LegalWise

Sotsiaalmaksu maksmise kord erijuhtudel

in forcefrom 01.01.2026· RT I, 09.12.2025, 4· Rahandusminister

In Riigi Teataja ↗
Contents

Click the dot before a section, subsection or point: exact citation, link, explanation, wording history, case law and notes.

§ 1. Reguleerimisala

Määrus sätestab «Sotsiaalmaksuseaduse» § 6 alusel riigi-, valla või linna eelarvest sotsiaalmaksu maksmise ja deklaratsiooni esitamise korra.

[RTL 2005, 32, 450 – in force 01.04.2005]

§ 2. Sotsiaalmaksu arvestust pidavad riigiasutused

„Sotsiaalmaksuseaduse” § 6 lõike 1 punktides 1, 1¹, 9, 10 ja 15 nimetatud isikute osas peab sotsiaalmaksu arvestust ja täidab „Sotsiaalmaksuseaduse” § 9 lõike 7 alusel kehtestatud vormi ESD „Sotsiaalmaksu deklaratsioon erijuhtudel” (edaspidi vorm ESD) Sotsiaalkindlustusamet.

[RT I, 09.12.2025, 1 – in force 01.01.2026]

Repealed

[RT I, 26.04.2022, 13 – in force 29.04.2022, rakendatakse alates 01.04.2022]

Repealed

[RT I, 26.04.2022, 13 – in force 29.04.2022, rakendatakse alates 01.04.2022]

Repealed

[RT I, 26.04.2022, 13 – in force 29.04.2022, rakendatakse alates 01.04.2022]

Lapse ja kindlustatava elukoha määramisel võetakse aluseks rahvastikuregistrisse kantud elukoha aadress.

[RT I, 26.11.2013, 3 – in force 01.07.2014]

«Sotsiaalmaksuseaduse» § 6 lõikes 1 nimetatud järgmiste isikute osas peavad sotsiaalmaksu arvestust ja täidavad vormi ESD järgmised riigiasutused:

«Välisteenistuse seaduse» § 67 alusel abikaasa- ja registreeritud elukaaslase tasu saava isiku kohta Välisministeerium, lähetav ministeerium või selle valitsemisala asutus;

[RT I, 28.01.2025, 2 – in force 31.01.2025, rakendatakse 2025. aasta 1. jaanuarist]

Repealed

[RT I, 28.01.2025, 2 – in force 31.01.2025, rakendatakse 2025. aasta 1. jaanuarist]

Repealed

[RTL 2006, 11, 199 – in force 01.06.2006]

Repealed

[RTL 2006, 11, 199 – in force 01.06.2006]

ajateenija kohta Kaitseministeerium;

[RT I, 26.04.2022, 13 – in force 29.04.2022, rakendatakse alates 01.04.2022]

Repealed

[RTL 2006, 11, 199 – in force 01.06.2006]

Repealed

[RTL 2009, 37, 497 – in force 01.05.2009]

Repealed

[RTL 2009, 37, 497 – in force 01.05.2009]

Repealed

[RT I, 28.01.2025, 2 – in force 31.01.2025, rakendatakse 2025. aasta 1. jaanuarist]

Repealed

[RTL 2009, 37, 497 – in force 01.05.2009]

Repealed

[RTL 2007, 2, 19 – in force 12.01.2007, rakendatakse 01.01.2007]

Vabariigi Presidendi ametivolituste ajal ja pärast ametivolituste lõppemist Vabariigi Presidendi mittetöötava abikaasa kohta Vabariigi Presidendi Kantselei;

[RTL 2006, 40, 702 – in force 15.05.2006, rakendatakse alates 13.02.2006]

Repealed

[RTL 2009, 37, 497 – in force 01.05.2009]

päästeteenistuja toetust saava isiku kohta Siseministeerium;

