LegalWise

Maksu- ja Tolliameti e-teenuse keskkonnas elektroonilise asjaajamise tingimused ja kord, automaatselt antavate haldusaktide ja dokumentide loetelu ning riigi-, valla- ja linnaasutuste poolt elektrooniliselt esitatavate deklaratsioonide ja muude dokumentide nimekiri

in forcefrom 23.11.2025· RT I, 20.11.2025, 7· Rahandusminister

In Riigi Teataja ↗
Contents

Click the dot before a section, subsection or point: exact citation, link, explanation, wording history, case law and notes.

1. peatükk Üldsätted

§ 1. Määruse reguleerimisala

Määrusega kehtestatakse Maksu- ja Tolliameti e-teenuse keskkonnas elektroonilise asjaajamise tingimused ja kord, automaatselt antavate haldusaktide ja dokumentide loetelu ning riigi-, valla- ja linnaasutuste poolt elektrooniliselt esitatavate deklaratsioonide ja muude dokumentide nimekiri.

2. peatükk Maksu- ja Tolliameti e-teenuse keskkonnas elektroonilise asjaajamise tingimused ja kord

§ 2. Kasutaja autentimine ja e-allkirja lisamine

[RT I, 20.11.2025, 4 – in force 23.11.2025]

Füüsilise isiku e-teenuse keskkonda sisenemisel toimub isiku autentimine e-identimise vahendi sertifikaadi alusel.

Maksu- ja Tolliameti e-teenuse keskkonnas toimub e-identimine järgmiste vahenditega:

ID-kaart;

Repealed

[RT I, 23.12.2021, 5 – in force 26.12.2021]

Repealed

[RT I, 23.12.2021, 5 – in force 26.12.2021]

Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) nr 910/2014 e-identimise ja e-tehingute jaoks vajalike usaldusteenuste kohta siseturul ja millega tunnistatakse kehtetuks direktiiv 1999/93/EÜ (ELT L 257, 28.08.2014, lk 73–114) alusel vastastikku tunnustatud e-identimise vahend.

Maksu- ja Tolliamet võib peadirektori käskkirjaga võimaldada isiku autentimist lisaks lõikes 2 sätestatud vahenditele ka muude samaväärsete e-identimise vahenditega, mis on läbinud Riigi Infosüsteemi Ameti e-identimise usaldusväärsuse taseme hindamise. Peadirektori käskkiri avaldatakse Maksu- ja Tolliameti veebilehel.

[RT I, 23.12.2021, 5 – in force 26.12.2021]

Repealed

[RT I, 23.12.2021, 5 – in force 26.12.2021]

Autenditud kasutajana e-teenuse keskkonnas tehtud toimingud loetakse tehtuks e-teenuse keskkonna kasutaja nimel. Kui autenditud kasutajalt nõutakse lisaturvameetmena e-allkirja lisamist toimingule, loetakse e-teenuse keskkonnas tehtud toiming tehtuks e-teenuse keskkonna kasutaja nimel, kui toiming on kinnitatud e-allkirjaga.

[RT I, 20.11.2025, 4 – in force 23.11.2025]

Lisaturvameetmena võib e-teenuse keskkonna kasutajalt nõuda e-allkirja lisamist toimingule, mille korral esineb risk, et toimingu tegija identiteeti võidakse ära kasutada eesmärgiga tekitada talle kahju kolmanda isiku poolt.

[RT I, 20.11.2025, 4 – in force 23.11.2025]

§ 3. Esindamine

Teise isiku esindamiseks e-teenuse keskkonnas peab e-teenuse keskkonna kasutajal olema esindamise õigus. Mitme isiku esindamise õiguse olemasolul valib kasutaja e-teenuse keskkonnas esindatava, kelle nimel ta teenuseid kasutab.

[RT I, 20.11.2025, 4 – in force 23.11.2025]

Ühise esindusõiguse korral peavad seaduslikud esindajad määrama esmakordsel sisenemisel e-teenuse keskkonnas vähemalt ühe esindaja, kes saab juriidilist isikut e-teenuse keskkonnas esindada.

Esindatav isik on kohustatud esindaja volituste lõppemisel viivitamata peatama e-teenuse keskkonnas esindaja volitused e-teenuse keskkonna kasutamiseks või pöörduma selleks Maksu- ja Tolliameti teenindusse. Teenuste edasise kasutamise soovi korral tuleb anda volitus uuele esindajale.

