LegalWise

Maksukohustuslaste registri põhimäärus

in forcefrom 16.05.2026· RT I, 13.05.2026, 10· Vabariigi Valitsus

In Riigi Teataja ↗
Contents

Click the dot before a section, subsection or point: exact citation, link, explanation, wording history, case law and notes.

1. peatükk Üldsätted

§ 1. Maksukohustuslaste register ja selle pidamise eesmärgid

Maksukohustuslaste register (edaspidi register) on riigi infosüsteemi kuuluv andmekogu, mille pidamise eesmärgid on maksukorralduse seaduse § 17 lõike 1 kohaselt:

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

andmete kogumine maksuseadustest ja teistest seadustest tulenevate ülesannete täitmiseks;

arvestuse pidamine maksude määramiseks, maksude tasumise õigsuse kontrollimiseks ja maksude sissenõudmiseks;

maksukorralduse seaduse § 1 lõikes 6 nimetatud avalik-õiguslike rahaliste kohustuste üle arvestuse pidamine.

Register koondab Maksu- ja Tolliameti hallatavad rakendused, infotehnoloogilised süsteemid ja muud alamregistrid.

Registri ametlik nimetus on maksukohustuslaste register. Registri ametlik lühend on MKR.

Registri ingliskeelne nimetus on Register of taxable persons.

§ 2. Registri ülesehitus ja andmete õiguslik tähendus

[RT I, 01.06.2023, 1 – in force 01.07.2023]

Register koosneb §-s 4 nimetatud üldandmetest ja 2. peatüki 2. jaos nimetatud alamregistritesse koondatud andmetest. Alamregistri koosseisu võivad kuuluda selle alamregistri alamregistrid.

Repealed

[RT I, 01.06.2023, 1 – in force 01.07.2023]

Registrisse kantud andmetel on informatiivne tähendus. Registri andmetel on õiguslik tähendus seaduses ette nähtud juhul.

§ 3. Registri subjektid

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 01.01.2023]

Registrisse kantakse andmed järgmiste maksukorralduse seaduse § 17 lõikes 4 nimetatud isikute ja õiguslike moodustiste kohta:

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

maksukohustuslane;

sotsiaalmaksuseaduse alusel kindlustatav isik;

töötuskindlustuse seaduse alusel kindlustatu, töötuskindlustusmakse maksja ja kinnipidaja;

kohustatud isik, makse maksja ja makse kinnipidaja kogumispensionide seaduse tähenduses;

maksuesindaja;

mitteresident seoses tagastusnõude esitamisega;

keskkonnatasude seaduse alusel saastetasu, vee erikasutusõiguse tasu, keskkonnahäiringu hüvitamise tasu ja maavara kaevandamisõiguse tasu maksja;

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 01.07.2023]

maksukorralduse seaduse § 1 lõikes 6 nimetatud rahaliste kohustuste tasumiseks kohustatud isik;

juriidilise isiku staatuseta välismaine isikuteühendus või varakogum;

isik, kelle andmeid töödeldakse maksualase teabevahetuse seaduse alusel;

mitteresident seoses teekasutustasu kohustusega;

isik, kelle andmeid töödeldakse alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse alusel riikliku maksuhalduri ülesannete täitmiseks;

isik, kelle andmed kantakse hasartmänguseaduse alusel hasartmängu mängimise piirangutega isikute nimekirja, ja isik, kelle andmeid töödeldakse hasartmänguseaduse § 58 alusel;

isik, kelle andmeid töödeldakse tolliseaduse § 13 lõikes 1 sätestatud alusel, samuti tolliseaduse §-s 4 ning Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) nr 952/2013, millega kehtestatakse liidu tolliseadustik (ELT L 269, 10.10.2013, lk 1–101) (edaspidi tolliseadustik), artiklis 3 sätestatud ülesannete täitmiseks;

isik, kelle andmeid kogutakse vedelkütuse seaduse alusel;

makseteenuse pakkuja käibemaksuseaduse § 36¹ tähenduses ja makse saaja, kelle andmeid töödeldakse käibemaksuseaduse § 36¹ alusel;

[RT I, 29.12.2023, 7 – in force 01.01.2024]

käibemaksuseaduse § 19 lõikes 1¹ nimetatud isik ja väikeettevõtete erikorra rakendaja käibemaksuseaduse § 19¹ tähenduses.

[RT I, 21.12.2024, 2 – in force 01.01.2025]

Lisaks lõikes 1 nimetatule kantakse registrisse vastavalt maksukorralduse seaduse § 25¹⁰ lõikele 2 andmed ehitatava ehitise, ehitustööde, nende tellija ja ehitustöid tegevate alltöövõtjate ning ehitusplatsil viibivate isikute kohta.

[RT I, 28.11.2023, 1 – in force 01.12.2023]

Registri subjektina käsitatakse füüsilisi isikuid, juriidilisi isikuid, riigi-, valla- ja linnaasutusi ning maksukorralduse seaduse § 6 lõigetes 4 ja 6 nimetatud institutsioone, kelle kohta andmed käivad.

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 01.01.2023]

2. peatükk Registri koosseis ja andmekoosseisud › 1. jagu Üldsätted

§ 4. Üldandmed

Üldandmed on andmed, mis kantakse registrisse lõikes 2 sätestatud koosseisus ja mida võib kasutada enam kui üks alamregister.

Üldandmete andmestikku kantakse järgmised andmed:

füüsilise isiku identifitseerimiseks – ees- ja perekonnanimi, isikukood või sünnikuupäev ja kodakondsus ning varasemad nimed, isikukoodid ja kodakondsused;

füüsilisest isikust ettevõtja (edaspidi FIE) identifitseerimiseks lisaks punktis 1 sätestatule – ärinimi, registrikood ning varasemad ärinimed ja registrikoodid;

füüsilise isiku üldandmetena – elukoht, postiaadress, sidevahendi tüüp ja selle numbrid ja aadressid (edaspidi sidevahendid) ning kohaliku omavalitsuse üksus, mille eelarvesse kantakse tulumaksuseaduses sätestatud osa isiku makstavast tulumaksust;

FIE kohta täiendavalt lisaks punktis 3 sätestatule – tegevusalad ja tegevuskohad, andmed majandustegevusteadete ja tegevuslubade kohta ning FIE-na tegevuse alustamise kuupäev või hooajaliselt või ajutiselt tegutsemise korral tegevuse algus- ja lõppkuupäev;

juriidilise isiku, välisriigi äriühingu filiaali, õigusliku moodustise ning riigi- ja kohaliku omavalitsuse üksuse asutuse identifitseerimise kohta – ärinimi, nimi või nimetus, õiguslik vorm, registrikood, varasemad ärinimed, nimed või nimetused ja varasemad registrikoodid;

juriidilise isiku, välisriigi äriühingu filiaali, õigusliku moodustise ning riigi- ja kohaliku omavalitsuse üksuse asutuse kohta – asukoht, postiaadress, sidevahendid, tegevusalad ja tegevuskohad, info majandustegevusteadetest ja tegevuslubadest, juhtorgani liikme ees- ja perekonnanimi ning isikukood, vähemalt 10% äriühingu aktsiate või osadega määratud hääli omav isik, osaluse suurus, teave sidus- ja tütarettevõtte kohta ning osaluse suurus sidus- või tütarettevõtte aktsia- või osakapitalis;

käibemaksukohustuslase kohta – Eesti käibemaksukohustuslasena registreerimise number (edaspidi KMKR number) ja kehtivusaeg;

tollis registreerimise kohta – väliskaubandusega tegelevate ettevõtete identifitseerimise number (edaspidi EORI number), selle kehtivusaeg ja volitatud ettevõtja (edaspidi AEO) loa tüüp;

aktsiisilaopidaja, registreeritud kaubasaaja ja registreeritud kaubasaatja kohta – identifitseerimistähis, tegevusloa kehtivusaeg ja loaga hõlmatud aktsiisikauba liik;

sertifitseeritud kaubasaaja ja sertifitseeritud kaubasaatja kohta – registreeringu number, registreeringu kehtivusaeg, registreeringuga hõlmatud aktsiisikauba liik ja selle kogus;

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 13.02.2023]

mitteresidendi kohta – mitteresidendina registreerimise alus ja periood, asjaomane teave vastavalt punktidele 1–8 nii Eesti kui ka residendiriigi kohta, identifitseerimistähis ning teave püsiva tegevuskoha ja tegutsemise kohta tööandjana Eestis;

[RT I, 29.12.2023, 7 – in force 01.01.2024]

e-residentsuse kohta – isiku päritoluriik ning e-residentsuse algus- ja lõppkuupäev;

volituse kohta – esindaja ees- ja perekonnanimi ja isikukood, esindatav, volituse tüüp ning volituse algus- ja lõppkuupäev;

kinnistu omaniku kohta – kinnistu number ja katastritunnus, omandiõiguse algus- ja lõppkuupäev ning kinnistu tüüp, aadress ja pindala.

Alamregistrid saavad lõikes 2 nimetatud asjaomaseid andmeid üldandmete andmestikust.

§ 5. E-toll

Paragrahvides 9¹, 11, 14, 16, 22–22², 31, 40, 42¹, 44, 46, 47, 50 ja 51 nimetatud alamregistreid käsitatakse kogumis e-tolli andmekoguna tolliseaduse § 13 tähenduses.

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

§ 5¹. Maamaksu infosüsteem

Paragrahvides 32¹ ja 32² nimetatud alamregistreid käsitatakse koos maamaksu infosüsteemina maamaksuseaduse § 5¹ tähenduses.

[RT I, 23.12.2020, 3 – in force 01.01.2021]

2. peatükk Registri koosseis ja andmekoosseisud › 2. jagu Alamregistrid

§ 6. Aktsiisiandmete vahetamise rakendus

Aktsiisiandmete vahetamise rakenduse ametlik lühend on SEED.

