LegalWise

Riiklike maksude maksuhalduri poolt hallatavate nõuete ja kohustuste arvestusse kandmise, tasumise ja tagastamise kord

действуетс 16.07.2024· RT I, 13.07.2024, 4· Rahandusminister

Содержание

Нажмите на точку перед параграфом, частью или пунктом: точная ссылка, ссылка на место, объяснение, история редакций, судебная практика и заметки.

1. peatükk REGULEERIMISALA

§ 1. Reguleerimisala

Käesolevat korda rakendatakse Maksu- ja Tolliametile maksukohustuslase poolt deklareerimisel või muudel alustel tekkiva maksukohustuse või muude kohustuste (trahvid jms) ning tagastusnõuete arvestusse kandmisel, võlgnikule kohustuste summast teatamisel, kohustuse summa tasumisel ja arvestusse kantud kohustuse summa tasutuks märkimisel ning tagastusnõude täitmisel.

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

Maksukorralduse seaduse § 1 lõikes 6 nimetatud avalik-õigusliku rahalise kohustuse arvestusse kandmisel, kohustuse summa tasumisel, arvestusse kantud kohustuse summa tasutuks märkimisel ja tagastusnõude täitmisel rakendatakse käesolevat korda seaduses sätestatud erisustega.

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

Käesolevas paragrahvis nimetatud nõuete ja kohustuste üle peetakse arvestust maksukohustuslaste registris.

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

2. peatükk KOHUSTUSE ARVESTUSSE KANDMINE JA ARVESTUSKANDEST TEATAMINE

§ 2. Kohustuse arvestusse kandmise alused

[RT I, 15.12.2017, 2 – вступ. в силу 20.12.2017]

Kohustuste arvestusse kandmise aluseks on:

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

maksu- ja maksete deklaratsioonid;

haldusaktid;

kohtuotsused;

maksuteated;

maksukorralduse seaduse § 1 lõikes 6 nimetatud kohtu ja prokuratuuri lahend või Kaitseressursside Ameti otsus;

[RT I, 13.07.2024, 3 – вступ. в силу 16.07.2024, rakendatakse 2024. aasta 1. maist]

teekasutustasu andmekogust edastatud andmed;

[RT I, 15.12.2017, 2 – вступ. в силу 20.12.2017]

muud seaduses nimetatud alusdokumendid ja andmed.

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

Raskeveokimaksu ja avansiliste maksete kohustuse kannab isiku nimel arvestusse maksuhaldur.

Isiku koostatud intressiarvestus kantakse arvestusse isiku ettepanekul. Isiku koostatud intressiarvestuse kanne tuleb tasuda 2 päeva jooksul.

§ 3. Esmase arvestuskande tegemine

Arvestuskanne on kohustuse või tagastusnõude summa, mis on määruse § 2 lõikes 1 loetletud alusdokumentide ja andmete alusel või § 2 lõigetes 2 ja 3 nimetatud juhtudel isiku kohustusena arvestusse kantud.

[RT I, 15.12.2017, 2 – вступ. в силу 20.12.2017]

Elektroonselt esitatud maksudeklaratsioonis (v.a tollideklaratsioon) deklareeritud maksusumma arvestusse kandmise kuupäev on deklaratsiooni kinnitamise kuupäev maksukohustuslaste registris.

Tollideklaratsioonis määratud maksusumma kantakse arvestusse üldjuhul kauba vabastamise kuupäeval. Kui ettemaksukontol on rahalisi vahendeid piisavalt, tasutakse maksusumma ja tehakse arvestuskanne kauba vabastamisel. Maksusumma tasumise edasilükkamise korral tehakse arvestuskanne, kui määratud maksusumma on tagatud. Lihtsustatud tollideklaratsiooni esitamise korral, kui isikul on lisadeklaratsiooni esitamise kohustus või esitatakse tollideklaratsioon deklarandi arvestuskande vormis, tehakse arvestuskanne lisadeklaratsiooni esitamise kuupäeval.

[RT I, 01.04.2022, 19 – вступ. в силу 04.04.2022]

E-maksuameti väliselt esitatud käesoleva määruse § 2 lõikes 1 nimetatud alusdokumendid ja andmed sisestab maksuhaldur maksukohustuslaste registrisse viie tööpäeva jooksul dokumendiregistris registreerimisest arvates. Arvestusse kandmise kuupäevaks on dokumendiregistris registreerimise kuupäev.

