kommertspandiregistrisse või laevakinnistusraamatusse kande tegemiseks – lisa 13;

[RT I, 13.04.2011, 1 – вступ. в силу 28.05.2011]

volikiri laevakinnistusraamatusse kande tegemiseks – lisa 14.

[RT I, 13.04.2011, 1 – вступ. в силу 28.05.2011]

Käesoleva paragrahvi lõikes 1 kehtestatud vorme tuleb kasutada ka juhul, kui nende e-postiga esitamine ei ole võimalik kohtu e-postkasti tehnilise rikke tõttu ja need tuleb esitada kohtule paberkandjal.

[RT I 2010, 44, 263 – вступ. в силу 12.07.2010, rakendatakse 01.07.2010]

§ 9. Kohustuslike dokumendivormide kättesaadavaks tegemine

Kohustuslikke dokumendivorme saab isik oma arvutisse laadida kohtute veebilehelt https://www.kohus.ee.

[RT I, 29.01.2022, 1 – вступ. в силу 01.02.2022]

3¹. peatükk DOKUMENDI ESITAMINE X-TEE KAUDU

§ 9¹. Maksekäsu kiirmenetluse avalduse esitamine

Tehniliste võimaluste olemasolul võib avaldaja maksekäsu kiirmenetluse avalduse esitada sõnumipõhiselt riigi infosüsteemide andmevahetuskihi (edaspidi X-tee) kaudu.

[RTL 2008, 35, 508 – вступ. в силу 10.05.2008]

Sõnumipõhise maksekäsu kiirmenetluse avalduse saab X-tee kaudu esitada juhul, kui avaldaja infosüsteem on X-teega liidestatud ning talle on teenus Registrite ja Infosüsteemide Keskuse poolt kasutamiseks avatud.

Justiits- ja Digiministeerium avaldab sõnumipõhiselt esitatava maksekäsu kiirmenetluse avalduse andmete struktureerimis- ja paigaldusviisi nõuded ning tehnilised tingimused oma veebileheküljel.

[RT I, 30.12.2024, 1 – вступ. в силу 01.01.2025, Vabariigi Valitsuse seaduse § 105.19 lõike 12 alusel asendatud sõna „Justiitsministeerium” sõnadega „Justiits- ja Digiministeerium” vastavas käändes]

X-tee kaudu saab sõnumipõhist maksekäsu kiirmenetluse avaldust esitada sõltumata kohtu tööajast.

X-tee kaudu edastatav sõnumipõhine maksekäsu kiirmenetluse avaldus loetakse kohtule esitatuks, kui see on salvestatud kohtute infosüsteemi. Sõnumi saatjale edastatakse selle kohta elektrooniline vastuvõtukinnitus.

Утратил силу

[RTL 2008, 35, 508 – вступ. в силу 10.05.2008]

§ 9². Teenusega liitumine

X-tee kaudu sõnumipõhise maksekäsu kiirmenetluse avalduse esitamise teenusega liitumiseks tuleb esitada avaldus Registrite ja Infosüsteemide Keskusele.

Info teenusega liitumise korra ja tingimuste kohta avaldatakse Registrite ja Infosüsteemide Keskuse veebilehel.

[RTL 2008, 35, 508 – вступ. в силу 10.05.2008]

§ 9³. Avalduse esmane kontroll ja kohtu vastuvõtukinnitus

Maksekäsu kiirmenetluse avalduse esitamisel X-tee kaudu saab esitaja automaatse vastuvõtukinnituse avalduse laekumise kohta kohtute infosüsteemi.

Maksekäsu kiirmenetluse avalduse esmase kontrolli vormi- ning tehnilistest nõuetest kinnipidamise kohta teeb selle esitamisel kohtute infosüsteem.

[RTL 2007, 39, 662 – вступ. в силу 13.05.2007]

Kui sõnumipõhine maksekäsu kiirmenetluse avaldus edastatakse vormingus, mis ei vasta kehtestatud vormi- ning tehnilistele nõuetele, loetakse, et sõnumit ei ole esitatud ja see tagastatakse esitajale. Esitajale kuvatakse tagastamise põhjus.

[RTL 2010, 3, 43 – вступ. в силу 18.01.2010]

Vastuvõtukinnituses esitatakse avaldajale edastatud sõnumi põhjal loodud kohtuasjade numbrid, sõnumi saatmise aeg ja muu sõnumiga seonduv oluline info. Automaatne vastuvõtukinnitus ei ole esitatud dokumendi õigusliku korrektsuse tunnustamise alus.

[RTL 2007, 39, 662 – вступ. в силу 13.05.2007]

§ 9⁴. Väljatrükk paberkandjale

Kohtute infosüsteemi salvestatud sõnumi põhjal luuakse automatiseeritult maksekäsu kiirmenetluse avaldus.

[RTL 2008, 35, 508 – вступ. в силу 10.05.2008]

4. peatükk DOKUMENDI ESITAMINE VEEBILEHE JA INFOSÜSTEEMI KAUDU

§ 10. E-äriregistri kaudu esitatavate dokumentide loetelu ja allkirjastamise viisid

[RT I, 26.08.2021, 1 – вступ. в силу 29.08.2021]

E-äriregistri kaudu esitatakse kohtule:

[RT I, 26.08.2021, 1 – вступ. в силу 29.08.2021]

äriregistri ning mittetulundusühingute ja sihtasutuste registrite kandeavaldus ning selle lisadokumendid – digitaalallkirjastatult;

[RT I, 29.01.2022, 1 – вступ. в силу 01.02.2022]

avaldus äriregistri ning mittetulundusühingute ja sihtasutuste registri registrikaardiväliste andmete sisestamiseks, muutmiseks ja kustutamiseks ning selle lisadokumendid – digitaalallkirjastatult;

[RT I, 29.01.2022, 1 – вступ. в силу 01.02.2022]

majandusaasta aruanne ja sellega koos esitatavad dokumendid – digitaalse isikutuvastusega, välja arvatud raamatupidamise seaduse § 25 lõikes 4 sätestatud juhul;

[RT I, 17.06.2025, 3 – вступ. в силу 20.06.2025]

erakonna liikmete nimekiri – digitaalse isikutuvastusega;

[RT I, 05.06.2017, 1 – вступ. в силу 08.06.2017]

füüsilisest isikust ettevõtja ning juriidilise isiku sidevahendite andmed – digitaalse isikutuvastusega;

[RT I, 05.06.2017, 1 – вступ. в силу 08.06.2017]

osakapitali sissemakse tagastamise taotlus – digitaalallkirjastatult;

äriühingu ja sihtasutuse audiitorettevõtja andmed ja muudatused nõukogu nimekirjas – digitaalallkirjastatult;

ettevõtja tegevusala muutumise teadaanne – digitaalse isikutuvastusega.

[RT I, 05.06.2017, 1 – вступ. в силу 08.06.2017]

Määruskaebus registriosakonna kandemääruse peale esitatakse kohtule e-äriregistri kaudu.