[RT I, 26.04.2022, 13 – in force 29.04.2022, rakendatakse alates 01.04.2022]

asendusteenistuja ja erakorralises reservasendusteenistuses osaleva reservasendusteenistuja kohta Kaitseministeerium;

[RT I, 28.04.2023, 1 – in force 01.05.2023, rakendatakse alates 01.04.2023]

isiku kohta, kellel on aja- või reservteenistuse ajal tekkinud ajutine töövõimetus, Kaitseministeerium;

[RT I, 26.04.2022, 13 – in force 29.04.2022, rakendatakse alates 01.04.2022]

isiku kohta, kellel on korralise asendusteenistuse või reservasendusteenistuse ajal tekkinud ajutine töövõimetus, Kaitseministeerium;

[RT I, 28.04.2023, 1 – in force 01.05.2023, rakendatakse alates 01.04.2023]

Repealed

[RT I, 28.01.2025, 2 – in force 31.01.2025, rakendatakse 2025. aasta 1. jaanuarist]

doktoranditoetust saava isiku kohta Haridus- ja Teadusministeerium;

[RT I, 14.08.2015, 5 – in force 01.09.2015]

„Sotsiaalmaksuseaduse” § 6 lõike 1 punktis 3³ nimetatud ajateenistuse lõpetanud isiku kohta Kaitseministeerium.

[RT I, 26.04.2022, 13 – in force 29.04.2022, rakendatakse alates 01.04.2022]

Repealed

[RT I, 26.04.2022, 13 – in force 29.04.2022, rakendatakse alates 01.04.2022]

Kui „Sotsiaalmaksuseaduse” § 6 lõike 1 punktis 2, 10 või 14 nimetatud isik vastab samaaegselt muudele „Sotsiaalmaksuseaduse” § 6 lõike 1 punktis 1–3³, 6¹–15 või lõikes 1¹ sätestatud tingimustele, makstakse tema eest sotsiaalmaksu selle punkti alusel, mille puhul on sotsiaalmaksu arvutamise aluseks olev summa suurim.

[RT I, 09.12.2025, 1 – in force 01.01.2026]

Kui „Sotsiaalmaksuseaduse” § 6 lõike 1 punktis 1, 1¹, 9 või 15 nimetatud isik vastab samaaegselt mõnele „Sotsiaalmaksuseaduse” § 6 lõike 1 punktis 2²–3³, 6¹, 7, 11 või 13 või lõikes 1¹ sätestatud tingimusele, peab tema osas sotsiaalmaksu arvestust Sotsiaalkindlustusamet „Sotsiaalmaksuseaduse” § 6 lõike 1 punkti 1, 1¹, 9 või 15 alusel.

[RT I, 09.12.2025, 1 – in force 01.01.2026]

Kui «Sotsiaalmaksuseaduse» § 6 lõike 1 punktis 6¹, 7 või 11 nimetatud isik vastab samaaegselt mõnele «Sotsiaalmaksuseaduse» § 6 lõike 1 punktides 2², 3¹, 3³ või 13 või lõikes 1¹ sätestatud tingimusele, peab tema osas sotsiaalmaksu arvestust Eesti Töötukassa «Sotsiaalmaksuseaduse» § 6 lõike 1 punkti 6¹, 7 või 11 alusel.

[RT I, 09.12.2025, 1 – in force 01.01.2026]

Kui valla- või linnavalitsusel on teave, et «Sotsiaalmaksuseaduse» § 6 lõikes 1¹ nimetatud isik vastab samaaegselt «Sotsiaalmaksuseaduse» § 6 lõikes 1 sätestatud tingimustele, ei ole valla- või linnavalitsusel kohustust pidada tema osas sotsiaalmaksu arvestust.

[RTL 2005, 80, 1133 – in force 22.07.2005]

Kui loomeliidul või Kultuuriministeeriumil on teave, et „Sotsiaalmaksuseaduse” § 6 lõikes 1² nimetatud isik vastab samal ajal „Sotsiaalmaksuseaduse” § 6 lõigetes 1 ja 1¹ sätestatud tingimustele, ei ole loomeliidul ega Kultuuriministeeriumil kohustust tema osas sotsiaalmaksu arvestust pidada.