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

Käesoleva määruse § 2 lõikes 2 nimetatud kohustused kannab maksuhaldur arvestusse hiljemalt kohustuse täitmise tähtpäeval.

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

Maksukorralduse seaduse § 1 lõikes 6 nimetatud avalik-õiguslik rahaline kohustus kantakse arvestusse pärast selle kinnitamist vastavas infosüsteemis.

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

Teekasutustasu kohustus kantakse arvestusse pärast selle kinnitamist teekasutustasu andmekogus ja vastava tasu tasumist.

[RT I, 15.12.2017, 2 – вступ. в силу 20.12.2017]

§ 4. Esmase arvestuskande muutmine

Esmase arvestuskande parandusena tekkinud paranduskande arvestusse kandmisel lähtutakse § 3 lõigetes 2 ja 4 sätestatust.

Tollideklaratsioonis või lisadeklaratsioonis määratud maksusumma muutmise korral kantakse muudatused arvestusse vastavalt tollideklaratsiooni või lisadeklaratsiooni muutmise kuupäeval.

[RT I, 01.04.2022, 19 – вступ. в силу 04.04.2022]

§ 5. Arvestuskande tegemine isiku nimele

Arvestuskanne tehakse ühe isiku nimele. Kui kohustuse täitmise eest vastutab mitu isikut, kajastatakse täitmisele kuuluv kohustus kõikide tasumise eest vastutavate isikute täitmisele kuuluvate kohustuste hulgas.

Abikaasade ühise füüsilise isiku tuludeklaratsiooni arvestuskanne tehakse deklaratsiooni täitja nimele.

Mitteresidendi maksuesindaja esitatud deklaratsioonide arvestuskanne tehakse mitteresidendi nimele.

Tollideklaratsiooni arvestuskanne tehakse tollideklaratsioonil märgitud maksja nimele. Kui tolliesindaja esitab tollideklaratsiooni, millel on märgitud maksjaks kauba importija, peab kauba importija esitama tollile volikirja oma ettemaksukonto või tagatise kasutamiseks tolliesindaja poolt.

[RT I, 01.04.2022, 19 – вступ. в силу 04.04.2022]

3. peatükk KOHUSTUSE TÄITMINE

§ 6. Ettemaksukonto

Isiku rahalisi toiminguid hallatakse ettemaksukontol. Igal isikul on maksukorralduse seaduse § 105 lõikes 6 nimetatud kohustuste täitmiseks üks ettemaksukonto, millel on unikaalne viitenumber.

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

Maksukorralduse seaduse § 122 punkti 2 alusel maksuhaldurile deposiidina makstavate tagatistega seotud rahalisi toiminguid hallatakse selleks määratud eraldi kontol.

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

Maksukorralduse seaduse § 1 lõike 6 nimetatud riigilõivude, kohtu ja prokuratuuri tagatiste ning Kaitseressursside Ameti otsusest tulenevate avalik-õiguslike rahaliste kohustuste, samuti kautsjonite ja oportuniteeditasudega seotud rahalisi toiminguid hallatakse selleks määratud eraldi kontodel.

[RT I, 13.07.2024, 3 – вступ. в силу 16.07.2024, rakendatakse 2024. aasta 1. maist]

Makseid, mis on maksuhaldurile tehtud teiste isikute eest tulenevalt maksja ametist või ettevõtluse vormist, hallatakse selleks määratud eraldi kontol.

[RT I, 15.12.2017, 2 – вступ. в силу 20.12.2017]

Käesoleva paragrahvi lõigetes 2, 3 ja 3¹ nimetatud kontole laekunud summadest ei tasuta ilma isiku taotluseta või kohtuotsuseta isiku muid maksukohustuslaste registris hallatavaid kohustusi.

[RT I, 15.12.2017, 2 – вступ. в силу 20.12.2017]

§ 7. Makse tegemine

Kohustuse täitmiseks on võimalik teha sissemakse ettemaksukontole:

ülekandega Maksu- ja Tolliameti pangakontole;

sularahas või maksekaarti kasutades maksuhalduri kassas;

e-maksuametis/e-tollis pangalingi kaudu või krediitkaardiga tasudes.