[RT I, 29.01.2022, 1 – вступ. в силу 01.02.2022]

Утратил силу

[RTL 2008, 35, 508 – вступ. в силу 10.05.2008]

Утратил силу

[RT I, 05.06.2017, 1 – вступ. в силу 08.06.2017]

Kui lõigetes 1 ja 2 nimetatud dokumente ei ole võimalik esitada e-äriregistri kaudu, võib need esitada e-postiga käesoleva määruse 3. peatüki alusel digitaalallkirjastatult. Kui dokumentide e-posti teel esitamine ei ole võimalik kohtu e-postkasti tehnilise rikke tõttu, võib dokumendid esitada kohtule paberkandjal. Dokumendid peavad sisaldama seaduses sätestatud andmeid ja olema esitatud kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis. Seaduses sätestatud juhtudel peavad dokumendi allkirjad olema notariaalselt kinnitatud.

[RT I, 29.01.2022, 1 – вступ. в силу 01.02.2022]

§ 11. Äriregistri ning mittetulundusühingute ja sihtasutuste registri elektrooniline kandeavaldus

[RT I, 11.01.2019, 3 – вступ. в силу 14.01.2019]

E-äriregistris võimaldatakse esitada tavamenetlusse digitaalallkirjastatud kandeavaldus:

[RT I, 25.07.2023, 3 – вступ. в силу 01.09.2023]

füüsilisest isikust ettevõtja, täis- ja usaldusühingu, mittetulundusühingu, maaparandusühistu ning välismaa äriühingu filiaali registrisse kandmiseks;

[RT I, 26.08.2021, 1 – вступ. в силу 29.08.2021]

füüsilisest isikust ettevõtja, täis-, usaldus- ja osaühingu, aktsiaseltsi, tulundusühistu, sihtasutuse, mittetulundusühingu, korteriühistu, maaparandusühistu ja välismaa äriühingu filiaali andmete muutmiseks registris, välja arvatud ühinemisel ja jagunemisel.

[RT I, 26.08.2021, 1 – вступ. в силу 29.08.2021]

Äriregistri kiirmenetlusse võimaldatakse esitada äriregistri seaduse § 42 lõikes 3 sätestatud juhtudel:

[RT I, 28.01.2023, 2 – вступ. в силу 01.02.2023]

füüsilisest isikust ettevõtja, täis-, usaldus- ja osaühingu esmakandeavaldus;

füüsilisest isikust ettevõtja ning täis-, usaldus- ja osaühingu, aktsiaseltsi, tulundusühistu ja filiaali muu kandeavaldus.

Äriregistri kiirmenetlusse esitatakse kandeavaldus üksnes juhul, kui kandeavalduses näidatud ja kandedokumentidele alla kirjutanud:

füüsilised isikud on registreeritud Eesti rahvastikuregistris või välisriigi rahvastikuregistris, kust kohtu registriosakonna infosüsteem saab nende isikuandmeid automatiseeritult kontrollida või kui kande tegemiseks vajalikud isikuandmed on allalaetavad käesoleva määruse §-s 2¹ sätestatud nõuetele vastavalt sertifikaadilt;

juriidilised isikud on kantud Eesti äriregistrisse või mittetulundusühingute ja sihtasutuste registrisse või välisriigi sarnasesse registrisse, kust kohtu registriosakonna infosüsteem saab nende andmeid ning esindusõiguse reegleid automatiseeritult kontrollida

[RTL 2008, 35, 508 – вступ. в силу 10.05.2008]

Kandeavalduste esitamisel E-äriregistri kaudu tuleb täita kõik ettenähtud andmeväljad. Lisadokumendid salvestatakse vajadusel avalduse juurde manusena. Manus peab vastama käesoleva määruse § 6 lõikes 1 dokumendi kohta esitatud nõuetele ega tohi ületada käesoleva määruse § 5 lõike 2 esimeses lauses nimetatud mahtu.

[RT I, 25.07.2023, 3 – вступ. в силу 01.09.2023]

Äriregistri kiirmenetluses makstakse riigilõiv registrikande eest ja osakapitali sissemakse selleks ettenähtud arvelduskontole:

[RT I, 11.01.2019, 3 – вступ. в силу 14.01.2019]

kandeavalduse esitamiseks ettenähtud veebilehel asuva pangalingi kaudu või

muu krediidiasutuse või makseasutuse kaudu, kui kohtu registriosakonna infosüsteem saab makse laekumist automatiseeritult kontrollida.

[RT I, 11.01.2019, 3 – вступ. в силу 14.01.2019]

Утратил силу

[RT I, 29.01.2022, 1 – вступ. в силу 01.02.2022]

§ 11¹. Kiirmenetluses kasutatav põhikiri

Osaühing, mis kantakse äriregistrisse kiirmenetluse korras, kasutab vormikohast põhikirja (lisa 15).

Kiirmenetluses kasutatav põhikiri koosneb:

kohustuslikest sätetest (lisa 15 põhikirja punktid 1.1–1.3, 2.10 ja 6.1–6.3);

valiksätetest (lisa 15 põhikirja punktid 1.4, 2.1–2.9, 2.11, 3.1–3.4, 4.1–4.4 ja 5.1–5.8).

[RT I, 28.01.2023, 1 – вступ. в силу 01.06.2023]

Põhikiri lisatakse kandeavaldusele PDF-vormingus.

[RT I, 11.12.2014, 1 – вступ. в силу 14.12.2014]

§ 11². Kiirmenetluses makstud osakapitali sissemakse tagastamine

Äriregistri kiirmenetluses makstud osakapitali sissemakse tagastamise taotluse esitab juhatuse liige pärast vastava osaühingu äriregistrisse kandmist Riigi Tugiteenuste Keskusele E-äriregistri kaudu.

[RT I, 25.07.2023, 3 – вступ. в силу 01.09.2023]

Esitaja täidab taotluses järgmised andmed:

osakapitali sissemakse teinud isiku andmed;

krediidiasutuse või makseasutuse ja konto andmed, kuhu ja millelt sissemakse tasuti;

[RT I, 11.01.2019, 3 – вступ. в силу 14.01.2019]

sissemakse viitenumber;

sissemakse tagastamise taotluse esitaja isikuandmed;

osaühingu andmed, kellele pärast registrisse kandmist sissemakse tagastatakse;

osaühingu maksekonto number, kuhu sissemakse tagastamist taotletakse.

[RT I, 11.01.2019, 3 – вступ. в силу 14.01.2019]

Kohtu registriosakonna infosüsteem kontrollib taotlust automatiseeritult ning edastab selle Riigi Tugiteenuste Keskusele osakapitali sissemakse tagastamiseks juhul, kui:

[RT I, 15.12.2011, 4 – вступ. в силу 01.01.2012]

taotluses märgitud osaühing on äriregistrisse kantud;

taotluse esitaja on kantud vastava äriühingu juhatuse liikmena äriregistrisse;

sama osaühingu kohta pole varem osakapitali sissemakse tagastamise taotlusi esitatud.