Aktsiisiandmete vahetamise rakendusse kantakse aktsiisilaopidaja, registreeritud kaubasaaja, registreeritud kaubasaatja, maksuesindaja, sertifitseeritud kaubasaaja ja sertifitseeritud kaubasaatja andmed, mis on alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse § 41 lõike 2 alusel valdkonna eest vastutava ministri määruse kohaselt ette nähtud kanda Maksu- ja Tolliameti elektroonilisse infosüsteemi.

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 13.02.2023]

§ 7. Aktsiisideklaratsioonide rakendus

Aktsiisideklaratsioonide rakenduse ametlik lühend on ADEK.

Aktsiisideklaratsioonide rakendusse kantakse:

alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse § 25 lõike 9 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud alkoholi aktsiisideklaratsioonis, tubaka aktsiisideklaratsioonis ja energiatoote aktsiisideklaratsioonis ette nähtud andmed;

[RT I, 12.10.2024, 1 – in force 15.10.2024]

alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse § 37 lõike 2 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud alkoholi liikumise ja laoseisu aruandes, tubakatoote liikumise ja laoseisu aruandes ning kütuse liikumise ja laoseisu aruandes ette nähtud andmed;

[RT I, 12.10.2024, 1 – in force 15.10.2024]

pakendiaktsiisi seaduse § 7 lõike 3 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud pakendi aktsiisideklaratsioonis ette nähtud andmed.

[RT I, 12.10.2024, 1 – in force 15.10.2024]

§ 8. Aktsiisikaupade liikumise kontrolli rakendus

Aktsiisikaupade liikumise kontrolli rakenduse ametlik lühend on EMCS.

Aktsiisikaupade liikumise kontrolli rakendusse kantakse:

andmed, mis on ette nähtud komisjoni delegeeritud määrusega (EL) 2022/1636, millega täiendatakse nõukogu direktiivi (EL) 2020/262, kehtestades aktsiisikauba liikumisega seoses vahetatavate dokumentide ülesehituse ja sisu ning kauba laadist tuleneva kao piirnormi (ELT L 247, 23.09.2022, lk 2–56);

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 13.02.2023]

elektroonilise saatelehe andmed, mis tuleb esitada lisaks punktis 1 nimetatud komisjoni määrusele alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse § 45 lõike 13 alusel valdkonna eest vastutava ministri antud määruse kohaselt;

andmed, mida töödeldakse, kohaldades nõukogu määrust (EL) nr 389/2012, milles käsitletakse halduskoostööd aktsiisimaksude valdkonnas ja millega tunnistatakse kehtetuks määrus (EÜ) nr 2073/2004 (ELT L 121, 08.05.2012, lk 1–15).

§ 9¹. Automaatne ekspordisüsteem

Automaatse ekspordisüsteemi ametlik lühend on AES.

Automaatsesse ekspordisüsteemi kantakse:

komisjoni delegeeritud määruse (EL) nr 2015/2446, millega täiendatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrust (EL) nr 952/2013 seoses liidu tolliseadustiku teatavaid sätteid täpsustavate üksikasjalike eeskirjadega (ELT L 343, 29.12.2015, lk 1–557), lisa B veergudes A1–C2 nimetatud andmed;

tolliseaduse § 27 lõike 1 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega ette nähtud andmed, mis kantakse tollideklaratsioonile ekspordi, välistöötlemise ja liidu kauba tolliladustamise tolliprotseduuril, reekspordil ning kauba lähetamisel erikorraga maksustamisterritooriumile.

[RT I, 01.06.2023, 1 – in force 01.10.2023]

§ 10. Tulu- ja kapitalialase teabe automaatse vahetuse rakendus

Tulu- ja kapitalialase teabe automaatse vahetuse rakenduse ametlik lühend on AITA.

Tulu- ja kapitalialase teabe automaatse vahetuse rakendusse kantakse:

Euroopa Liidu liikmesriigi või lepinguosalise jurisdiktsiooni (edaspidi partnerriik) pädevalt asutuselt Maksu- ja Tolliametile maksualase teabevahetuse seaduse § 4 lõike 3 rakendamiseks laekunud andmed nõukogu direktiivi 2011/16/EL maksustamisalase halduskoostöö kohta ja direktiivi 77/799/EMÜ kehtetuks tunnistamise kohta (ELT L 64, 11.03.2011, lk 1–12) artikli 8 lõikes 1 ette nähtud koosseisus;

teave andmete edastamise kohta Maksu- ja Tolliameti poolt partnerriigi pädevale asutusele maksualase teabevahetuse käigus punktis 1 märgitud koosseisus – registri subjekti nimi, andmeid saanud partnerriigi nimi ja andmete edastamise kuupäev.

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

§ 11. Eesti tollitariifistik

Eesti tollitariifistiku ametlik lühend on ETT.

Eesti tollitariifistiku andmekoosseis kehtestatakse määruse lisaga 1.

§ 13. Elektrooniline hasartmängu aruandluse süsteem

Elektroonilise hasartmängu aruandluse süsteemi ametlik lühend on EHMA.

Elektroonilisse hasartmängu aruandluse süsteemi kantakse hasartmänguseaduse § 36 lõike 5 ja § 58 lõike 10 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud andmed.

§ 14. Elektrooniliste saabumisteadete töötlemise süsteem

Elektrooniliste saabumisteadete töötlemise süsteemi ametlik lühend on IMF.

Elektrooniliste saabumisteadete töötlemise süsteemi kantakse tolliseaduse § 23 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud meretranspordivahendi saabumisteate ja õhutranspordivahendi saabumisteate andmed.

§ 15. Teenuse, ühendusesisese kaugmüügi, internetipõhise kauplemiskoha kaudu kauba võõrandamise ja ühendusevälisest riigist imporditud kauba kaugmüügi käibemaksuga maksustamise rakendus

[RT I, 10.03.2021, 1 – in force 01.07.2021]

Teenuse, ühendusesisese kaugmüügi, internetipõhise kauplemiskoha kaudu kauba võõrandamise ja ühendusevälisest riigist imporditud kauba kaugmüügi käibemaksuga maksustamise rakenduse ametlik lühend on OSS/IOSS.

Teenuse, ühendusesisese kaugmüügi ja internetipõhise kauplemiskoha kaudu kauba võõrandamise ja ühendusevälisest riigist imporditud kauba kaugmüügi käibemaksuga maksustamise rakendusse kantakse andmed, mis on ette nähtud komisjoni rakendusmääruse (EL) 2020/194, millega kehtestatakse nõukogu määruse (EL) nr 904/2010 üksikasjalikud rakenduseeskirjad seoses erikorraga, mida kohaldatakse maksukohustuslaste suhtes, kes osutavad teenuseid mittemaksukohustuslastele, tegelevad kaupade kaugmüügiga ja teatavate riigisiseste kaubatarnetega (ELT L 40, 13.02.2020, lk 114–124), I ja III lisas.

[RT I, 10.03.2021, 1 – in force 01.07.2021]

§ 16. Ettevõtjate registreerimise ja identifitseerimise süsteem

Ettevõtjate registreerimise ja identifitseerimise süsteemi ametlik lühend on EORI.

Ettevõtjate registreerimise ja identifitseerimise süsteemi kantakse andmed:

ettevõtja kohta – nimi, asutamis- või sünnikuupäev, registri- või isikukood, KMKR number, mitteresidendi identifitseerimistähis, põhitegevusala kood, ühendusevälise isiku tolli-ID, ettevõtja asukoht, sidevahendite andmed, Euroopa Liidu teises liikmesriigis väljastatud käibemaksukohustuslase registreerimisnumber (edaspidi VAT number), tema esindaja andmetest ees- ja perekonnanimi, isikut tõendava dokumendi number, ning kas on asutatud Euroopa Liidu tolliterritooriumil;

EORI numbri taotlemise ja väljastamise kohta – EORI number, taotluse esitamise kuupäev, taotluse muutmise kuupäev, EORI numbri kehtivusaeg, kas taotluse andmed avalikustatakse, asjaomase teabe Euroopa Komisjoni EORI kesksüsteemi andmebaasi (edaspidi CDCO) saatmise kuupäev, CDCO-s kinnitatud kuupäev ning AEO loa tüüp.

§ 16¹. Ettevõtlustulu maksu andmekogu

Ettevõtlustulu maksu andmekogu ametlik lühend on EVK.

Ettevõtlustulu maksu andmekogusse kantakse:

andmed ettevõtluskonto ja selle omaniku kohta – ettevõtluskonto number, selle konto avamis- ja sulgemiskuupäev, konto omaniku ees- ja perekonnanimi ning isikukood;

andmed ettevõtluskontole laekunud summade kohta;

andmed arvestatud ja laekunud ettevõtlustulu maksu kohta.

[RT I, 21.12.2024, 2 – in force 01.01.2025]

§ 17. Euroopa Liidu liikmesriikide vahelise käibemaksualase teabevahetuse rakendus

Euroopa Liidu liikmesriikide vahelise käibemaksualase teabevahetuse rakenduse ametlik lühend on VIES.

Euroopa Liidu liikmesriikide vahelise käibemaksualase teabevahetuse rakendusse kantakse andmed:

andmevahetuse sisu kohta – müüja tegevusala, müüja KMKR number ning käibemaksukohustuse algus- ja lõppkuupäev, deklareerimisperiood, ostja päritoluriik ja VAT number, kaupade maksustatav väärtus, kolmnurktehingute maksustatav väärtus ja teenuste maksustatav väärtus, samuti nõudmiseni varu soetaja VAT number ning nõudmiseni varu toimingu tunnus;

[RT I, 26.06.2021, 1 – in force 01.07.2021]

ostja tagasiside teise liikmesriigi müügitehingu kohta – müüja päritoluriik ja VAT number, ostja KMKR number, tagasiside kuupäev ja põhjus, tagasiside kirjeldus, deklareerimisperiood, kaupade maksustatav väärtus, kolmnurktehingute maksustatav väärtus ja teenuste maksustatav väärtus.