[RT I, 26.04.2022, 13 – in force 29.04.2022, rakendatakse alates 01.04.2022]

§ 2¹. Sotsiaalmaksu arvestust pidavad valla- või linnaasutused

«Sotsiaalmaksuseaduse» § 6 lõikes 1¹ nimetatud isiku osas peab sotsiaalmaksu arvestust ja täidab vormi ESD puudega isiku hooldamise eest toetust maksev valla- või linnavalitsus.

[RTL 2009, 25, 327 – in force 20.03.2009, rakendatakse alates 01.03.2009]

§ 2². Sotsiaalmaksu arvestust pidavad avalik-õiguslikud juriidilised isikud

«Sotsiaalmaksuseaduse» § 6 lõike 1 punktides 5–7 ja 11 nimetatud isiku sotsiaalmaksu arvestust peab ja täidab vormi ESD Eesti Töötukassa.

[RT I, 15.01.2016, 5 – in force 01.07.2016]

§ 2³. Sotsiaalmaksu arvestust pidavad loomeliidud ja Kultuuriministeerium

[RT I, 06.05.2021, 1 – in force 09.05.2021, rakendatakse 2021. aasta 18. aprillist.]

„Sotsiaalmaksuseaduse“ § 6 lõikes 1² nimetatud isiku kohta peab sotsiaalmaksu arvestust ja täidab vormi ESD vabakutselisele loovisikule loometoetust maksev Kultuuriministeerium või loomeliit „Loovisikute ja loomeliitude seaduse“ tähenduses (edaspidi loomeliit).

[RT I, 06.05.2021, 1 – in force 09.05.2021, rakendatakse 2021. aasta 18. aprillist.]

§ 3. Sotsiaalmaksu maksmise kohustuse kestus

Repealed

[RT I, 09.12.2025, 1 – in force 01.01.2026]

«Sotsiaalmaksuseaduse» § 6 lõike 1 punktis 5 nimetatud isiku eest maksab sotsiaalmaksu riik. Maksmise kohustuse tekkimise päevaks loetakse Eesti Töötukassale taotluse esitamise päeva, kuid kohustuse tekkimise päev ei saa olla varasem töötajal osalise või puuduva töövõime tuvastamise päevast ega tema kohta «Maksukorralduse seaduse» §-s 25¹ sätestatud töötamise registrisse kantud töötamise alustamise päevast.

[RT I, 15.01.2016, 5 – in force 01.07.2016]

«Sotsiaalmaksuseaduse» § 6 lõike 1 punktis 7 nimetatud isiku eest riigipoolse sotsiaalmaksu maksmise kohustuse tekkimise päevaks loetakse Eesti Töötukassale taotluse esitamise päev.

[RTL 2009, 37, 497 – in force 01.05.2009]

„Sotsiaalmaksuseaduse”§ 6 lõike 1 punktides 1, 1¹ ja 10 nimetatud isikute eest riigipoolse sotsiaalmaksu maksmise kohustuse tekkimise päevaks loetakse lapse sünnikuupäev, lapsendamise või eestkostja määramise kohtumääruse või hoolduspere vanemaga sõlmitud lepingu jõustumise päev või eelnimetatud punktides nimetatud isiku ja lapse Eestisse elama asumise päev.

[RT I, 26.04.2022, 13 – in force 29.04.2022, rakendatakse alates 01.04.2022]

Käesoleva määruse § 2 lõike 2 punktis 18 nimetatud isiku eest riigipoolse sotsiaalmaksu maksmise kohustuse tekkimise päevaks loetakse päev, millest alates määrab õppeasutus «Õppetoetuste ja õppelaenu seaduse» § 5 lõike 3 tingimustele vastavale doktorandile doktoranditoetuse. Riigipoolse sotsiaalmaksu maksmise kohustuse lõppemise päevaks on kuupäev, millest alates doktorant ei vasta «Õppetoetuste ja õppelaenu seaduse» § 5 lõike 3 tingimustele.