Kui taotluses esitatud andmete automaatkontrollimisel ilmneb, et taotlust ei saa edastada, kuvatakse esitajale põhjus.

[RTL 2006, 93, 1722 – вступ. в силу 01.01.2007]

Juriidiline isik, mille ühelgi juhatuse liikmel ei ole autentimisvahendit, mis võimaldaks käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud taotluse digitaalallkirjastada, ega õigust seda taotleda, esitab Riigi Tugiteenuste Keskusele kohtu registriosakonna kaudu digitaalallkirjastatud taotluse asemel notariaalselt kinnitatud avalduse. Avalduses tuleb märkida käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud andmed. Avalduse vastavust nõuetele kontrollib kohtu registriosakond.

[RT I, 15.12.2011, 4 – вступ. в силу 01.01.2012]

§ 11³. Krediidiasutuse ja makseasutuse teatist asendavad dokumendid

[RT I, 11.01.2019, 3 – вступ. в силу 14.01.2019]

Osa- või aktsiakapitali sissemakse kohta esitatavaks krediidiasutuse või makseasutuse teatiseks loetakse ka krediidi- või makseasutuse poolt digitaalselt allkirjastatud või digitaalse templiga varustatud konto väljavõte või maksekorraldus, kui konto väljavõttel või maksekorraldusel on kapitali sissemaksmist tõendav selgitus.

[RT I, 11.01.2019, 3 – вступ. в силу 14.01.2019]

§ 12. Majandusaasta aruande elektrooniline esitamine

Majandusaasta aruanne ja sellega koos esitatavad dokumendid esitatakse majandusaasta aruande elektroonilise koostamise ja esitamise keskkonnas (edaspidi aruandluskeskkond). Aruandluskeskkond asub käesoleva määruse § 10 lõikes 1 nimetatud veebilehel.

Raamatupidamiskohustuslane, kes lähtub majandusaasta aruande ja sellega koos esitatavate dokumentide koostamisel „Raamatupidamise seaduse” § 14¹ lõikest 3, koostab ja esitab need dokumendid aruandluskeskkonnas või laadib vastavad andmed aruandluskeskkonda.

Raamatupidamiskohustuslane, kes ei lähtu majandusaasta aruande ja sellega koos esitatavate dokumentide koostamisel käesoleva paragrahvi lõikes 2 sätestatust, kuid peab kohtule eelnimetatud dokumendid esitama, teeb seda aruandluskeskkonnas PDF-vormingus. Kestlikkusaruannet sisaldava majandusaasta aruande koostamisel peab raamatupidamiskohustuslane järgima raamatupidamise seaduse § 25 lõikes 1 sätestatud vormistusnõudeid, märgistades kogu majandusaasta aruande. Majandusaasta aruande ja sellega koos esitatavate dokumentide maht kokku ei tohi ületada 20 megabaiti.

[RT I, 17.06.2025, 3 – вступ. в силу 20.06.2025]

Утратил силу

[RT I, 25.07.2023, 3 – вступ. в силу 01.09.2023]

§ 12¹. Majandusaasta aruande aruandluskeskkonnas esitaja

[RT I, 12.07.2012, 1 – вступ. в силу 15.07.2012]

Majandusaasta aruande ja sellega koos esitatavad dokumendid koostab ja esitab aruandluskeskkonnas raamatupidamiskohustuslase registrisse kantud juhatuse liige, täisosanik, esindusõiguslik usaldusosanik, likvideerija, pankrotihaldur või filiaali juhataja (edaspidi raamatupidamiskohustuslase esindusõiguslik isik).

[RTL 2009, 99, 1466 – вступ. в силу 01.01.2010]

Raamatupidamiskohustuslase esindusõiguslik isik võib majandusaasta aruande ja sellega koos esitatavate dokumentide koostamiseks ja esitamiseks aruandluskeskkonnas volitada teise isiku.

[RTL 2009, 99, 1466 – вступ. в силу 01.01.2010]

Käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud toimingu saab teha ka notari kaudu. Notar tõestab raamatupidamiskohustuslase esindusõigusliku isiku poolt välja antava volituse ja sisestab volituse andmed aruandluskeskkonda.

[RTL 2009, 99, 1466 – вступ. в силу 01.03.2010]

Raamatupidamiskohustuslane, kelle ühtegi esindusõiguslikku isikut ei ole võimalik aruandluskeskkonda autentimisel üheselt siduda äriregistrisse või mittetulundusühingute ja sihtasutuste registrisse raamatupidamiskohustuslase kohta kantud andmetega, võib majandusaasta aruande ja sellega koos esitatavad dokumendid lasta koostada ja esitada ka muul isikul.

[RT I, 11.01.2019, 3 – вступ. в силу 14.01.2019]

§ 12². Majandusaasta aruande esitamine aruandluskeskkonnas

Kui majandusaasta aruanne ja sellega koos esitatavad dokumendid on aruandluskeskkonnas koostatud, kinnitatud ja esitatud ning aruande kinnitaja ja esitaja on turvalisel viisil tuvastatud, ei pea majandusaasta aruannet digitaalallkirjastama. Auditeeritava majandusaasta aruande peab digitaalallkirjastama.

[RT I, 17.06.2025, 3 – вступ. в силу 20.06.2025]

Kui majandusaasta aruandega koos esitatav revidendi või revisjonikomisjoni arvamus on koostatud väljaspool aruandluskeskkonda ja allkirjastatud digitaalselt, esitatakse see aruandluskeskkonda PDF-vormingus.

[RT I, 16.11.2022, 1 – вступ. в силу 19.11.2022]

Paberkandjal allkirjastatud majandusaasta aruande esitamiseks lisatakse majandusaasta aruanne ja sellega koos esitatavad dokumendid aruandluskeskkonda PDF-vormingus. Kui lisatav aruanne on koostatud väljaspool aruandluskeskkonda, peab raamatupidamiskohustuslane esitama ka majandusaasta aruande ja sellega koos esitatavate dokumentide andmed aruandluskeskkonnas olevatel andmeväljadel.

[RT I, 12.07.2012, 1 – вступ. в силу 15.07.2012]

§ 12³. Vandeaudiitori aruande vormistamine aruandluskeskkonnas

[RTL 2010, 9, 160 – вступ. в силу 08.03.2010]

Raamatupidamiskohustuslase esindusõiguslik isik määrab aruandluskeskkonnas raamatupidamise aastaaruande audiitorkontrolli tegemiseks audiitorettevõtja. Määratud audiitorettevõtja peab määramise aruandluskeskkonnas aktseptima.

[RT I, 02.04.2024, 5 – вступ. в силу 05.04.2024]

Audiitorettevõtja vormistab aruandluskeskkonnas vandeaudiitori aruande. Vandeaudiitori aruanne peab olema digitaalallkirjastatud.