§ 18. Euroopa Liidu teises liikmesriigis tasutud käibemaksu tagastamise rakendus

Euroopa Liidu teises liikmesriigis tasutud käibemaksu tagastamise rakenduse ametlik lühend on VATREFUND.

Euroopa Liidu teises liikmesriigis tasutud käibemaksu tagastamise rakendusse kantakse:

käibemaksuseaduse § 35 lõike 10 alusel valdkonna eest vastutava ministri antud määruses nimetatud välisriigi maksukohustuslasele käibemaksu tagastamise taotluses ette nähtud andmed;

andmed, mida töödeldakse kohaldades nõukogu direktiivi nr 2008/9/EÜ, millega sätestatakse üksikasjalikud eeskirjad käibemaksu tagastamiseks vastavalt direktiivile 2006/112/EÜ maksukohustuslastele, kelle asukoht ei ole tagastamisliikmesriigis (ELT L 44, 20.02.2008, lk 23–28).

§ 19. Füüsilise isiku tuludeklaratsioonide rakendus

Füüsilise isiku tuludeklaratsioonide rakenduse ametlik lühend on FIDEK.

Füüsilise isiku tuludeklaratsioonide rakendusse kantakse tulumaksuseaduse § 22 lõike 6 ja § 44 lõike 7 ning sotsiaalmaksuseaduse § 9 lõike 7 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud residendist füüsilise isiku tuludeklaratsioonis ja selle lisades ette nähtud andmed.

[RT I, 26.06.2021, 1 – in force 01.07.2021]

§ 20. Füüsilise isiku tuludeklaratsioonide ametnikukeskne rakendus

Füüsilise isiku tuludeklaratsioonide ametnikukeskse rakenduse ametlik lühend on APEX-TTK.

Füüsilise isiku tuludeklaratsioonide ametnikukesksesse rakendusse kantakse:

andmed, mis on vajalikud füüsilise isiku tuludeklaratsiooni kohta otsuse tegemiseks – deklaratsiooni esitaja isikukood, deklaratsiooni süsteemi sisestamise kuupäev ja kood, deklaratsiooni olek, võimaliku tagastatava või juurde määratava tulumaksu summa;

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

andmed tuludeklaratsiooni kontrollimise käigu kohta – menetluse alustamise ja lõpetamise kuupäev, deklaratsiooni staatus menetluse alguses ja lõpus, lisadokumendi registreerimise kuupäev ja kood, menetlust läbi viiva ametniku nimi ning tema kommentaarid menetluse ja lisadokumentide kohta, menetluse tulem;

Maksu- ja Tolliametile paberkandjal esitatud tuludeklaratsiooni skaneering.

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

§ 21. Hasartmängu mängimise piirangutega isikute nimekiri

Hasartmängu mängimise piirangutega isikute nimekirja ametlik lühend on HAMPI.

Hasartmängu mängimise piirangutega isikute nimekirja kantakse:

hasartmänguseaduse § 39 lõikes 5 nimetatud andmed;

andmeandja fotoga dokumendi elektrooniline või paberkandjal koopia, mis on seotud ja mida tuleb säilitada koos esitatud avaldusega.

§ 21¹. Hasartmängumaksu deklaratsiooni rakendus

Hasartmängumaksu deklaratsiooni rakenduse ametlik lühend on HMD.

Hasartmängumaksu deklaratsiooni rakendusse kantakse hasartmängumaksu seaduse § 4 lõike 4 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud hasartmängumaksu deklaratsiooni vormidel esitatud andmed.

[RT I, 29.12.2023, 7 – in force 01.01.2024]

§ 22. Impordikontrolli süsteem

Impordikontrolli süsteemi ametlik lühend on ICS.

Impordikontrolli süsteemi kantakse:

komisjoni delegeeritud määruse (EL) nr 2016/341 9. lisa liites A nimetatud andmed;

tolliseaduse § 23 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud meretranspordivahendiga või õhutranspordivahendiga Eestisse toimetatava kauba manifestidel ja loenditel ette nähtud andmed.

§ 22¹. Impordi tollideklaratsioonide töötlemise süsteem

Impordi tollideklaratsioonide töötlemise süsteemi ametlik lühend on IMPULSS.

[RT I, 10.03.2021, 1 – in force 01.07.2021]

Impordi tollideklaratsioonide töötlemise süsteemi kantakse:

komisjoni delegeeritud määruse (EL) nr 2015/2446 lisa A veergudes 4c ja 8f ning lisa B veergudes H1–I2 nimetatud andmed;

tolliseaduse § 27 lõike 1 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega ette nähtud andmed, mis kantakse tollideklaratsioonile kauba vabasse ringlusse lubamise, seestöötlemise, ajutise impordi, lõppkasutuse ja tolliladustamise tolliprotseduuril.

[RT I, 01.06.2023, 1 – in force 01.07.2023]

§ 22². Kauba tollistaatuse dokumentide riskianalüüsi andmevahetuse rakendus

Kauba tollistaatuse dokumentide riskianalüüsi andmevahetuse rakenduse ametlik lühend on PoUS.

[RT I, 29.12.2023, 7 – in force 01.03.2024]

Kauba tollistaatuse dokumentide riskianalüüsi andmevahetuse rakendusse kantakse komisjoni delegeeritud määruse (EL) nr 2015/2446 lisa B veergudes E1 ja E2 nimetatud andmed.

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

§ 23. Keskkonnatasu nõuete rakendus

Keskkonnatasu nõuete rakenduse ametlik lühend on KKTA.

Keskkonnatasu nõuete rakendusse kantakse:

andmed nõudega seonduva keskkonnatasu deklaratsiooni kohta – deklaratsiooni esitaja nimi, registri- või isikukood, deklaratsiooni liik ja number, deklaratsiooni esitamise kuupäev, hõlmatud periood, tasumise tähtpäev, viitenumber, Keskkonnaameti asjaomase loa number ja märkused;

andmed nõude tasumisel laekuva raha jagunemise kohta tulusaajate (asjaomase kohaliku omavalitsuse üksuse ja riigieelarve) vahel – keskkonnatasu liik, tulusaaja kood vastavalt Eesti haldus- ja asustusjaotuse klassifikaatorile ning tulusaajatele üle kantavad summad.

§ 24. Kliendiinfo registreerimise rakendus

Kliendiinfo registreerimise rakenduse ametlik lühend on CRM.

Kliendiinfo registreerimise rakendusse kantakse:

andmed §-s 3 nimetatud isikute ning Maksu- ja Tolliameti teavitus- ja nõustamisalaste kontaktide kohta – kontakti kuupäev ja kellaaeg, kontakti kestus minutites, suhtluskanal, osalised, kontakti tinginud asjaolu ning sisukokkuvõte;

kas isik soovib saada Maksu- ja Tolliametilt oma sidevahendile teda puudutavat informatiivse tähendusega teavet;

kas isik on nõus andma tagasisidet Maksu- ja Tolliameti teenuste ja teeninduse kohta;

isiku eelistatud suhtluskeel – eesti, vene või inglise keel.

§ 25. Kogumispensioni rakendus

Kogumispensioni rakenduse ametlik lühend on KOPS.

Kogumispensioni rakendusse kantakse:

andmed isikute kohta, kellele kogumispensioni makse üle kantakse – sisestamise kuupäev, viitenumber, koondsumma, sotsiaalmaksu summa, kogumispensioni summa, vanemahüvitise summa, Euroopa Liidu asutuste deklaratsioonidel kajastatud summad, pensionikeskuse kinnituse kuupäev ja ülekantavate summade registreerimisel tekkinud vea kood;

isiku kogumispensioni kontokaardi andmed – isikukood, ees- ja perekonnanimi, periood, operatsiooni kuupäev, tööandja registrikood, tööandja nimi, makse protsent, tasutav kogumispensioni makse, tasutud kogumispensioni makse, pensionikeskusele üle kantud kogumispensioni makse, tasutav sotsiaalmaksu osa, tasutud sotsiaalmaksu osa, pensionikeskusele üle kantud sotsiaalmaksu osa ja ülekantud kogusumma.

§ 26. Kontrollikeskkonna rakendus

Kontrollikeskkonna rakenduse ametlik lühend on KOKE.

Kontrollikeskkonna rakendusse kantakse isikupõhiste kontrolliülesannete kohta järgmised andmed:

kontrollitava isiku nimi ja registri- või isikukood;

töö- ja alamülesanded ning nende algatamise ja lõpuleviimise kuupäevad;

kontrolli teostava ametniku nimi;

tegevusjuhised ametnikule;

menetluse käigus sooritatud toimingud, kokkuvõte tuvastatud asjaoludest ja tehtud otsused.

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

§ 27. Käibedeklaratsiooni rakendus

Käibedeklaratsiooni rakenduse ametlik lühend on KMD.

Käibedeklaratsiooni rakendusse kantakse:

käibemaksuseaduse § 27 lõike 1 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud käibedeklaratsiooni vormidel esitatud andmed;

käibemaksuseaduse § 16 lõike 3 alusel Maksu- ja Tolliametile esitatud teadete andmed;

[RT I, 29.12.2023, 7 – in force 01.01.2024]

käibemaksuseaduse § 38 lõike 7 alusel valdkonna eest vastutava ministri määruses nimetatud käibemaksukohustuslasena või piiratud käibemaksukohustuslasena registreerimata isiku poolt uue transpordivahendi ühendusesisesel soetamisel Maksu- ja Tolliametile esitatavad andmed;

käibemaksuseaduse § 38 lõike 8 alusel valdkonna eest vastutava ministri määruses nimetatud käibemaksukohustuslasena või piiratud käibemaksukohustuslasena registreerimata isiku poolt aktsiisikauba teisest liikmesriigist soetamisel Maksu- ja Tolliametile esitatavad andmed;

käibemaksuseaduse § 38 lõike 8 alusel valdkonna eest vastutava ministri määruses nimetatud käibemaksukohustuslasena registreerimata isiku poolt ilma kauba võõrandamiseta kauba maksuladustamise lõpetamisel Maksu- ja Tolliametile esitatavad andmed;

käibemaksuseaduse § 38 lõike 8 alusel valdkonna eest vastutava ministri määruses nimetatud käibemaksukohustuslasena registreerimata isiku poolt aktsiisikauba aktsiisilaost väljatoimetamisel Maksu- ja Tolliametile esitatavad andmed.