[RT I, 14.08.2015, 5 – in force 01.09.2015]

§ 4. Sotsiaalkindlustusametile esitatavad dokumendid

[RT I, 28.03.2013, 22 – in force 01.04.2013]

Repealed

[RT I, 09.12.2025, 1 – in force 01.01.2026]

„Sotsiaalmaksuseaduse” § 6 lõike 1 punktis 1 või 1¹ nimetatud isik, kes ei saa vanemahüvitist või lasterikka pere toetust, võib esitada Sotsiaalkindlustusametile riigipoolse sotsiaalmaksu maksmise taotluse, välja arvatud juhul, kui vanemahüvitist või lasterikka pere toetust makstakse teisele sama last või lapsi kasvatavale isikule. Sotsiaalkindlustusametil on õigus vajaduse korral nõuda täiendavaid dokumente, mis tõendavad taotleja vastavust „Sotsiaalmaksuseaduse” § 6 lõike 1 punktis 1 või 1¹ sätestatud tingimustele.

[RT I, 26.04.2022, 13 – in force 29.04.2022, rakendatakse alates 01.04.2022]

Repealed

[RTL 2009, 25, 327 – in force 20.03.2009, rakendatakse alates 01.03.2009]

„Sotsiaalmaksuseaduse” § 6 lõike 1 punktis 10 nimetatud isik, kes ei saa lasterikka pere toetust seitset või enamat last kasvatavale perele, võib esitada Sotsiaalkindlustusametile riigipoolse sotsiaalmaksu maksmise taotluse koos isikut tõendava dokumendiga. Sotsiaalkindlustusametil on õigus vajaduse korral nõuda täiendavaid dokumente, mis tõendavad taotleja vastavust „Sotsiaalmaksuseaduse” § 6 lõike 1 punktis 10 sätestatud tingimustele.

[RT I, 26.04.2022, 13 – in force 29.04.2022, rakendatakse alates 01.04.2022]

Repealed

[RT I, 26.04.2022, 13 – in force 29.04.2022, rakendatakse alates 01.04.2022]

§ 4¹. Valla- või linnavalitsusele esitatavad dokumendid

Valla- või linnavalitsusel on õigus vajadusel nõuda täiendavaid dokumente, mis tõendavad taotleja vastavust «Sotsiaalmaksuseaduse» § 6 lõike 1¹ tingimustele.

[RT I, 28.03.2013, 22 – in force 01.04.2013]

§ 5. Eesti Töötukassale esitatavad dokumendid

«Sotsiaalmaksuseaduse» § 6 lõike 1 punktis 5 nimetatud äriühing, mittetulundusühing, sihtasutus või füüsilisest isikust ettevõtja esitab Eesti Töötukassale sotsiaalmaksu ülekandmiseks taotluse, kus näidatakse osalise või puuduva töövõimega töötaja ees- ja perekonnanimi, isikukood, töötamise alustamise kuupäev ning kinnitus, et tööandja vastab «Sotsiaalmaksuseaduse» § 6 lõikes 3 sätestatud tingimusele.

[RT I, 15.01.2016, 5 – in force 01.07.2016]

«Sotsiaalmaksuseaduse» § 6 lõike 1 punktis 7 nimetatud isik esitab Eesti Töötukassale taotluse koos isikut tõendava dokumendiga. Töötukassal on õigus vajaduse korral nõuda täiendavaid dokumente, mis tõendavad taotleja vastavust «Sotsiaalmaksuseaduse» § 6 lõike 1 punktis 7 sätestatud tingimustele.