[RT I, 02.04.2024, 5 – вступ. в силу 05.04.2024]

Kui majandusaasta aruanne ja sellega koos esitatavad dokumendid lisatakse aruandluskeskkonda PDF-vormingus, võib vandeaudiitori aruande esitada koos majandusaasta aruandega. Käesoleva paragrahvi lõikes 1 sätestatut ei kohaldata.

[RT I, 12.07.2012, 1 – вступ. в силу 15.07.2012]

§ 12⁴. Majandusaasta aruande esitamine PDF-vormingus

Käesoleva määruse § 12 lõikes 3 nimetatud raamatupidamiskohustuslase esindusõiguslik isik lisab aruandluskeskkonda paberkandjal allkirjastatud ja seaduses sätestatud juhtudel auditeeritud majandusaasta aruande ja sellega koos esitatavad dokumendid PDF-vormingus. Vastavalt kohaldatakse käesoleva määruse § 12¹ ja § 12³.

[RT I, 12.07.2012, 1 – вступ. в силу 15.07.2012]

PDF-vormingus aruandluskeskkonda lisatava majandusaasta aruande võib paberkandjal allkirjastamise asemel digitaalallkirjastada aruandluskeskkonnas.

[RT I, 12.07.2012, 1 – вступ. в силу 15.07.2012]

§ 12⁵. Majandusaasta aruande esitamine notari kaudu

Majandusaasta aruande ja sellega koos esitatavad dokumendid võib esitada kohtule notari kaudu, kui:

raamatupidamiskohustuslasel puudub Eesti isikukoodiga esindusõiguslik isik;

raamatupidamiskohustuslase esindusõiguslikul isikul puudub aruandluskeskkonnas autentimise või digitaalallkirjastamise võimalus;

majandusaasta aruanne on koostatud paberkandjal ning aruanne esitatakse volitatud isiku vahendusel;

raamatupidamiskohustuslane ei saa muul põhjusel esitada majandusaasta aruannet aruandluskeskkonnas.

[RT I, 17.06.2025, 3 – вступ. в силу 20.06.2025]

Raamatupidamiskohustuslane esitab majandusaasta aruande ja sellega koos esitatavate dokumentide ärakirjad notarile elektrooniliselt PDF-vormingus või paberkandjal. Elektrooniliselt notarile esitatud majandusaasta aruanne peab olema raamatupidamiskohustuslase esindusõigusliku isiku poolt paberkandjal allkirjastatud ning aruande esitaja poolt digitaalallkirjastatud. Notar ei pea kontrollima esitatud dokumentide vastavust originaalile.

[RT I, 17.06.2025, 3 – вступ. в силу 20.06.2025]

Majandusaasta aruande ja sellega koos esitatavate dokumentide ärakirja esitamisel peab nende esitaja edastama notarile justiitsministri 19. juuni 2009. aasta määruse nr 23 „Notariaadimäärustik” § 57 lõike 1 punktis 3 nimetatud andmed. Paberkandjal majandusaasta aruande ja sellega koos esitatavate dokumentide esitamisel peab notar tuvastama nende dokumentide esitaja isiku.

Majandusaasta aruande ja sellega koos esitatavate dokumentide esitamisel notari kaudu ei pea notar tuvastama aruande esitaja esindusõigust.

Notar edastab majandusaasta aruande ja sellega koos esitatavate dokumentide ärakirja kohtule aruandluskeskkonnas viie tööpäeva jooksul, jättes täitmata või muutmata aruandluskeskkonnas olevad andmeväljad sidevahendite andmete (telefon, faks, e-posti aadress), osanike nimekirja, mittetulundusühingu või sihtasutuse aruandeaasta põhitegevusala või äriühingu müügitulu jaotuse kohta.

[RT I, 12.07.2012, 1 – вступ. в силу 15.07.2012]

§ 13. Erakonna liikmete nimekirja esitamine

Erakonna registrisse kandmisel või erakonna liikmete nimekirja muutumisel esitab erakonna liikmete nimekirja kohtule erakonna juhatuse liige, likvideerija või pankrotihaldur, kes on sellisena kantud mittetulundusühingute ja sihtasutuste registrisse.

Erakonna liikmete nimekirja esitajal on võimalik kohtu registriosakonna infosüsteemi kaudu volitada teist isikut erakonna liikmete nimekirja muudatusi tegema. Esitaja sisestab selleks volitatu isikukoodi ja volituse kehtivuse lõppkuupäeva.

Isiku erakonna liikmete nimekirja lisamiseks sisestab nimekirja esitaja isiku isikukoodi ja erakonda astumise aja, mille on ette andnud kohtu registriosakonna infosüsteem. Juhul, kui isik on varem kuulunud samasse erakonda, lisab isiku poolt allkirjastatud PDF-, RTF- või JPG- (Joint Photographic Expert Group) vormingus avalduse erakonda astumiseks.

[RT I, 12.04.2011, 10 – вступ. в силу 15.04.2011]

Kui isik on erakonna liikmete nimekirja lisamise ajal veel ka teise erakonna liikmete nimekirjas, arvatakse isik välja sellest erakonnast, mille nimekirja ta varasema erakonna liikmeks astumise kuupäevaga oli kantud. Väljaarvamise kuupäevaks märgitakse uude erakonda astumise aeg. Kohtu registriosakonna infosüsteem saadab sellekohase teate erakonnale, mille liikmete nimekirjast isik välja arvati, ja isikule.

Isiku liikmelisuse lõppemisega erakonnas sisestab nimekirja esitaja väljaarvatava või väljaastuva isiku isikukoodi ja väljaarvamise või väljaastumise aja, mille on ette andnud kohtu registriosakonna infosüsteem. Kohtu registriosakonna infosüsteem saadab sellekohase teate erakonnale, mille liikmete nimekirjast isik välja arvati või välja astus, ja isikule.

[RT I, 12.04.2011, 10 – вступ. в силу 15.04.2011]

Rahvastikuregistri andmetel surnud isikut ei võimalda kohtu registriosakonna infosüsteem erakonna liikmete nimekirja lisada, samuti arvatakse selline isik automaatselt erakonna liikmete nimekirjast välja. Kohtu registriosakonna infosüsteem saadab sellekohase teate erakonnale, mille liikmete nimekirjas surnud isik oli.

Kui erakonna liikmete nimekirja lisatav isik ei ole rahvastikuregistri andmetel Eesti kodanik või Eestis püsivalt elav Euroopa Liidu kodanik, ei võimalda kohtu registriosakonna infosüsteem isikut erakonna liikmete nimekirja lisada, samuti arvatakse selline isik automaatselt erakonna liikmete nimekirjast välja. Kohtu registriosakonna infosüsteem saadab sellekohase teate erakonnale, mille liikmete nimekirjas isik oli, ja isikule.