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 01.07.2023]

§ 28. Käibemaksukohustuslaste register

Käibemaksukohustuslaste registri ametlik lühend on KMKR.

Käibemaksukohustuslaste registrisse kantakse:

käibemaksukohustuslasena registreerimise algus- ja lõppkuupäev;

käibemaksukohustuslasena registreerimise otsuse kuupäev;

KMKR number.

§ 29. Käibemaksukohustuslaste registri avalduste rakendus

Käibemaksukohustuslaste registri avalduste rakenduse ametlik lühend on KMKRA.

Käibemaksukohustuslaste registri avalduste rakendusse kantakse:

käibemaksuseaduse § 20 lõike 12 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud käibemaksukohustuslasena registreerimise avalduses ja käibemaksukohustuslasena registreerimise kohta tehtavas maksuhalduri otsuses ette nähtud andmed;

käibemaksuseaduse § 21 lõike 6 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud piiratud käibemaksukohustuslasena registreerimise avalduses ja piiratud käibemaksukohustuslasena registreerimise kohta tehtavas maksuhalduri otsuses ette nähtud andmed;

käibemaksuseaduse § 26 lõike 14 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud käibemaksugrupina registreerimise avalduses ja käibemaksugrupina registreerimise kohta tehtavas maksuhalduri otsuses ette nähtud andmed;

andmed käibemaksukohustuslasena registrist kustutamise kohta – juriidilise isiku või FIE nimi, registri- või isikukood, sidevahendite andmed, registrist kustutamise kuupäev, kustutamise põhjus, avalduse allkirjastaja ees- ja perekonnanimi ning isikukood;

andmed piiratud käibemaksukohustuslasena registrist kustutamise kohta – juriidilise isiku või FIE nimi, registri- või isikukood, sidevahendite andmed, registrist kustutamise kuupäev, kustutamise põhjus, avalduse allkirjastaja ees- ja perekonnanimi ning isikukood;

andmed kassapõhise käibemaksuarvestuse erikorra rakendamise teatise kohta – juriidilise isiku või FIE nimi, registri- või isikukood, sidevahendite andmed, kassapõhise käibemaksuarvestuse erikorra rakendamise kuupäev, maksustatava käibe summa eelmisel kalendriaastal ja maksustatava käibe summa jooksval kalendriaastal;

andmed kassapõhise käibemaksuarvestuse erikorrast loobumise teatise kohta – juriidilise isiku või FIE nimi, registri- või isikukood, sidevahendite andmed ning kassapõhise käibemaksuarvestuse erikorrast loobumise põhjus ja kuupäev.

§ 30. Kütuse käitlemise andmekogu

Kütuse käitlemise andmekogu ametlik lühend on KKS.

Kütuse käitlemise andmekogu andmekoosseis kehtestatakse määruse lisaga 2.

§ 31. Ladustamisteadete süsteem

Ladustamisteadete süsteemi ametlik lühend on TERM2.

Ladustamisteadete süsteemi kantakse tolliseaduse § 24 lõike 2 alusel valdkonna eest vastutava ministri antud määruses nimetatud ladustamisteates ette nähtud andmed.

§ 32. Laoarvestuse ja -aruandluse andmekogu

Laoarvestuse ja -aruandluse andmekogu ametlik lühend on LAAK.

Laoarvestuse ja -aruandluse andmekogusse kantakse:

kesksed andmed – laopidaja nimi ja registrikood, loa number ja liik, loa staatus, loa kehtivuse algus ja lõpp, tegevuskoha kood, tegevuskoha aadress, ladustatava kauba liik, koondaruande periood, koondaruande esitamise tähtaeg, esitamise kuupäev ja staatus, kande number ja kuupäev, kande liik ja staatus, kauba ajutise ladustamise tähtpäev, kauba lattu vastuvõtmise kuupäev, kauba laost väljastamise kuupäev, kauba arvestusest maha kandmise kuupäev, käitlemistoimingu liik, märkused ja andmete esitamise viis;

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 01.01.2023]

ladustatava kauba alusdokumendi andmed – dokumendi liik, number ja kuupäev;

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 01.01.2023]

ladustatava kauba alusdokumendil märgitud eelneva dokumendi andmed – dokumendi liik, number ja kuupäev;

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 01.01.2023]

ladustatava kaubaga seotud täiendava dokumendi andmed – dokumendi liik, number ja kuupäev;

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 01.01.2023]

seoste andmed – eelnev kanne koos eelneva kande numbri ja kuupäevaga, järgnev kanne koos järgmise lao koodi või loa numbriga ning järgmise kande numbri ja kuupäevaga;

kauba omaniku andmed – nimi, registri- või isikukood, aadress, KMKR number ja majandustegevuse registri asjaomase loa number;

kauba saaja andmed – nimi, registri- või isikukood ja aadress;

kauba andmed – kaubaartikli number, ekvivalentkaup, ekvivalentkaubaga asendatud kaup, päritoluriigi kood, spetsifikatsiooni andmed koos kaubakoodi, kauba kirjelduse ning suvise või talvise kütuse puhul selle liik, teave kauba staatuse kohta koos tolli- ja maksustaatusega, teave vastavusdokumendi kohta koos numbri, väljastamise kuupäeva ja väljastaja andmetega, kauba asukoht, pakkeüksused koos liigi, arvu ja konteineri numbriga, kauba kaal koos neto- ja brutomassiga, täiendav mõõtühik, täiendav kogus, kauba väärtus ja valuuta nimetus ning kütuse koguselise jäägiarvestuse andmed;

mahuti andmed – identifitseerimistunnus, maht, paigalduse ja konstruktsiooni kirjeldus, kasutuseesmärk, kasutuses olek, teave mahuti asukohaks oleva lao kohta, asukoha määratlus, mahuti number asendiplaanil ning mahuti valdaja nimi ja registri- või isikukood;

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 01.01.2023]

kannetes ja koondaruandes esinevatele puudustele viitavad andmed – infosüsteemis märguandena laopidajale ja ametnikule genereeritud teate tekst, kood, staatus ja prioriteet, teadet menetleva ametniku nimi, ametniku märkused, ametniku teade laopidajale ning märge koondaruande tagasilükkamise kohta ja selle kuupäev.

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 01.01.2023]

§ 32¹. Maamaksu alusandmete rakendus

[RT I, 12.10.2024, 1 – in force 15.10.2024]

Maamaksu alusandmete rakenduse ametlik lühend on MARE.

[RT I, 12.10.2024, 1 – in force 15.10.2024]

Maamaksu alusandmete rakendusse kantakse:

[RT I, 12.10.2024, 1 – in force 15.10.2024]

maa asukohajärgse kohaliku omavalitsuse üksuse andmed (kohaliku omavalitsuse üksuse nimi, valla või linna ametiasutuse registrikood, kontaktandmed);

[RT I, 26.06.2021, 1 – in force 01.07.2021]

maksumäärad (maksumäärad sihtotstarvete ja kõlvikute kaupa, kohaliku omavalitsuse üksuse volikogu asjaomase määruse number ja kuupäev);

[RT I, 29.12.2023, 7 – in force 01.01.2024]

maamaksu summa aastase suurenemise piirmäär (piirmäära protsent ning kohaliku omavalitsuse üksuse volikogu asjaomase määruse number ja kuupäev);

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

maksusoodustused (maamaksuseaduse § 11 lõigetest 1, 5 ja 6 tulenevate maksusoodustuste määrad ning kohaliku omavalitsuse üksuse volikogu asjaomase määruse number ja kuupäev);

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

maaüksuse andmed (maaüksuse nimetus, katastritunnus, aadress, pindala, teave hoonestuse ja asustustiheduse kohta, sihtotstarbed, kõlvikud, maksustamishind, teave maksuvabastuste kohta);

[RT I, 29.12.2023, 7 – in force 01.01.2024]

maakasutuse andmed (maakasutuse kood, liik, osakaal, kinnistu registriosa number, kood riigi kinnisvararegistris);

maa omaniku või maa kasutaja andmed (nimi, isiku- või registrikood, kontaktandmed, teave maksusoodustuste saamiseks esitatud avalduste kohta).

[RT I, 23.12.2020, 3 – in force 01.01.2021]

§ 32². Maamaksu määramise rakendus

Maamaksu määramise rakenduse ametlik lühend on MAAIS.

Maamaksu määramise rakendusse kantakse:

maamaksu arvutamisega seotud andmed (maa nimetus, maa tunnus, kirje identifikaator, omandiosa suurus, maksumäärad, maa pindala ja hind, soodustuste summad, maamaksu summa);

maksumaksja andmed (nimi, isiku- või registrikood, kontaktandmed);

maksuteate andmed (maksuteate number ja koostamise kuupäev, maksumaksja personaalne viitenumber, võimalike osamaksete summad ja tasumise tähtajad, teave maksuteate kättetoimetamise kohta);

maa väärtuse andmed (maaüksuse nimetus, katastritunnus, aadress, pindala, sihtotstarbed, kõlvikud, maksustamishind, maa omaniku või maa kasutaja nimi ja isiku- või registrikood, omandiosa suurus, kuvatõmmis maaüksuse asukohast kaardil).

[RT I, 29.12.2023, 7 – in force 01.01.2024]

§ 32³. Makseteenuste pakkujate aruannete rakendus

Makseteenuste pakkujate aruannete rakenduse ametlik lühend on CESOP.