§ 4. E-teenuse keskkonna turvalisus

Kui e-teenuse keskkonda sisenenud kasutaja aktiivsust ei tuvastata 25 minuti jooksul, siis e-teenuse keskkonna seanss aegub.

[RT I, 20.11.2025, 4 – in force 23.11.2025]

E-teenuse keskkonna kasutajal on kohustus teavitada viivitamata Maksu- ja Tolliametit e-identimist võimaldavate vahendite kolmanda isiku valdusesse sattumisest, sattumise ohust või muust turvariskist.

Kui on avastatud turvarisk või kui kasutaja on teavitanud oma e-identimise vahendi või selle parooli kadumisest, blokeerib Maksu- ja Tolliamet ajutiselt kasutaja juurdepääsu e-teenuse keskkonnale. E-teenuse keskkonna teenuste taasavamiseks peab kasutaja pöörduma Maksu- ja Tolliameti poole.

Maksu- ja Tolliamet on kohustatud:

e-teenuse keskkonna kasutaja taotluse alusel tõkestama tema edasiste toimingute tegemise hiljemalt taotluse esitamise päevale järgneva päeva kella 12.00-ks;

lõpetama blokeeringu e-teenuse keskkonna kasutaja kirjaliku avalduse saamise päevale järgneva päeva kella 12.00-ks.

Maksu- ja Tolliamet salvestab e-teenuse keskkonna kasutaja toimingud teenuse kasutamisel. Salvestatud teavet võib Maksu- ja Tolliamet kasutada e-teenuse keskkonna kasutaja tehtud toimingute tõendamiseks.

[RT I, 20.11.2025, 4 – in force 23.11.2025]

Maksu- ja Tolliamet ei vastuta e-teenuse keskkonna häiretest või mittetöötamisest tulenevate otseste või kaudsete kahjude või muude tagajärgede eest, kui need on tingitud Maksu- ja Tolliametist mitteolenevatest põhjustest, nagu Maksu- ja Tolliameti tegevust oluliselt segavad elektrikatkestused, häired sideliinides ja loodusõnnetused, ning muudest ettenägematutest sündmustest.

§ 5. Andmevahetus masin-masin liidese kaudu

Masin-masin liides on Maksu- ja Tolliameti pakutav andmevahetusteenus.

Masin-masin liidese kasutamiseks tuleb isikul taotleda Maksu- ja Tolliametilt selleks vajaliku teenuse avamist.

Andmevahetusel masin-masin liidese kaudu peab olema tuvastatav toimingu teinud füüsiline isik.

Maksu- ja Tolliamet avaldab masin-masin liidese teenuse hooldusajad oma veebileheküljel.

Andmevahetusele masin-masin liidese kaudu kohaldub käesoleva määruse §-des 3 ja 4 sätestatu.

§ 6. Andmete esitamine nende Maksu- ja Tolliametile kättesaadavaks tegemise kaudu

Kokkuleppel Maksu- ja Tolliametiga võib esitatud andmetena käsitleda ka isiku infosüsteemis asuvaid andmeid, millele ta on taganud juurdepääsu Maksu- ja Tolliametile.

Lõiget 1 kohaldatakse juhul, kui isiku infosüsteemis registreeritakse kõik andmete sisestused, muudatused ja kustutused koos viitega nende tegevuste täpse aja ja andmeid töödelnud isiku kohta.

§ 7. Elektrooniliselt edastatava dokumendi vorming

Elektrooniliselt edastatava dokumendi vormingu nõuded ning andmete struktureerimis- ja paigaldusviisi dokumendis avaldab Maksu- ja Tolliamet oma veebileheküljel.

Elektrooniliselt edastatavad dokumendid ja andmed tuleb edastada Maksu- ja Tolliameti veebileheküljel avaldatud vormingus. Andmete struktureerimis- ja paigutusviis dokumendis peab olema Maksu- ja Tolliametile infotehnoloogiliselt vastuvõetav, avatav ja töödeldav.

Kui elektrooniliselt edastatav dokument ei vasta Maksu- ja Tolliameti veebileheküljel avaldatud vormingu nõuetele, loetakse failis sisalduv teave esitamata jäetuks.