[RT I, 22.12.2010, 3 – вступ. в силу 01.01.2011]

§ 14. Erakonnast väljaastumise avalduse esitamine

Isik võib erakonnast väljaastumise avalduse esitada kohtu registriosakonnale kirjalikult või digitaalallkirjastatult E-äriregistri kaudu. Kohtu registriosakonna infosüsteem saadab sellekohase teate erakonnale, millest isik välja astus, ja isikule.

[RT I, 25.07.2023, 3 – вступ. в силу 01.09.2023]

§ 15. Kohtu registriosakonna infosüsteemi teade

Käesoleva määruse §-des 13 ja 14 nimetatud teade saadetakse elektrooniliselt. Isikule saadetakse teade juhul, kui on aktiveeritud e-posti aadress kujul isikukood@eesti.ee.

[RT I, 22.12.2010, 3 – вступ. в силу 01.01.2011]

§ 16. Vabariigi Presidendiga seotud erisus erakonna liikmete nimekirjas

Kui erakonda kuulub Vabariigi President, siis näidatakse tema andmed erakonna liikmete nimekirjas analoogselt teiste erakonna liikmetega, vaatamata liikmeksoleku peatamisele.

Registrite ja Infosüsteemide Keskus teeb erakonda kuuluva Vabariigi Presidendi nime juurde märkuse „Erakondlik kuuluvus peatatud Põhiseaduse § 84 alusel”.

§ 19. Nimekirjade avalikkusele kättesaadavaks tegemine

E-äriregistris tehakse avalikkusele kättesaadavaks käesoleva määruse alusel esitatud nimekirjad koos otsinguvõimalustega. Erakonna liikme isikukoodi asemel tehakse kättesaadavaks sünniaeg.

[RT I, 25.07.2023, 3 – вступ. в силу 01.09.2023]

§ 20. Sidevahendite andmete elektrooniline esitamine

Juurdepääs sidevahendite andmete elektrooniliseks esitamiseks võimaldatakse füüsilisest isikust ettevõtjale, juhatuse liikmele, täisosanikule, likvideerijale ja pankrotihaldurile, kes on kantud äriregistrisse või mittetulundusühingute ja sihtasutuste registrisse.

[RT I, 11.01.2019, 3 – вступ. в силу 14.01.2019]

Pärast registrikoodi sisestamist tuleb esitajal täita etteantud vormid oma sidevahendite andmetega (telefon, faks, e-posti ja veebilehe aadress jm). Telefoni ja faksi numbri ette tuleb märkida riigi suunakood. Eeltäidetud vorme saab vajadusel korrigeerida.

§ 20¹. Dokumentide esitamine „e-notari” infosüsteemi kaudu

Notar esitab kohtu kinnistus- või registriosakonnale infosüsteemi „e-notar” kaudu järgmised dokumendid:

kinnitatud kande- ja kinnistamisavaldus ja sellega koos esitatavad dokumendid;

[RT I, 29.01.2022, 1 – вступ. в силу 01.02.2022]

digitaalallkirjastatud avaldus ja nõusolek, mis on seotud notari tõestatud tehingu või kinnitatud avaldusega;

[RT I, 21.06.2013, 3 – вступ. в силу 24.06.2013]

registrikaardiväliste andmete muutmise avaldus ja sellega koos esitatavad dokumendid;

[RT I, 29.01.2022, 1 – вступ. в силу 01.02.2022]

teade osaühingu osa võõrandamise, pärimise või pantimise kohta;

teade hooneühistu liikmelisuse võõrandamise, pärimise, pantimise või hooneühistu liikmeks saamise kohta;

äriühingu nõukogu nimekirja muudatused juhul, kui notar tõestas nõukogu nimekirja muutnud üldkoosoleku protokolli;

Утратил силу

[RTL 2009, 99, 1466 – вступ. в силу 01.03.2010]

määruskaebus kinnistus- või registriosakonna kandemääruse peale.

[RT I, 29.12.2012, 22 – вступ. в силу 01.01.2013]

Kui käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud dokumente ei ole võimalik esitada infosüsteemi e-notar kaudu, esitatakse need e-posti teel. Kui käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud dokumente ei ole võimalik esitada e-posti teel kohtu e-postkasti tehnilise rikke tõttu, esitatakse need kohtule paberkandjal.

[RT I 2010, 44, 263 – вступ. в силу 12.07.2010, rakendatakse 01.07.2010]

Утратил силу

[RT I, 11.12.2014, 1 – вступ. в силу 01.01.2015]

Утратил силу

[RT I, 11.12.2014, 1 – вступ. в силу 01.01.2015]

Утратил силу

[RT I, 23.12.2017, 1 – вступ. в силу 01.03.2018]

Saadetavad dokumendid peavad vastama käesoleva määruse § 6 lõikes 1 dokumendi kohta esitatud nõuetele.

[RTL 2008, 99, 1389 – вступ. в силу 01.01.2009]

§ 20². Nõukogu koosseisu ja audiitorettevõtja muutmine

[RT I, 02.04.2024, 5 – вступ. в силу 05.04.2024]

Juurdepääs nõukogu nimekirja ja audiitorettevõtja muudatuste elektrooniliseks esitamiseks võimaldatakse vastava äriühingu või sihtasutuse juhatuse liikmele, täisosanikule, likvideerijale ja pankrotihaldurile, kes on kantud registrisse.

[RT I, 02.04.2024, 5 – вступ. в силу 05.04.2024]

Nõukogu nimekirja ja audiitorettevõtja andmete muudatuste esitamiseks sisestatakse selleks ettenähtud lahtrisse vajalikud isikuandmed.

[RT I, 02.04.2024, 5 – вступ. в силу 05.04.2024]

Nõukogu nimekirja ja audiitorettevõtja andmete õigsust kinnitab andmete esitaja digitaalallkirjaga.

[RT I, 02.04.2024, 5 – вступ. в силу 05.04.2024]

Nõukogu nimekirja ja audiitorettevõtja andmete muudatuste esitamisel lisatakse manusena vastava nõukogu liikme või audiitorettevõtja digitaalallkirjastatud nõusolek. Nõukogu nimekirja muutmisel lisatakse manusena äriühingu või sihtasutuse organi protokoll või otsus ja muud nõutavad dokumendid, mille on digitaalallkirjastanud aktsionäride üldkoosoleku juhataja ja protokollija või muud seaduses nimetatud isikud.

[RT I, 02.04.2024, 5 – вступ. в силу 05.04.2024]

Käesolevat paragrahvi ei kohaldata, kui nõukogu nimekirja muudatuse esitab notar.

[RTL 2006, 93, 1722 – вступ. в силу 01.01.2007]

§ 20³. Dokumentide esitamine e-toimiku menetlemise infosüsteemi kaudu

Menetlusseadustikes nimetatud menetlusdokumendi võib esitada tsiviil-, haldus- ja kriminaalkohtumenetlusse ning väärteoasjade kohtumenetlusse e-toimiku süsteemi kaudu, välja arvatud kohtu registri- ja kinnistusosakonnale ning maksekäsu osakonnale esitatav menetlusdokument, mille esitamiseks on käesolevas määruses ette nähtud teistsugune kord.