Makseteenuste pakkujate aruannete rakendusse kantakse andmed, mis on ette nähtud komisjoni rakendusmääruse (EL) 2022/1504, millega kehtestatakse nõukogu määruse (EL) nr 904/2010 üksikasjalikud rakenduseeskirjad seoses keskse elektroonilise makseteabe süsteemi (CESOP) loomisega, et võidelda käibemaksupettuste vastu (ELT L 235, 12.09.2022, lk 19–27), lisas.

[RT I, 29.12.2023, 7 – in force 01.01.2024]

§ 33. Maksualase teabevahetuse rakendus

Maksualase teabevahetuse rakenduse ametlik lühend on MTVR.

Maksualase teabevahetuse rakendus koosneb järgmistest alam-alamregistritest:

finantskontode maksualase teabe automaatse vahetuse rakendus (DAC2/CRS/FATCA);

riikidepõhise aruande alase automaatse teabevahetuse rakendus (DAC4/CbC);

piiriüleste skeemide alase automaatse teabevahetuse rakendus (DAC6);

platvormialase teabe automaatse vahetuse rakendus (DAC7);

krüptovara teabe automaatse vahetuse rakendus (DAC8/CARF).

Finantskontode maksualase teabe automaatse vahetuse rakendusse kantakse:

maksualase teabevahetuse seaduse §-s 8³ sätestatud teabeandjatelt Maksu- ja Tolliametile laekunud andmed sama seaduse § 8² lõike 5 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud deklaratsioonide vormidel ette nähtud koosseisus;

partnerriigi pädevalt asutuselt Maksu- ja Tolliametile maksualase teabevahetuse seaduse 1¹. peatüki rakendamiseks laekunud andmed nõukogu direktiivi 2011/16/EL artikli 8 lõikes 3a ja OECD CRS-standardi II osa artikli 2 lõikes 2 nimetatud koosseisus;

teave andmete edastamise kohta Maksu- ja Tolliameti poolt partnerriigi pädevale asutusele maksualase teabevahetuse käigus punktis 2 märgitud koosseisus – registri subjekti nimi, andmeid saanud partnerriigi nimi ja andmete edastamise kuupäev;

maksualase teabevahetuse seaduse §-s 10 sätestatud teabeandjatelt Maksu- ja Tolliametile laekunud andmed sama seaduse § 18 lõike 3 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud deklaratsioonide vormidel ette nähtud koosseisus;

Ameerika Ühendriikide pädevalt asutuselt Maksu- ja Tolliametile maksualase teabevahetuse seaduse 2. peatüki rakendamiseks laekunud andmed FATCA kokkuleppe (RT II, 29.06.2014, 2) artikli 2 lõike 2 punktis b ette nähtud koosseisus;

teave andmete edastamise kohta Maksu- ja Tolliameti poolt Ameerika Ühendriikide pädevale asutusele FATCA kokkuleppe artikli 2 lõike 2 punktis a ette nähtud koosseisus – registri subjekti nimi ja andmete edastamise kuupäev.

Riikidepõhise aruande alase automaatse teabevahetuse rakendusse kantakse:

maksualase teabevahetuse seaduse §-s 20⁴ sätestatud teabeandjatelt Maksu- ja Tolliametile laekunud andmed sama seaduse § 20³ lõike 4 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud deklaratsioonide vormidel ette nähtud koosseisus;

partnerriigi pädevalt asutuselt Maksu- ja Tolliametile maksualase teabevahetuse seaduse 2². peatüki rakendamiseks laekunud andmed nõukogu direktiivi 2011/16/EL artikli 8aa lõikes 3 ette nähtud koosseisus;

teave andmete edastamise kohta Maksu- ja Tolliameti poolt partnerriigi pädevale asutusele maksualase teabevahetuse käigus punktis 2 märgitud koosseisus – registri subjekti nimi, andmeid saanud partnerriigi nimi ja andmete edastamise kuupäev.

Piiriüleste skeemide alase automaatse teabevahetuse rakendusse kantakse:

maksualase teabevahetuse seaduse §-s 20¹⁰ sätestatud teabeandjatelt Maksu- ja Tolliametile laekunud andmed sama seaduse § 20¹³ lõike 6 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud deklaratsioonide vormidel ette nähtud koosseisus;

partnerriigi pädevalt asutuselt Maksu- ja Tolliametile maksualase teabevahetuse seaduse 2³. peatüki rakendamiseks laekunud andmed nõukogu direktiivi 2011/16/EL artikli 8ab lõikes 14 ette nähtud koosseisus;

teave andmete edastamise kohta Maksu- ja Tolliameti poolt partnerriigi pädevale asutusele maksualase teabevahetuse käigus punktis 2 märgitud koosseisus – registri subjekti nimi, andmeid saanud partnerriigi nimi ja andmete edastamise kuupäev.

Platvormialase teabe automaatse vahetuse rakendusse kantakse:

maksualase teabevahetuse seaduse §-s 20²³ sätestatud teabeandjatelt Maksu- ja Tolliametile laekunud andmed sama seaduse § 20²⁶ alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega ette nähtud koosseisus;

partnerriigi pädevalt asutuselt Maksu- ja Tolliametile maksualase teabevahetuse seaduse 2⁴. peatüki rakendamiseks laekunud andmed nõukogu direktiivi 2011/16/EL artikli 8ac lõikes 2 ette nähtud koosseisus;

teave andmete edastamise kohta Maksu- ja Tolliameti poolt partnerriigi pädevale asutusele maksualase teabevahetuse käigus punktis 2 märgitud koosseisus – registri subjekti nimi, andmeid saanud partnerriigi nimi ja andmete edastamise kuupäev;

maksualase teabevahetuse seaduse § 20²⁸ lõike 4 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud liiduvälise platvormihalduri registreerimise taotluses ette nähtud andmed, liiduvälisele platvormihaldurile väljastatud identifitseerimisnumber ja märge registreeringu kehtetuks tunnistamise kohta.

Krüptovara teabe automaatse vahetuse rakendusse kantakse:

maksualase teabevahetuse seaduse §-s 8¹¹ sätestatud teabeandjatelt Maksu- ja Tolliametile laekunud andmed sama seaduse § 8¹⁰ lõike 4 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud deklaratsioonide vormidel ette nähtud koosseisus;

partnerriigi pädevalt asutuselt Maksu- ja Tolliametile maksualase teabevahetuse seaduse 1². peatüki rakendamiseks laekunud andmed nõukogu direktiivi 2011/16/EL artikli 8ad lõikes 3 ja OECD CARF-i aruandluse raamistiku II osa punktis A ette nähtud koosseisus;

teave andmete edastamise kohta Maksu- ja Tolliameti poolt partnerriigi pädevale asutusele maksualase teabevahetuse käigus punktis 2 märgitud koosseisus – registri subjekti nimi, andmeid saanud partnerriigi nimi ja andmete edastamise kuupäev;

maksualase teabevahetuse seaduse § 8¹⁶ lõikega 4 krüptovarateenuse osutaja registreerimise taotluses ette nähtud andmed, krüptovarateenuse osutajale antud registreerimisnumber ning märked registreeringu kehtetuks tunnistamise ja kehtetuks tunnistatud registreeringu taastamise kohta.

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

§ 34. Maksuarvestuse pidamise ja võlamenetluse läbiviimise rakendus

Maksuarvestuse pidamise ja võlamenetluse läbiviimise rakenduse ametlik lühend on APEX-TELLER.

Maksuarvestuse pidamise ja võlamenetluse läbiviimise rakendusse kantakse:

andmed laekunud maksusummade ja maksude määramise kohta – dokumendi liik, dokumendi number ja kuupäev, koostaja, viitenumber, sisestamise kuupäev, kommentaar, nõude liik, nõue, tululiik, summa ja maksuperiood;

[RT I, 12.10.2024, 1 – in force 15.10.2024]

andmed tagastustaotluse, samuti tagastatavaid summasid saama õigustatud isikute kohta – dokumendi liik, taotluse number ja kuupäev, kinnitaja, kinnitamise kuupäev, summa ja selgitus, ühtlasi (eeltäidetuna) tagastatavate summade saaja nimi, registri- või isikukood ja tema pangakonto number ning teave selle kohta, kes ja millal on eelnimetatud rekvisiidid süsteemi lisanud;

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

andmed tagastusotsuse kohta – dokumendi number ja kuupäev, allkirjastaja, saaja registri- või isikukood, saaja nimi, saaja pangakonto number, selgitus, kättetoimetamise kanal, elektroonilise kättetoimetamise kuupäev, taotluse summa ja otsuse summa;

andmed vaide kohta – vaidlustatav dokument, dokumendi number ja kuupäev, summa, kommentaar, täitmise peatamise lisamisel täitmise peatamise kehtivuse algus- ja lõppkuupäev, sisestaja, sisestamise aeg, viimane muutja, viimane muutmise aeg ja selgitus;

andmed ajatamise kohta – ajatatav summa, sisestamise kuupäev, dokumendi number ja kuupäev, graafiku algus- ja lõppkuupäev, makseintervall kuudes, intressimäära vähendus, soodusintressi algus, tagatis, koostaja ja viitenumber;

andmed võlamenetluse kohta – võlasaldod ja -nõuded, võlatoimingud, vastused kolmandatelt isikutelt, üleminekukorraldused, pankrotivara hulka kuuluvad pankrotinõuded, tsiviilnõuded, ajatamise taotlused ja arestid.

§ 34¹. Maksukäitumise hinnangute rakendus

Maksukäitumise hinnangute rakenduse ametlik lühend on HINNANG.