3. peatükk Automaatselt antavate haldusaktide ja dokumentide loetelu

§ 8. Automaatselt antavate haldusaktide ja dokumentide loetelu

Riiklike maksude maksuhaldur võib automaatse haldusakti ja dokumendina anda:

korralduse deklaratsiooni esitamiseks ja selles esinevate puuduste kõrvaldamiseks ühes sunniraha rakendamise hoiatusega;

[RT I, 12.07.2024, 1 – in force 01.08.2024]

käibemaksukohustuslaste registris registreerimise ja kustutamise otsuse;

käibemaksugrupina registreerimise ja registrist kustutamise otsuse;

maksuvõla tasumise ajatamist puudutava otsuse;

[RT I, 12.07.2024, 1 – in force 01.08.2024]

intressinõude;

enammakse tagastamise otsuse;

sundtäitmise hoiatuse;

krediidiasutustele edastatavad arestimisdokumendid;

maksuteate;

tõendi;

väikeettevõtete erikorra rakendamisest keeldumise või rakendamise lõpetamise otsuse;

[RT I, 21.12.2024, 5 – in force 01.01.2025]

maksuteate kehtetuks tunnistamise otsuse, kui ilmnevad maksusumma vähendamise asjaolud.

[RT I, 20.11.2025, 4 – in force 23.11.2025]

4. peatükk Riigi-, valla- või linnaasutuse poolt Maksu- ja Tolliametile elektrooniliselt esitatavate deklaratsioonide ja muude dokumentide nimekiri

§ 9. Riigi-, valla- või linnaasutuse poolt Maksu- ja Tolliametile elektrooniliselt esitatavate deklaratsioonide ja muude dokumentide nimekiri

Riigi-, valla- või linnaasutus on kohustatud esitama Maksu- ja Tolliametile elektrooniliselt e-teenuse keskkonna kaudu järgmised dokumendid ja andmed:

tulu- ja sotsiaalmaksu ning kohustusliku kogumispensioni ja töötuskindlustuse maksete deklaratsioonid ja nende lisad;

käibedeklaratsioonid;

maamaksuseaduse § 5 lõikes 3, § 8¹ lõikes 2¹ ja § 11 lõikes 8¹ nimetatud andmed;

[RT I, 20.11.2025, 4 – in force 23.11.2025]

kohalike maksude seaduse alusel kehtestatud maksumäärused;

enammakstud maksusumma tagastamise või tasaarvestamise taotlused;

raskeveokimaksu seaduse § 9 lõigetes 2 ja 3 ning § 13 lõikes 3 nimetatud andmed;

keskkonnatasude seaduse § 33² alusel esitatud deklaratsioonide kohta andmed keskkonnatasu deklareerinud isiku kohta, samuti aruandeperioodi, keskkonnatasu liigi, keskkonnatasu summa ja selle jagunemise kohta riigieelarve ja kohaliku omavalitsuse üksuste eelarvete vahel;

mootorsõidukimaksu seaduse § 16 lõikes 3 nimetatud andmed.

[RT I, 20.11.2025, 4 – in force 23.11.2025]

§ 10. Teatamiskohustus

Riigi-, valla- või linnaasutus on kohustatud teavitama Maksu- ja Tolliametit e-teenuse keskkonna veebipõhiste rakenduste kasutamise võimaluste tekkimisest, muutumisest või lõppemisest viie kalendripäeva jooksul eelnimetatud sündmusest arvates, kui käesolevas määruses ei ole sätestatud teisiti.

5. peatükk Rakendussätted

§ 11. Üleminekusätted

Maksu- ja Tolliamet lõpetab senise e-teenuse keskkonna „E-maksuamet/e-toll” kasutajaga e-teenuse keskkonna kasutamise lepingu, teatades sellest e-teenuse keskkonna kaudu 30 kalendripäeva ette.

Maksu- ja Tolliameti e-teenuse keskkonna kasutamine jätkub käesoleva määrusega kehtestatud korras.

§ 12. Määruse kehtetuks tunnistamine

[Käesolevast tekstist välja jäetud.]

§ 13. Määruse jõustumine

Määrus jõustub 2019. aasta 26. aprillil.