[RT I, 01.04.2022, 2 – вступ. в силу 04.04.2022]

E-toimiku süsteemi kaudu ei või kohtule esitada:

riigisaladust või lapsendamissaladust sisaldavaid menetlusdokumente ega menetlusdokumentide lisasid;

menetlusdokumente, mis on piiratud juurdepääsuga teabe sisaldamise tõttu krüpteeritud;

Утратил силу

[RT I, 29.12.2012, 22 – вступ. в силу 01.01.2013]

Утратил силу

[RT I, 24.09.2014, 4 – вступ. в силу 01.12.2014]

Утратил силу

[RT I, 27.06.2020, 6 – вступ. в силу 30.06.2020]

Maksekäsu kiirmenetluse avaldus ja maksekäsu kiirmenetluse avaldus lapse elatisnõudes esitatakse kohtule e-toimiku süsteemi kaudu.

[RT I, 01.04.2022, 2 – вступ. в силу 04.04.2022]

E-toimiku kaudu esitatav menetlusdokument allkirjastatakse digitaalselt, kui menetlusdokumendi allkirjastamise kohustus tuleneb seadusest.

[RT I, 27.06.2020, 6 – вступ. в силу 30.06.2020]

E-toimiku süsteemi kaudu esitatud ühe menetlusdokumendi maht võib olla kuni 200 megabaiti. Korraga esitatavate menetlusdokumentide kogumaht ei või ületada 500 megabaiti.

[RT I, 22.01.2020, 5 – вступ. в силу 25.01.2020]

E-toimiku süsteemi kaudu esitatud menetlusdokumendid:

Утратил силу

[RT I, 27.06.2020, 6 – вступ. в силу 30.06.2020]

tuleb esitada TXT-, RTF-, PDF-, DOC-, DOCX-, DDOC-, BDOC- või JPG-vormingus või ühes järgmistest vormingutest: XLS (MS Office Excel workbook), XLSX (MS Office Excel workbook), AVI (Audio Video Interleave), ASICE (BDOC allkirjavorming), MOV (Apple videofail), MP4 (MPEG-4 Part 14), MKV (Matroska), WMV (Microsoft Windows Media Video), M4V (iTunes Video Format), 3GP (3GPP File Format), MPG (MPEG-1 konteiner), MPEG (Moving Picture Experts Group), MPV (MPEG-1), 3G2 (3GGP2 File Format), ODF (Open Document Format), OGG (Ogg Video), QT (QuickTime File Format), ASF (Advanced Systems Format), MP3 (MPEG-1 Audio Layer III), WAV (Audio File Format), AIFF (Advanced Forensics Format), M4P (MPEG-4 Part 14), WMA (Windows Media Audio), ZIP (tihendatud failid), MSG (Microsoft Outlook sõnum), EML (Microsoft Outlook Express), PNG (Portable Network Graphics), JPEG (Joint Photographics Experts Group), 7Z (tihendatud failid), GIF (Graphics Interchange Format), DCR (Digital Court Recording), CSV (Comma Separated Values);

[RT I, 22.01.2020, 5 – вступ. в силу 25.01.2020]

ei tohi sisaldada muutuvaid osi (sisu muutvaid linke).

[RT I, 11.02.2016, 2 – вступ. в силу 14.02.2016]

E-toimiku süsteemi kaudu esitatava menetlusdokumendi esmase kontrolli vormilistest nõuetest kinnipidamise kohta teeb selle esitamisel infosüsteem.

[RTL 2010, 3, 43 – вступ. в силу 18.01.2010]

Puuduste ilmnemisel ei võta infosüsteem menetlusdokumenti vastu. Esitajale kuvatakse põhjus, miks avalduse vastuvõtmine ei ole võimalik.

[RTL 2010, 3, 43 – вступ. в силу 18.01.2010]

E-toimiku süsteemi kaudu menetlusdokumendi esitamisel saab esitaja automaatse vastuvõtukinnituse dokumendi laekumise kohta kohtute infosüsteemi. Automaatne vastuvõtukinnitus ei ole esitatud dokumendi tehnilise ja õigusliku korrektsuse tunnustamise alus.

[RTL 2010, 3, 43 – вступ. в силу 18.01.2010]

E-toimiku kaudu esitatud dokumendid tuleb esitajal lisada õiges järjekorras. Esimesena lisatakse põhidokument ja seejärel dokumendi lisad vastavalt menetlusdokumendi numeratsioonile.

[RT I, 09.08.2019, 14 – вступ. в силу 12.08.2019]

§ 20⁴. Veebilehe https://kinnistuportaal.rik.ee/ kaudu esitatavate dokumentide loetelu ja allkirjastamise viisid

Veebilehe https://kinnistuportaal.rik.ee/ (edaspidi kinnistuportaal) kaudu esitatakse kohtule avaldus kinnistusraamatusse kande tegemiseks (edaspidi kinnistamisavaldus) ja selle lisadokumendid.

Avaldust kinnistuportaali kaudu esitatud kinnistamisavalduse muutmiseks või tagasivõtmiseks, samuti lisadokumente saab kinnistuportaali kaudu esitada kuni kandemääruse tegemiseni.

Kinnistuportaalis võib anda ka nõusoleku või volituse kinnistusraamatusse kande tegemiseks või esitada määruskaebuse tehtud kandemääruse peale.

Kinnistuportaalis koostatud dokumendid esitatakse kohtule kinnistuportaali kaudu.

Avaldus kinnistamisavalduse muutmiseks, tagasivõtmiseks või lisadokumentide esitamiseks salvestatakse elektroonilise kinnistusraamatu infosüsteemis kinnistuportaali kaudu esitatud avalduse juurde. Kandemääruse peale esitatud määruskaebuse kohta luuakse elektroonilise kinnistusraamatu infosüsteemis eraldi menetlus.

Käesoleva paragrahvi lõigetes 1 ja 2 nimetatud avalduse või lõikes 3 nimetatud nõusoleku, volikirja või määruskaebuse koostamisel ja esitamisel kinnistuportaali kaudu tuleb täita kõik ettenähtud andmeväljad. Lisadokumendid salvestatakse avalduse, nõusoleku, volikirja või määruskaebuse juurde manusena. Manus peab vastama käesoleva määruse § 6 lõikes 1 sätestatud tingimustele.

Kinnistuportaali kaudu esitatav avaldus, nõusolek, volikiri ja määruskaebus allkirjastatakse digitaalselt. Avaldusele, nõusolekule, volikirjale ja määruskaebusele lisatavad dokumendid varustatakse saatja digitaalallkirjaga juhul, kui need ei ole eelnevalt digitaalselt allkirjastatud.