[RT I, 28.03.2013, 22 – in force 01.04.2013]

§ 6. Sotsiaalmaksu arvestamine ja deklaratsiooni esitamine

Kui riigi, valla, linna või juriidilise isiku kohustus maksta sotsiaalmaksu käesoleva määruse § 2 lõikes 1 või 2 või §-des 2¹–2³nimetatud isiku eest tekib või lõpeb aruandekuu kestel, arvutatakse maksmisele kuuluv sotsiaalmaksu summa proportsionaalselt kalendripäevade arvuga, mille eest riigil, vallal, linnal või juriidilisel isikul on kohustus sotsiaalmaksu maksta, ning deklaratsioonis näidatakse riigi, valla, linna või juriidilise isiku kohustuse tekkimise või lõppemise kuupäev.

[RT I, 24.01.2014, 2 – in force 27.01.2014]

Käesoleva määruse § 2 lõigetes 1 ja 2 ning §-des 2¹–2³ nimetatud asutused ja juriidilised isikud arvestavad aruandekuul iga isiku kohta maksmisele kuuluva sotsiaalmaksu summa ja esitavad Maksu- ja Tolliametile aruandekuule järgneva kuu 10. kuupäevaks vormi ESD. Vastavate infotehnoloogiliste võimaluste olemasolul esitatakse vorm ESD elektrooniliselt.

[RT I, 24.01.2014, 2 – in force 27.01.2014]

Repealed

[RT I, 15.01.2016, 5 – in force 01.07.2016]

Käesoleva määruse § 5 lõikes 1 nimetatud tööandja taotluse ja töötamise registri andmete alusel esitab Eesti Töötukassa Maksu- ja Tolliametile vormi ESD, millel näitab andmed iga «Sotsiaalmaksuseaduse» § 6 lõike 1 punktis 5 nimetatud äriühingu, mittetulundusühingu, sihtasutuse või füüsilisest isikust ettevõtja osalise või puuduva töövõimega töötaja kohta. Vormi ESD esitatakse töötamise kuule järgneva kuu 10. kuupäevaks.

[RT I, 15.01.2016, 5 – in force 01.07.2016]

§ 7. Sotsiaalmaksu ülekandmine

Käesoleva määruse § 2 lõigetes 1 ja 2 ning §-des 2¹–2³ nimetatud sotsiaalmaksu maksja kannab Maksu- ja Tolliameti kontole üle deklaratsiooni järgi tasumisele kuuluva sotsiaalmaksu hiljemalt aruandekuule järgneva kuu 10. kuupäevaks.

[RT I, 26.04.2022, 13 – in force 29.04.2022, rakendatakse alates 01.04.2022]

Repealed

[RT I, 28.03.2013, 22 – in force 01.04.2013]

§ 8. Andmete muutumisest teatamine

Käesoleva määruse § 2 lõike 2 punktis 11 ning §-s 2¹ nimetatud isik teatab sotsiaalmaksu maksjale 10 päeva jooksul kirjalikult oma tööle asumisest või töötamise lõpetamisest, „Sotsiaalmaksuseaduse” § 6 lõike 1 punktis 1¹ nimetatud isik teatab sellest Sotsiaalkindlustusametile ning «Sotsiaalmaksuseaduse» § 6 lõike 1 punktis 7 nimetatud isik Eesti Töötukassale.

[RT I, 09.12.2025, 1 – in force 01.01.2026]

Käesoleva määruse § 2 lõike 2 punktides 1 ja 11 nimetatud isik teatab sotsiaalmaksu maksjale 10 päeva jooksul kirjalikult oma abielu lahutamisest.

[RT I, 09.12.2025, 1 – in force 01.01.2026]

Käesoleva määruse § 2 lõike 2 punktis 11 ning §-s 2¹ nimetatud isik teatab sotsiaalmaksu maksjale 10 päeva jooksul kirjalikult pensioni saamisest teisest Euroopa Majanduspiirkonna lepinguriigist või Eestiga sotsiaalkindlustuslepingu sõlminud riigist ning «Sotsiaalmaksuseaduse» § 6 lõike 1 punktis 7 nimetatud isik Eesti Töötukassale.