Maksukäitumise hinnangute rakendusse kantakse:

kesksed andmed – maksukohustuslase nimi, registri- või isikukood, asutamise kuupäev, teave võimaliku pankroti- või likvideerimismenetluse kohta, aadress, esindusõigust omava isiku ees- ja perekonnanimi ning isikukood;

tegevusala andmed – põhitegevusala nimetus ja kood, KMKR number, EORI number, AEO staatus, majandustegevuse teated ja load ning andmed selle kohta, kas maksukohustuslane on aktsiisilao või maksulao pidaja või tolliteenuse pakkuja või kuulub tulumaksusoodustusega mittetulundusühingute, sihtasutuste ja usuliste ühenduste nimekirja;

tegevuse tulemiandmed – toimingute ja tehingute käibe kogusumma, töötajate arv, tasutud maksusummad ning nende andmete põhjal koostatud võrdlusstatistika;

andmed tehingupartnerite kohta – käibedeklaratsiooni lisa vormil „KMD INF” märgitud andmed tehingupartnerite kohta;

andmed täitmata maksukohustuste kohta ja ettevõtluspiirangud – esitamata maksudeklaratsioonid, võlad ning äri- ja ettevõtluskeelud;

maksukuulekuse hinnang ja maksuasjade korrasoleku hinnang;

andmed maksukäitumise hinnangute rakenduse kasutamise kohta – rakenduses sisalduvate andmete töötlemist kajastav teave ning Maksu- ja Tolliameti selgitused ja teated rakenduse kasutajatele.

Lõike 2 punktis 6 sätestatut ei kohaldata mittetulundusühingutele, sihtasutustele ega füüsilisest isikust ettevõtjatele, kes ei ole käibemaksukohustuslased.

Maksukäitumise hinnangute arvutamise alused sätestatakse Maksu- ja Tolliameti peadirektori käskkirjaga ning avaldatakse Maksu- ja Tolliameti veebilehel.

[RT I, 25.03.2020, 1 – in force 28.03.2020]

§ 35. Maksumärkide andmekogu

Maksumärkide andmekogu ametlik lühend on MAIS.

Andmete kandmist maksumärkide andmekogusse tingivad toimingud ja vastavad andmekoosseisud kehtestatakse määruse lisaga 3.

§ 35¹. Maksuresidentsuse rakendus

Maksuresidentsuse rakenduse ametlik lühend on MRR.

Maksuresidentsuse rakendusse kantakse:

tulumaksuseaduse § 6 lõike 6 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud füüsilise isiku residentsuse määramise avalduse vormil ette nähtud andmed;

andmed mitteresidentidele antud registrikoodide kohta – mitteresidendi registreerimiseks esitatud taotlusel tema kohta kajastatud teave (nimi, residendiriik ning sealne isiku- või registrikood ja aadress, sünniaeg või asutamise kuupäev ja residendiriigis käibemaksukohustuslasena registreerimise number), taotluse esitamise kuupäev, teave taotluse esitaja ja tema sidevahendite kohta (esinduse korral), väljastatud registrikood Eestis ning registrikoodi väljastamise kuupäev.

[RT I, 24.09.2022, 1 – in force 27.09.2022]

§ 36. Mitterahaliste kohustuste rakendus

Mitterahaliste kohustuste rakenduse ametlik lühend on MIKO.

Mitterahaliste kohustuste rakendusse kantakse:

komisjoni delegeeritud määruse (EL) 2015/2446, millega täiendatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrust (EL) nr 952/2013 seoses liidu tolliseadustiku teatavaid sätteid täpsustavate üksikasjalike eeskirjadega (ELT L 343, 29.12.2015, lk 1–557), lisas 71-06 sätestatud protseduuri kokkuvõtte andmed;

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

Repealed

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

Repealed

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

alkoholi ja energia aktsiisivabastuse loa aruandega seonduvad andmed – aktsiisivabastuse loa omaniku nimi ja registrikood, aktsiisivabastuse loa number, aktsiisivabastuse loa kehtivuse algus- ja lõppkuupäev, tehingu järjekorranumber ja kuupäev, infosüsteemis tehingu registreerimise kuupäev, võõrandatud kauba kombineeritud nomenklatuuri kood ja kogus, limiidi jääk võrreldes piirlimiidiga, aktsiisivabastuse loal nimetatud kauba ühikuna kilogramm või liiter, aktsiisivabastuse loa omanikule toimetatud kauba deklaratsiooni või saatelehe number ning võimaliku kohustuse tüüp ja periood.

§ 36¹. Mootorsõidukimaksu register

Mootorsõidukimaksu registri ametlik lühend on MORE.

Mootorsõidukimaksu registrisse kantakse:

mootorsõiduki omaniku ja vastutava kasutaja andmed – nimi, isiku- või registrikood ja kontaktandmed;

mootorsõiduki liisinguandja andmed – nimi ja registrikood;

mootorsõidukit identifitseerivad andmed – mark, mudel, valmistajatehase tähis, sõiduki riiklik registreerimismärk, staatus liiklusregistris, esmase registreerimise kuupäev, Eestis registreerimise kuupäev, liiklusregistri toimingu kuupäev, kere nimetus, sõiduki kategooria ja alamkategooria ning istekohtade arv;

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

mootorsõiduki tehnilised andmed – mootori töömaht, mootori tüüp, kütuse kombinatsioon, süsinikdioksiidi liik ja heitemäär, täismass, tühimass, märge välise laadimisvõimaluse või selle puudumise kohta ning mootori võimsus;

mootorsõidukimaksu seaduse §-s 15 sätestatud maksuvabastuse kohaldamise andmed – sõiduki riiklik registreerimismärk ja maksuvabastuse kohaldamise faktiline alus;

mootorsõidukimaksu seaduse §-de 15¹ ja 15² kohaselt lapse eest mootorsõidukimaksu kohustuse vähendamise arvutamiseks vajalikud andmed – lapse nimi ja isikukood, lapse vanema nimi ja isikukood, füüsilisest isikust eestkostja nimi, isikukood ja hooldusõiguse periood, samuti maksukohustust vähendav summa ning selle summa jääk;

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

mootorsõidukimaksu seaduse §-s 7¹ sätestatud maksustamisperioodi lühendamiseks vajalikud andmed – sõiduki riiklik registreerimismärk, lühendatav periood, Maksu- ja Tolliameti sellekohane otsus ning maksustamisperioodi lühendamise faktiline alus;

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

mootorsõidukimaksu arvutamisega seotud andmed – maksumäär, mootorsõiduki vanusest sõltuv kordaja ja maksusumma;

maksumaksja andmed – nimi, isiku- või registrikood ja kontaktandmed;

maksuteate andmed – maksuteate number ja koostamise kuupäev, maksumaksja personaalne viitenumber, osamaksete summad ja tasumise tähtajad ning teave maksuteate kättetoimetamise kohta;

[RT I, 21.12.2024, 2 – in force 01.01.2025]

märge maksuteate väljastamata jätmise kohta maksukorralduse seaduse § 100 lõike 1 alusel.

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

§ 37. Rahaliste ja mitterahaliste kohustuste eel- ja järelteavituse rakendus

Rahaliste ja mitterahaliste kohustuste eel- ja järelteavituse rakenduse ametlik lühend on IRIS.

Rahaliste ja mitterahaliste kohustuste eel- ja järelteavituse rakendusse kantakse:

andmed isikute saabuvatest ja saabunud rahalistest ja mitterahalistest kohustustest teavitamise kohta ning asjaomaste haldusaktide koostamise kohta – esitamata ja vigased deklaratsioonid, võlad ja sidevahendid;

andmed ulatuslikule isikuteringile sihistatult edastatud teadete kohta – teate sisu, teate saaja ja tema kontaktandmed, teate edastamise kanal, teate saatmise kordade arv ja saatmise kuupäevad ning märge, kas teade on adressaadini jõudnud.

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

§ 38. Raieõiguse ning metsamaterjali ostu- ja müügitehingute teatiste rakendus

Raieõiguse ning metsamaterjali ostu- ja müügitehingute teatiste rakenduse ametlik lühend on METSAINFO.

Raieõiguse ning metsamaterjali ostu- ja müügitehingute teatiste rakendusse kantakse metsaseaduse § 38 lõike 1 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud raieõiguse ning metsamaterjali müügi- ja ostutehingute teatises ette nähtud andmed.

§ 39. Raskeveokimaksu rakendus

Raskeveokimaksu rakenduse ametlik lühend on RVM.

[RT I, 12.10.2024, 1 – in force 15.10.2024]

Raskeveokimaksu rakendusse kantakse:

andmed veoauto omaniku, kasutaja või valdaja kohta – nimi ja registri- või isikukood;

andmed veoauto ja haagise kohta – veoauto registreerimismärgi andmed, veoauto registri- või täismass, autorongi koosseisus olevate haagiste telgede arv ja haagiste suurim mass, veoauto mark, veoauto veotelje vedrustuse tüüp, veoauto telgede arv, veoauto registreerimise, registrikande muutmise või kustutamise kuupäev, raskeveokimaksu tasumise tähtpäev ja tasumisele kuuluv maksusumma.

§ 40. Postipakkide ja reisijate lihtsustatud deklaratsioonide süsteem

Postipakkide ja reisijate lihtsustatud deklaratsioonide süsteemi ametlik lühend on SMARTDECL.

Postipakkide ja reisijate lihtsustatud deklaratsioonide süsteemi kantakse:

komisjoni delegeeritud määruse (EL) nr 2015/2446 lisa B veergudes H7 ja I1 nimetatud andmed;

komisjoni rakendusmääruse (EL) 2015/2447, millega nähakse ette Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) nr 952/2013 (millega kehtestatakse liidu tolliseadustik) teatavate sätete üksikasjalikud rakenduseeskirjad (ELT L 343, 29.12.2015, lk 558–893), artiklis 217 nimetatud andmed;

tolliseaduse § 27 lõike 1 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega ette nähtud andmed, mis kantakse tollideklaratsioonile kauba vabasse ringlusse lubamise tolliprotseduuril.

[RT I, 01.06.2023, 1 – in force 01.07.2023]

§ 41. Reklaamimaksu rakendus

Reklaamimaksu rakenduse ametlik lühend on SALESTAX.