[RT I, 15.12.2017, 2 – вступ. в силу 20.12.2017]

Maksu- ja Tolliameti peadirektor määrab kohad, kus maksuhaldur kassa teenust pakub.

Makse loetakse tasutuks:

maksekorraldusel märgitud summa laekumisel Maksu- ja Tolliameti pangakontole;

sularaha vastuvõtmise kohta kviitungi väljastamisel maksuhalduri kassast;

pangalingi kaudu või krediitkaardiga tasumisel makse autoriseerimise andmete laekumisel maksuhaldurile.

[RT I, 15.12.2017, 2 – вступ. в силу 20.12.2017]

Maksukorralduse seaduse § 1 lõikes 6 nimetatud avalik-õiguslikku rahalist kohustust on võimalik täita:

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

ülekandega Maksu- ja Tolliameti selleks määratud kontole maksukorralduse seaduses sätestatud korras;

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

sularahas riigilõivuseaduses ja tsiviilkohtumenetluse seadustikus sätestatud korras.

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

§ 8. Maksekorraldusele märgitavad andmed

Kohustuse tasumisel ülekandega Maksu- ja Tolliameti pangakontole märgitakse maksekorraldusele isiku ettemaksukonto viitenumber või alusdokumendil olev viitenumber.

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

Riigilõivu tasumisel ülekandega selleks määratud pangakontole lähtutakse riigilõivuseaduses sätestatust.

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

Kui viitenumbri, maksja registri- ega isikukoodi alusel ei ole võimalik tuvastada, millisele maksuhalduri juures peetavale kontole raha kanda, käsitletakse makset selgitamata laekumisena.

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

§ 9. Makse tegemine kassas

Makse tegemiseks kassas teatab isik makse sisu või esitab arvestuskande aluseks oleva dokumendi.

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

Maksuhaldurile tehtud makse kohta väljastatakse maksjale tema soovil kviitung.

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

§ 10. Kolmanda isiku poolt makse tegemine

Kui isiku nimel teeb makse kolmas isik, loeb maksuhaldur kolmanda isiku tegutsevaks esindatava isiku teadmisel ja nõusolekul ning maksuhalduril ei teki kohustusi kolmanda isiku suhtes.

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

Esindatava isiku nimel makse tegemisel märgitakse maksekorraldusele esindatava isiku ettemaksukonto viitenumber või makse alusdokumendil olev viitenumber.

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

§ 11. Kohustuse täitmine

Arvestusse kantud kohustused täidetakse ettemaksukontolt kohustuse täitmise tähtpäeva lõpu seisuga arvestades maksukorralduse seaduse §-s 105 sätestatut.

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

Täitmist alustatakse varaseima tasumise tähtpäevaga kohustustest.

Kui alusdokumendile on väljastatud viitenumber, on võimalik kohustuse eest tasuda enne kohustuse täitmise tähtpäeva, märkides maksekorraldusele väljastatud viitenumbri.

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

Maksuhaldur väljastab dokumendikohase viitenumbri oma haldusaktiga määratud või tollideklaratsiooni alusel määratud summade tasumiseks ning maksuvõla täitetoiminguga seotud summade tasumiseks.

[RT I, 20.03.2014, 1 – вступ. в силу 01.04.2014]

Maksukorralduse seaduse § 1 lõikes 6 nimetatud avalik-õigusliku rahalise kohustuse tasumiseks vajaliku viitenumbri väljastab kohus või prokuratuur oma lahendiga või Kaitseressursside Amet oma otsusega.

[RT I, 13.07.2024, 3 – вступ. в силу 16.07.2024, rakendatakse 2024. aasta 1. maist]

Kui isik kannab ettemaksukontole alusdokumendi viitenumbriga määratud summast suurema summa, siis jääb enammakstud summa ettemaksukontole.

Kohustust ei saa täita enne kohustuse arvestusse kandmise kuupäeva.

Kui kohustuse täitmise eest vastutab solidaarselt mitu isikut, siis on maksuhalduril õigus kohustuse täitmiseks kasutada kõigi isikute ettemaksukonto vahendeid täitmise tähtpäevale järgnevast päevast arvates.