[RT I, 28.01.2025, 2 – in force 31.01.2025, rakendatakse 2025. aasta 1. jaanuarist]

§ 9. Deklaratsiooni parandamine

Pärast vormi ESD Maksu- ja Tolliametile esitamist deklaratsioonis oleva vea avastamisel esitatakse sama kuu kohta uus parandatud deklaratsioon.

§ 9¹. Üleminekusätted

«Sotsiaalmaksuseaduse» § 6 lõike 1 punktis 5 nimetatud äriühing, mittetulundusühing, sihtasutus või füüsilisest isikust ettevõtja esitab Eesti Töötukassale käesoleva määruse § 5 lõikes 1 nimetatud taotluse 2016. aasta juuli eest hiljemalt 2016. aasta 2. augustil.

«Sotsiaalmaksuseaduse» § 6 lõike 1 punktis 5 nimetatud äriühing, mittetulundusühing, sihtasutus või füüsilisest isikust ettevõtja esitab Sotsiaalkindlustusametile sotsiaalmaksu maksmise taotluse hiljemalt 2016. aasta 2. juulil. Taotluse esitamisel tekib riigil sotsiaalmaksu maksmise kohustus tagantjärele, kuid mitte rohkem kui taotluse esitamise kuule eelnenud kolme kalendrikuu eest. Sotsiaalkindlustusamet esitab deklaratsiooni ja kannab tasumisele kuuluva sotsiaalmaksu üle Maksu- ja Tolliametile enne 2016. aasta 1. juulit kehtinud korras.

[RT I, 15.01.2016, 5 – in force 01.07.2016]

Kuni 2020. aasta 1. juulini jätkatakse käesoleva määruse § 2 lõike 1³ esimese lause kohaselt sotsiaalmaksu maksmist sama kindlustatava eest vaid lapsendamishüvitise või vanemahüvitise lõpetamisel.

[RT I, 06.09.2019, 29 – in force 09.09.2019, rakendatakse tagasiulatuvalt 2019. aasta 1. septembrist]

Isiku eest, kellele makstakse lapsehooldustasu kuni 2019. aasta 31. augustini kehtinud perehüvitiste seaduse alusel, maksab Sotsiaalkindlustusamet sotsiaalmaksu kuni lapsehooldustasu saamise õiguse lõppemiseni, aga mitte kauem kui 2022. aasta 31. märtsini. Sotsiaalmaksu makstakse käesoleva määruse kuni 2019. aasta 31. augustini kehtinud redaktsioonist lähtuvalt.

[RT I, 06.09.2019, 29 – in force 09.09.2019, rakendatakse tagasiulatuvalt 2019. aasta 1. septembrist]

Kui isikul on alates 2022. aasta 1. aprillist jätkuvalt lapsehooldustasu saamise õigus, maksab Sotsiaalkindlustusamet perioodil 2022. aastal 1. aprillist kuni 2024. aasta 31. augustini isiku eest sotsiaalmaksu pensionikindlustuse osa kuni lapsehooldustasu saamise õiguse lõppemiseni.

[RT I, 06.09.2019, 29 – in force 09.09.2019, rakendatakse tagasiulatuvalt 2019. aasta 1. septembrist]

Kui isikule on määratud töötutoetus tööturumeetmete seaduse enne 2026. aasta 1. jaanuari kehtinud redaktsiooni alusel, kohaldatakse isiku eest sotsiaalmaksu maksmisel käesoleva määruse enne 2026. aasta 1. jaanuari kehtinud redaktsiooni kuni töötutoetuse maksmise lõpetamiseni.

[RT I, 09.12.2025, 1 – in force 01.01.2026]

§ 10. Määruse kehtetuks tunnistamine

[Käesolevast tekstist välja jäetud.]