Kui kinnistamisavaldusele, nõusolekule, volikirjale või määruskaebusele lisatavaid dokumente ei ole võimalik esitada kinnistuportaali kaudu, võib need esitada kohtule e-postiga või paberkandjal.

[RT I, 11.12.2014, 1 – вступ. в силу 01.01.2015]

Kinnistusraamatusse kande tegemiseks või määruskaebuse läbivaatamiseks ettenähtud riigilõiv makstakse selleks ettenähtud arvelduskontole kinnistuportaalis asuva pangalingi kaudu või lisatakse maksekorraldust tõendav dokument manusena kinnistamisavaldusele või esitatakse kohtule paberkandjal.

Kinnistuportaali kaudu esitatud dokumendi esmase kontrolli vormilistest nõuetest kinnipidamise kohta teeb selle esitamisel infosüsteem. Puuduste ilmnemisel ei võimalda kinnistuportaal dokumenti elektroonilise kinnistusraamatu infosüsteemi esitada. Isikule kuvatakse põhjus, miks dokumenti ei ole võimalik esitada.

Kinnistamisavalduse esitamisel kinnistuportaali kaudu saab esitaja automaatse vastuvõtukinnituse kinnistamisavalduse laekumise kohta elektroonilise kinnistusraamatu infosüsteemi. Automaatne vastuvõtukinnitus ei ole esitatud dokumendi tehnilise ja õigusliku korrektsuse tunnustamise alus.

Kui kinnistamisavaldust ei ole võimalik esitada kinnistuportaali kaudu selle püsiva tehnilise rikke tõttu, võib seadusega ettenähtud andmeid sisaldava kinnistamisavalduse ja selle lisadokumendid esitada e-postiga käesoleva määruse 3. peatüki alusel. Kui kinnistamisavaldust ja selle lisadokumente ei ole võimalik esitada e-posti teel kohtu e-postkasti tehnilise rikke tõttu, võib seaduses sätestatud andmeid sisaldava kinnistamisavalduse ja selle lisadokumendid esitada kohtule paberkandjal.

[RT I, 13.04.2011, 1 – вступ. в силу 28.05.2011]

§ 20⁵. Dokumentide esitamine laevakinnistusraamatu infosüsteemi kaudu

Laevakinnistusraamatu kinnistamisavaldusi ning dokumente võib notar ja Transpordiamet edastada laevakinnistusraamatu infosüsteemi kaudu oma seadusest tulenevate ülesannete ja tööülesannete täitmiseks.

[RT I, 26.08.2021, 1 – вступ. в силу 29.08.2021]

5. peatükk RISTKASUTUSE KORRAS VAHETATAVAD ANDMED

§ 21. Registriväljavõtted osa- ja aktsiakapitali mitterahalise sissemakse üleandmise kohta

Osaühingu, tulundusühistu ja aktsiaseltsi asutamisel või osa- või aktsiakapitali suurendamisel ei ole vaja äriregistrisse kande tegemiseks esitada kohtule mitterahalise sissemakse äriühingule üleandmist tõendavat Eestis peetava registri väljavõtet, kui sissemakseks on:

kinnistusraamatusse kantud kinnistu;

laevakinnistusraamatusse kantud laev või teisaldatav ujuvvahend;

liiklusregistrisse kantud sõiduk;

Eesti väärtpaberite registrisse kantud aktsia või osaühingu osa;

[RT I, 22.09.2017, 2 – вступ. в силу 01.10.2017]

kauba- ja teenindusmärkide registrisse kantud kauba- ja teenindusmärk, mille kohta saab teha päringu Patendiameti koduleheküljel avaldatud andmebaasi.

Kui mitterahaliseks sissemakseks on lõikes 1 nimetatud ese, siis tuleb kandedokumentides selle kohta avaldada arvutivõrgu kaudu otsinguks vajalikud andmed (nt registrinumber vms).

§ 22. Väärtpaberite keskdepositooriumi teatised

[RT I, 22.09.2017, 2 – вступ. в силу 01.10.2017]

Äriühingu asutamisel, samuti osaühingu osade Eesti väärtpaberite registris registreerimisel ei ole vaja kohtule esitada teatist äriühingu osade või aktsiate registreerimise kohta Eesti väärtpaberite registris.

[RT I, 22.09.2017, 2 – вступ. в силу 01.10.2017]

Äriühingu osa- või aktsiakapitali suuruse muutmise registreerimisel Eesti väärtpaberite registris ei ole vaja kohtule esitada teatist, mis on ette nähtud „Äriseadustiku” § 196 lõike 1 punktis 6¹, § 200 lõike 1 punktis 3¹, § 343 lõike 1 punktis 6¹ ja § 359 lõike 1 punktis 2¹.

[RT I, 22.09.2017, 2 – вступ. в силу 01.10.2017]

Aktsiate ülevõtmisel põhiaktsionäri poolt ei pea kohtule esitatavale teadaandele lisama teatist aktsiate ülekandmise kohta, mis on ette nähtud „Äriseadustiku” § 363¹⁰ punktis 4.

Äriühingute ühinemisel, jagunemisel või ümberkujundamisel ei pea kohtule esitama vastavalt kas „Äriseadustiku” § 400 lõike 1 punktis 10, § 443 lõike 1 punktis 9 või § 485 lõike 1 punktis 10 ettenähtud kinnitust.

[RTL 2006, 93, 1722 – вступ. в силу 01.01.2007]

§ 23. Aktsionäride nimekiri

Majandusaasta aruande esitamisel kohtule ei pea aktsiaselts aruandele lisama aktsionäride nimekirja.

Утратил силу

[RT I, 28.01.2023, 2 – вступ. в силу 01.09.2023]

5¹. peatükk ETTEVÕTJA TEGEVUSALADE KLASSIFITSEERIMISNÕUDED

§ 23¹. Eesti majanduse tegevusalade klassifikaator

Käesoleva määruse lisaga 16 kehtestatakse „Eesti majanduse tegevusalade klassifikaator” (EMTAK), mis jaguneb 5 tasemeks.

Registrite ja Infosüsteemide Keskus haldab „Eesti majanduse tegevusalade klassifikaatorit ja avaldab selle oma veebilehel.

[RTL 2007, 36, 628 – вступ. в силу 06.05.2007]

§ 23². Tegevusala klassifitseerimine

Ettevõtja ja välismaa äriühingu filiaali tegevusalad esitatakse äriregistrit pidavale kohtule „Äriseadustiku” § 4 lõikes 5 nimetatud teadaandes ja majandusaasta aruandes vastavuses „Eesti majanduse tegevusalade klassifikaatorile”.

Tegevusala näidatakse vähemalt „Eesti majanduse tegevusalade klassifikaatori” neljandal tasemel.

Tegevusala esitatakse paberdokumendis tekstina, millele võib lisada klassifikaatori koodi.