4. peatükk TAGASTUSNÕUE

§ 12. Tagastusnõude tekkimine

Tagastusnõue saab tekkida:

deklaratsiooni esitamisel või parandamisel;

haldusakti esitamisel või parandamisel;

ettemaksukontole sissemakse tegemisel.

§ 13. Tagastusnõude kandmine ettemaksukontole

Määruse § 12 punktides 1 ja 2 nimetatud tagastusnõudest tekkinud enammakse kantakse isiku ettemaksukontole pärast seda, kui maksuhaldur on tagastusnõude aktsepteerinud.

Maksuhalduril on õigus isiku tagastusnõuded tasaarveldada rahaliste kohustustega ilma isikut sellest eraldi teavitamata.

§ 14. Tagastusnõude täitmine

Tagastusnõude täitmiseks esitab isik maksuhaldurile taotluse, milles on märgitud taotluse esitaja andmed (nimi, registrikood või isikukood), tagastatava summa saaja andmed (nimi, registrikood või isikukood, pangakonto number) ja tagastatava summa suurus.

Isik võib taotleda tagastatava summa kandmist pangakontole või teise isiku ettemaksukontole.

Tagastusnõude osalise rahuldamise või rahuldamata jätmise korral väljastatakse isikule kirjalik motiveeritud otsus.

Maksukorralduse seaduse § 1 lõikes 6 nimetatud riigilõivu, kohtu ja prokuratuuri tagatiste või Kaitseressursside Ameti otsusest tulenevate avalik-õiguslike rahaliste kohustuste, samuti kautsjoni ja oportuniteeditasu maksmiseks määratud kontodele sissemakse tegemisel tekkinud tagastusnõude täitmise taotlus esitatakse kohustuse pannud asutusele.

[RT I, 13.07.2024, 3 – вступ. в силу 16.07.2024, rakendatakse 2024. aasta 1. maist]

5. peatükk TOLLIDEKLARATSIOONI ALUSEL ARVESTUSSE KANTUD MAKSUSUMMA TASUMISE EDASILÜKKAMINE

§ 15. Maksusumma tasumise edasilükkamise taotlus

Kooskõlas Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusega (EL) nr 952/2013, millega kehtestatakse liidu tolliseadustik (ELT L 269, 10.10.2013; edaspidi tolliseadustik) võib isik taotleda tollideklaratsioonil määratud maksusumma tasumise edasilükkamist.

[RT I, 29.09.2017, 1 – вступ. в силу 02.10.2017]

§ 16. Maksusumma tasumise edasilükkamise luba

Toll väljastab maksusumma tasumise edasilükkamise loa järgides tolliseadustikus tolli otsuste kohta sätestatut.

[RT I, 29.09.2017, 1 – вступ. в силу 02.10.2017]

§ 17. Maksusumma tasumise edasilükkamise loa kehtivuse peatamine

Kui §-s 16 nimetatud loa alusel on maksusumma tasumine edasi lükatud, kuid tähtpäevaks tasumata, peatab toll maksusumma tasumise tähtaja edasilükkamise loa kehtivuse alates maksusumma tasumise tähtpäevale järgnevast päevast kuni maksuvõla tasumiseni.

[RT I, 29.09.2017, 1 – вступ. в силу 02.10.2017]

6. peatükk RAKENDUSSÄTE

§ 18. Määruse kehtetuks tunnistamine

[Käesolevast tekstist välja jäetud.]

§ 18¹. Kohustuste arvestusse kandmata ja tasumata jätmine

Määruse § 2 lõikes 3 sätestatud intressi arvestusse kandmise ja selle tasumise kohustuse kohaldamine peatub Vabariigi Valitsuse poolt 12. märtsil 2020. a Eesti Vabariigi põhiseaduse § 87 punkti 8 ning hädaolukorra seaduse § 13, § 19 lõike 1, § 21 lõike 1 ja § 23 alusel välja kuulutatud eriolukorra tõttu 1. märtsist 2020. a kuni eriolukorra lõppemiseni.

[RT I, 23.03.2020, 1 – вступ. в силу 26.03.2020]

§ 19. Määruse rakendamine

Määrust rakendatakse 1. jaanuarist 2009. a.