Reklaamimaksu rakendusse kantakse valla- või linnavolikogu määrusega kehtestatud reklaamimaksu maksudeklaratsiooni vormil ette nähtud andmed, samuti maksuotsuse andmed juhtudel, mil Maksu- ja Tolliamet ning valla- või linnavalitsus on sõlminud halduslepingu selle kohaliku omavalitsuse üksuse haldusterritooriumil kehtestatud reklaamimaksu kogumiseks ja haldamiseks.

§ 42. Riiginõuete arvestusse kaasamise rakendus

Riiginõuete arvestusse kaasamise rakenduse ametlik lühend on NAP.

Riiginõuete arvestusse kaasamise rakendusse kantakse:

e-toimikust saadud dokumentide andmed – link dokumendile, dokumendi liik, number ja kuupäev, dokumendi koostanud asutus, koostaja ja kinnitaja ning asja number ja dokumendi sisestamise kuupäev;

[RT I, 03.04.2024, 2 – in force 01.05.2024]

Ametlike Teadaannete infosüsteemist saadud dokumentide andmed – dokumendi liik, number ja kuupäev, dokumendi koostanud asutus ja koostaja ning asja number ja dokumendi sisestamise kuupäev;

Patendiameti infosüsteemist saadud dokumentide andmed – dokumendi liik, number ja kuupäev, dokumendi koostanud asutus ja koostaja ning asja number ja dokumendi sisestamise kuupäev;

äriregistrist saadud dokumentide andmed – link registriosakonna trahvimäärusele, dokumendi liik, number ja kuupäev, dokumendi koostanud asutus ja koostaja ning asja number ja dokumendi sisestamise kuupäev;

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

kinnistusraamatust saadud dokumentide andmed – dokumendi liik, number ja kuupäev, dokumendi koostanud asutus ja koostaja ning asja number ja dokumendi sisestamise kuupäev;

maksekäsu kiirmenetluse infosüsteemist saadud dokumentide andmed – link dokumendile, dokumendi liik, number ja kuupäev, dokumendi koostanud asutus, koostaja ja kinnitaja ning kohtuasja number ja dokumendi sisestamise kuupäev;

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

täitemenetluse seadustiku §-s 63² nimetatud infosüsteemist saadud dokumentide andmed – dokumendi liik, number ja kuupäev, dokumendi koostanud asutus ja koostaja ning kohtuasja number, täiteasja number ja dokumendi sisestamise kuupäev;

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

kaitseväekohustuslaste registrist saadud dokumentide andmed – link dokumendile, dokumendi liik, number ja kuupäev, dokumendi koostaja ning asja number;

[RT I, 03.04.2024, 2 – in force 01.05.2024]

nõude registreerimise andmed – nõude subjekt ja liik ning nõude määranud asutus, dokumendi kuupäev, nõude alusdokumendi jõustumise kuupäev ja tasumise tähtpäev, summa ja saldo, kas nõue on tasumisgraafikus, kas nõude täitmine on peatatud, kas nõude täitetoimingud on peatatud, viitenumber, solidaarselt vastutav isik, selgitus, nõude subjekti registri- või isikukood, alaealise vanema, eestkostja või kasvatusasutuse andmed, kui nõude täitmise eest vastutavad eelnimetatud isikud, vastutuse alguse ja lõpu kuupäev, nõude subjekti kontaktandmed ning elatisabi nõudel elatisabi saaja nimi ja isikukood;

[RT I, 26.06.2021, 1 – in force 01.07.2021]

andmed kohtumajas riigilõivu tasumisel vormistatud sularahamakse kohta – riigilõivu tasuja nimi ja isikukood või mitteresidendi kood, kassatehingu vormistanud kohtuteenistuja nimi ja isikukood ning kassatehingu sooritamise aeg ja kviitungi number, ühtlasi makse viitenumber, selgitus ja summa.

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

§ 42¹. Sisenemisformaalsuste rakendus

Sisenemisformaalsuste rakenduse ametlik lühend on NES.

Sisenemisformaalsuste rakendusse kantakse:

komisjoni delegeeritud määruse (EL) nr 2015/2446 lisa B veergudes D3, F10–F16, F20–F33, F40–F45, F50, F51 ja G2–G5 nimetatud andmed;

[RT I, 12.10.2024, 1 – in force 15.10.2024]

Euroopa Liidu liikmesriikide vahelise kaubavahetuse puhul – tolliseaduse § 9 alusel andmete esitaja registrikood ja nimi, kauba viitenumber, kauba kirjeldus ja brutokaal, kauba väärtus (sellekohase teabe olemasolu korral), kauba saatja ja saaja nimi ning kontaktandmed.

[RT I, 24.09.2022, 1 – in force 27.09.2022]

§ 43. Siseriiklike aktsiisikauba saatedokumentide haldamise elektrooniline süsteem

Siseriiklike aktsiisikauba saatedokumentide haldamise elektroonilise süsteemi ametlik lühend on SADHES.

Siseriiklike aktsiisikauba saatedokumentide haldamise elektroonilisse süsteemi kantakse:

alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse § 45 lõike 14 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud siseriiklikel aktsiisikauba saatedokumentidel ette nähtud andmed;

alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse § 45 lõike 15 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega LRM-saatelehele kantavad andmed;

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 13.02.2023]

andmed aktsiisilaopidaja ja tema laoseisu aruande kohta – aktsiisilaopidaja nimi, registrikood, aktsiisilaopidaja ja aktsiisilao identifitseerimistähis, laoseisu aruande periood, kategooria, number ja esitamise kuupäev ning laoseisu aruande esitaja nimi;

[RT I, 12.10.2024, 1 – in force 15.10.2024]

andmed laoseisu aruandes kajastatud aktsiisikauba ja selle liikumise kohta – aktsiisikauba saatja ja saaja nimi, registrikood ja identifitseerimistähis, aktsiisikauba liik, koodid, kirjeldus ja kogus, aktsiisikauba liikumise suund, staatus ja saatmise või vastuvõtmise kuupäev ning täiendav teave;

[RT I, 12.10.2024, 1 – in force 15.10.2024]

vastavalt alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse § 36 lõike 1 punktile 18¹ või § 50 lõikele 3² Maksu- ja Tolliametile esitatud analüüsiakt;

[RT I, 12.10.2024, 1 – in force 15.10.2024]

andmed punktis 5 nimetatud analüüsiakti kohta – analüüsiakti number või analüüsiaktile süsteemi poolt genereeritud number, analüüsiakti koostamise kuupäev, analüüsi objekti täpsem määratlus, analüüsiaktile vastava saatelehe number, analüüsiakti koostanud ettevõtja ärinimi, registrikood, riik ja aadress, analüüsiakti esitanud ettevõtja ärinimi, registrikood, riik ja aadress, analüüsiakti süsteemi üles laadinud isiku nimi ja isikukood ning täiendav teave.

[RT I, 12.10.2024, 1 – in force 15.10.2024]

§ 44. Sularaha deklaratsiooni süsteem

Sularaha deklaratsiooni süsteemi ametlik lühend on SDS.

Sularaha deklaratsiooni süsteemi kantakse andmed, mis on ette nähtud komisjoni rakendusmäärusega (EL) 2021/776, millega kehtestatakse teatavate vormide näidised ning tehnilised normid tõhusaks teabevahetuseks vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusele (EL) 2018/1672, mis käsitleb liitu toodava või liidust välja viidava sularaha kontrolli (ELT L 167, 12.5.2021, lk 6–38).

[RT I, 26.06.2021, 1 – in force 01.07.2021]

§ 45. Sularahamakse registreerimise ja kaardimakse teostamise rakendus

Sularahamakse registreerimise ja kaardimakse teostamise rakenduse ametlik lühend on MTA KASSA.

Sularahamakse registreerimise ja kaardimakse teostamise rakendusse kantakse Maksu- ja Tolliameti teeninduskohas vormistatud sularahamakse või kaardimakse kohta järgmised andmed:

juriidilisest isikust kliendi puhul – ärinimi, aadress, registrikood ning kassatehingu vahetult sooritanud isiku nimi ja tema isikukood või mitteresidendi kood;

füüsilisest isikust kliendi puhul – nimi, aadress ja isikukood või mitteresidendi kood;

kassatehingu vormistanud ametniku nimi ja isikukood;

kassatehingu liik, sooritamise aeg, kviitungi number, makse viitenumber, selgitus ja summa.

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

§ 46. Tagatiste haldamise rakendus

Tagatiste haldamise rakenduse ametlik lühend on TAGATISED.

[RT I, 12.10.2024, 1 – in force 15.10.2024]

Tagatiste haldamise rakendusse kantakse:

andmed Maksu- ja Tolliameti määratud tagatissummade kohta – dokumendi number, kuupäev ja koostaja, summa ning viitenumber;

andmed esitatud tagatiste kohta – deposiidina tasutud summa ja selle laekumise kuupäev, käendaja nimi ja registri- või isikukood, käendusdokumendi number, kuupäev, summa ja kehtivusaeg ning pandilepingu number, kuupäev, summa ja pandi ese;

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

andmed tollideklaratsioonil deklareeritud maksude tagamise kohta – tollideklaratsiooni number, tolliprotseduur, tagatise broneeringu kuupäev ja summa, tollivõla limiit, üldtagatise tase, toimingukoefitsient ning tagatise broneeringu lõpetamise kuupäev;

[RT I, 01.06.2023, 1 – in force 01.10.2023]

andmed tekkida võiva tollivõla üldtagatise taseme ja aktsiisilaopidaja tagatissumma määramisel rakendatud protsendi kohta – kohaldatud määr, sellekohase otsuse number, kuupäev ja kehtivusaeg ning otsuse põhjendatuse lisakontrollimise tulem ja kuupäev;

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

andmed deposiidi tagastamise taotluse kohta – saaja nimi ja pangakonto, deposiidi summa, viitenumber, dokumendi number, kuupäev ja sisestaja ning ühtse euromaksete piirkonna välise makse puhul ka saaja panga BIC-kood ja saaja aadress;

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

andmed deposiidi ümberkande- ja realiseerimistaotluse kohta – saaja nimi ja registri- või isikukood, deposiidi summa, ettemaksukonto tüüp, viitenumber ning dokumendi number, kuupäev ja sisestaja.