[RTL 2006, 93, 1722 – вступ. в силу 01.01.2007]

6. peatükk RAKENDUSSÄTTED

§ 24. Määruse kehtetuks tunnistamine

[Käesolevast tekstist välja jäetud.]

§ 24¹. E-toimiku menetlemise infosüsteemi rakendamine

[RTL 2010, 7, 121 – вступ. в силу 15.02.2010]

Alates 1. jaanuarist 2009 rakendatakse täielikku elektroonilist maksekäsu kiirmenetlust.

[RTL 2008, 99, 1389 – вступ. в силу 01.01.2009]

Утратил силу

[RTL 2008, 99, 1389 – вступ. в силу 01.01.2009]

Утратил силу

[RTL 2008, 99, 1389 – вступ. в силу 01.01.2009]

Kuni 31. märtsini 2015. aastal võib e-toimiku süsteemi kasutama õppimise ja sellega harjumise eesmärgil tsiviil- ja halduskohtumenetluses käesoleva määruse § 20³ lõikes 1 nimetatud menetlusdokumente elektrooniliselt esitada kohtutele e-toimiku süsteemi kaudu käesoleva määruse § 20³ lõigetes 1¹ ja 2–5 sätestatud korras ning ka käesoleva määruse § 2 lõike 1 punktis 1 sätestatud viisil. Sel ajal e-toimiku süsteemi kaudu saabunud dokumente menetletakse menetlusseadustikes ettenähtud korras.

[RT I, 24.09.2014, 4 – вступ. в силу 01.12.2014]

Alates 1. aprillist 2015. aastal on tsiviil- ja halduskohtumenetluses käesoleva määruse § 20³ lõikes 1 nimetatud menetlusdokumentide esitamine kohtutele e-toimiku süsteemi kaudu käesoleva määruse § 20³ lõigetes 1¹ ja 2–5 sätestatud korras menetlusseadustikes sätestatud juhtudel kohustuslik.

[RT I, 24.09.2014, 4 – вступ. в силу 01.12.2014]

§ 25. Paragrahvi 20¹ rakendamine

Paragrahvis 20¹ sätestatu rakendamine on notarile kohustuslik alates 2007. aasta 1. juunist. Tehnilise võimaluse korral võib notar esitada kohtule dokumente „e-notari” kaudu ka varem.

Kui paragrahvis 20¹ nimetatud dokumenti või selle kinnitatud ärakirja ei ole e-notari kaudu võimalik esitata tervikuna digitaalselt (näiteks kui kande- või kinnistamisavalduse lisaks on plaanid, mille formaat on suurem kui A4), võib osa dokumendist või ärakirjast edastada kohtu registri- või kinnistusosakonnale ka paberdokumendina. Sel juhul lisatakse e-notari kaudu kohtu registri- või kinnistusosakonnale esitavasse dokumenti või ärakirja, mida pole tervikuna võimalik digitaalselt esitada, märkus, et dokumendi või ärakirja juurde esitatakse täiendavalt paberdokument.

[RTL 2007, 10, 163 – вступ. в силу 02.02.2007]

§ 26. Määruse lisa 16 rakendamine

Käesoleva määruse lisa 16 rakendatakse 1. jaanuarist 2008.

[RTL 2008, 9, 113 – вступ. в силу 01.02.2008]

§ 27. Paragrahvi 12⁵ rakendamine

[RT I, 12.07.2012, 1 – вступ. в силу 15.07.2012]

Paragrahvis 12⁵ sätestatut kohaldatakse majandusaasta aruandele, mis on koostatud 2009. aasta 1. jaanuaril või hiljem alanud aruandeperioodi kohta.

[RT I, 12.07.2012, 1 – вступ. в силу 15.07.2012]

Утратил силу

[RT I, 12.07.2012, 1 – вступ. в силу 15.07.2012]

Утратил силу

[RT I, 12.07.2012, 1 – вступ. в силу 15.07.2012]

Утратил силу

[RT I, 12.07.2012, 1 – вступ. в силу 15.07.2012]

Утратил силу

[RT I, 12.07.2012, 1 – вступ. в силу 15.07.2012]

§ 28. Majandusaasta paberaruande esitamine

Aruandeperioodi kohta, mis algas enne 2009. aasta 1. jaanuari, võib raamatupidamiskohustuslane esitada majandusaasta aruande ja sellega koos esitatavad dokumendid kohtule paberkandjal või saata postiga.

Majandusaasta paberaruanne ja sellega koos esitatavad dokumendid esitatakse trükitud kujul (arvuti või trükimasinaga), ühepoolselt täidetud, kokku köitmata ning nummerdatud lehtedel.

Утратил силу

[RTL 2010, 9, 160 – вступ. в силу 08.03.2010]

Aruande esimene leht on tiitelleht, millel märgitakse:

pealkiri „Majandusaasta aruanne”;

aruandeaasta algus ja lõpp;

ärinimi või sihtasutuse nimi ja registrikood;

sihtnumber ja aadress (maja ja korteri number, tänava või talu nimi, asula, kohaliku omavalitsuse üksuse ja maakonna nimi);

sidevahendite andmed (telefon, faks, e-posti aadress ja veebilehe aadress). Telefoni- ja faksinumbri ette tuleb märkida riigi suunakood;

audiitorettevõtja nimi.

[RT I, 02.04.2024, 5 – вступ. в силу 05.04.2024]

Aruande tiitellehe näidisvorm tehakse kättesaadavaks Registrite ja Infosüsteemide Keskuse veebilehel www.rik.ee.

Kohtu registriosakonnale esitatakse majandusaasta aruande ja sellega koos esitatavate dokumentide ärakiri.

[RTL 2009, 99, 1466 – вступ. в силу 01.01.2010]

§ 29. Majandusaasta aruande esitamine enne 2009. aasta 1. jaanuari alanud aruandeperioodi kohta

Aruandeperioodi kohta, mis algas enne 2009. aasta 1. jaanuari, võib raamatupidamiskohustuslane esitada majandusaasta aruande ja sellega koos esitatavad dokumendid käesoleva määruse §-s 12⁴ sätestatud korras.

[RTL 2009, 99, 1466 – вступ. в силу 01.01.2010]

§ 30. Majandusaasta aruande esitamine 2009. aasta 1. jaanuaril alanud aruandeperioodi kohta

Aruandeperioodi kohta, mis algas 2009. aasta 1. jaanuaril või hiljem, kuid mitte hiljem kui 2009. aasta 31. detsembril, võib käesoleva määruse § 12 lõikes 2 nimetatud raamatupidamiskohustuslane esitada majandusaasta aruande ja sellega koos esitatavad dokumendid käesoleva määruse §-s 12⁴ sätestatud korras.

Enne käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud toimingut peab raamatupidamiskohustuslane esitama majandusaasta aruande ja sellega koos esitatavate dokumentide andmed aruandluskeskkonnas olevatel andmeväljadel

[RTL 2010, 23, 404 – вступ. в силу 17.05.2010]