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

§ 47. Tollideklaratsioonide tasumise lihtsustamise rakendus

Tollideklaratsioonide tasumise lihtsustamise rakenduse ametlik lühend on KOONDVIITENUMBER.

Tollideklaratsioonide tasumise lihtsustamise rakendusse kantakse:

koondviitenumbri moodustamise aeg;

moodustatud koondviitenumber;

koondviitenumbriga tasumiseks valitud tollideklaratsioonide tasumata maksusumma;

tollideklaratsiooni number;

tollideklaratsioonil märgitud saaja;

tasumata maksusumma;

tasumise tähtpäev;

tollideklaratsiooni viitenumber.

§ 49. Tolli-, aktsiisi- ja käibemaksu valdkonna lubade süsteem

Tolli-, aktsiisi- ja käibemaksu valdkonna lubade süsteemi ametlik lühend on LUBA.

Tolli-, aktsiisi- ja käibemaksu valdkonna lubade süsteemiga hõlmatud lubade loetelu ning vastavad andmekoosseisud kehtestatakse määruse lisaga 5.

§ 50. Tollikontrolli ülesannete lahendamise süsteem

Tollikontrolli ülesannete lahendamise süsteemi ametlik lühend on TOTS2.

Tollikontrolli ülesannete lahendamise süsteemi kantakse:

andmed esmase kontrollitoimingu kohta – üldteave, kontrollitavad isikud ja sõidukid, märge röntgeni kasutamise kohta, märge eriväljaõppega teenistuskoera kasutamise kohta, teenistuskoera nimi ja tema väljaõppe valdkond;

andmed kontrolliülesande kohta – üldteave, kontrolliobjekt, seotud isikud ja sõidukid, asjaomased dokumendid ning tegevusjuhised ametnikule;

andmed läbivaatuse akti kohta – üldteave, läbivaatuse koht, aeg, kirjeldus ja muud menetluslikud asjaolud, läbivaatuse objekt, seotud isikud ja sõidukid, nende liikumissuund ning asjaomased dokumendid;

andmed eksperdiarvamuse küsimise kohta – ained ja esemed, mille kohta arvamust küsitakse, ainete ja esemete asukoht, ekspertiisi tegija, eksperdile esitatavad küsimused, eksperdile esitatavad dokumendid ning saabunud eksperdiarvamus;

andmed proovivõtmise protokolli kohta – proovivõtu koht, aeg, meetod ja muud menetluslikud asjaolud ning proovivõtu objekt;

andmed kauba riigi omandisse ülekandmise kohta – seotud isikud, kaup ning teave kauba riigi omandisse ülekandmise ja kauba faktilise üleandmise kohta;

andmed kauba üleandmise akti kohta – seotud isikud, kaup, üleandmise koht, aeg, meetod ja muud menetluslikud asjaolud;

andmed hoiustamise taotluse kohta – seotud isikud, kaup, kauba hoiustamise tähtaeg ning teave kauba tagastamise või kaubast loobumise kohta;

andmed tooteohutuse teate kohta – üldteave, seotud isikud, kaup, pöördumine turujärelevalve asutuse poole, asjaomased dokumendid ja turujärelevalve asutuse otsus;

andmed maksuotsuse kohta – seotud isikud, kaup, tollideklaratsiooni andmed, menetluskäik ja muud menetluslikud asjaolud ning määratud maksud või teave maksumenetluse lõpetamise kohta makse määramata;

[RT I, 26.06.2021, 1 – in force 01.07.2021]

andmed tollimaksu tagasimaksmise otsuse kohta – seotud isikud, kaup, tollideklaratsiooni andmed, taotluse põhjendus ja muud menetluslikud asjaolud, tagastatav maksusumma ning asjaomased dokumendid;

[RT I, 26.06.2021, 1 – in force 01.07.2021]

andmed tollimaksu vähendamise otsuse kohta – seotud isikud, kaup, tollideklaratsiooni andmed, taotluse põhjendus ja muud menetluslikud asjaolud, vähendatav maksusumma ning asjaomased dokumendid;

[RT I, 26.06.2021, 1 – in force 01.07.2021]

Vabariigi Valitsuse 27. mai 2024. a määruse nr 27 „Venemaa Föderatsiooni tegevusega seoses kehtestatud piiravate meetmete rakendamine ja pädeva asutuse määramine” § 3 alusel Rahapesu Andmebüroolt laekuvad andmed – makse algataja ärinimi, registreerimisnumber, aadress ja tema residendiriik, makse saaja ärinimi, registreerimisnumber, aadress ja tema residendiriik, makse algataja ja makse saaja maksekonto number ja vastava makseteenuse pakkuja tunnuskood, makse kuupäev, maksesumma suurus ja valuuta, tehingu kirjeldus ning täiendav teave;

[RT I, 12.10.2024, 1 – in force 15.10.2024]

rahvusvahelise sanktsiooni seaduse § 13³ alusel krediidiasutustelt laekuvad andmed – makse algataja ärinimi, registreerimisnumber ja tema residendiriik, makse saaja ärinimi, registreerimisnumber ja tema residendiriik, teave kauba saaja ja saatja kohta (kui need on makse algatajast või makse saajast erinevad), kaubakood, makse suund (kas laekuv või väljuv makse), maksesumma suurus, valuuta ja maksejuhise selgitus, viide asjaomasele sanktsioonimäärusele ja selle artiklile, teate esitanud krediidiasutuse nimi ja tema esindaja kontaktandmed ning täiendav teave.

[RT I, 12.10.2024, 1 – in force 15.10.2024]

§ 51. Transiidi andmevahetuse süsteem

Transiidi andmevahetuse süsteemi ametlik lühend on NCTS.

Transiidi andmevahetuse süsteemi kantakse komisjoni delegeeritud määruse (EL) nr 2015/2446 lisa B veergudes D1, D2, D4, F34, F50 ja F51 nimetatud andmed.

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 16.08.2025]

§ 52. Tulu- ja sotsiaalmaksu deklaratsiooni rakendus

Tulu- ja sotsiaalmaksu deklaratsiooni rakenduse ametlik lühend on TSD.

Tulu- ja sotsiaalmaksu deklaratsiooni rakendusse kantakse tulumaksuseaduse § 40 lõigete 5 ja 6, § 50 lõike 9, § 52¹ lõike 14, § 54 lõike 3, § 56 lõike 3, § 56¹, § 56² lõike 2, § 56³, § 56⁴ lõike 2, § 56⁵ ja § 57¹ lõike 6, sotsiaalmaksuseaduse § 9 lõike 7, töötuskindlustuse seaduse § 42 lõike 2 ning kogumispensionide seaduse § 11 lõike 1² punktide 1 ja 2 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud deklaratsioonide ja tõendite vormidel ette nähtud andmed.

[RT I, 26.06.2021, 1 – in force 01.07.2021]

§ 52¹. Töötamise kontrolli rakendus

Töötamise kontrolli rakenduse ametlik lühend on TKR.

Töötamise kontrolli rakendusse kantakse:

andmed vaatluste kavandamise ja läbiviimise kohta – vaatlusaluse objekti nimetus, aadress, ehitisregistri kood ja muud identifitseerimistunnused, vaatluse läbiviimise eesmärk, kas vaatlus on läbi viidud, vaatluse läbiviimise aeg ning vaatlust korraldava ametniku ees- ja perekonnanimi;

töötamise registrist ning töövõtuahela ja töötamise kestuse andmekogust saadud andmed vaatlusalusel objektil tööd võimaldavate isikute ja seal tööd tegevate füüsiliste isikute kohta – § 53 lõike 2 punktides 1–9 ja 11–13 ning § 53¹ lõikes 4 ja lõike 7 punktides 1–3 nimetatud teave;

vaatlusalusel objektil tööd tegeva füüsilise isiku ehitusplatsil viibimise summeeritud aeg seitsme päeva kohta, mis on arvutatud § 53¹ lõike 8 punktis 1 nimetatud teabe alusel;

märge, kas vaatlusalusel objektil tööd tegev isik on füüsilisest isikust ettevõtja või omab ettevõtluskontot.

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

§ 52². Tööjõumaksude riskianalüüsi rakendus

Tööjõumaksude riskianalüüsi rakenduse ametlik lühend on TJMR.

Tööjõumaksude riskianalüüsi rakendusse kantakse välismaalase lühiajalise Eestis töötamise registreerimise andmekogust laekunud andmed järgmises koosseisus:

andmed välismaalase kohta, kelle lühiajalise Eestis töötamise registreerimist on taotletud – ees- ja perekonnanimi, Eesti isikukood, sünniaeg, sugu, kodakondsus või kodakondsused ning Eestis viibimise alus ja kontaktandmed, sealhulgas kontaktaadress ja sidevahendid;

andmed tööandja kohta, kes on taotlenud välismaalase lühiajalise Eestis töötamise registreerimist – ärinimi, registrikood ja kontaktaadress;

andmed välismaalase lühiajalise Eestis töötamise kohta – kasutajaettevõtja või vastuvõtva üksuse ärinimi ja registrikood, välisriigi tööandja ärinimi või ees- ja perekonnanimi ja registri- või isikukood, samuti töötamise asukoha aadress, töötamise alus välismaalaste seaduse järgi, töötamise eest makstav brutotöötasu eurodes ja välismaalase poolt täidetava töökoha nimetus;

andmed välismaalase lühiajalise Eestis töötamise registreeringu kohta – registreeringu number, selle kehtivuse algus- ja lõppkuupäev ning staatus.

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

§ 53. Töötamise register

Töötamise registri ametlik lühend on TÖR.

Maksukorralduse seaduse § 25¹ lõigetes 4–5¹ nimetatud isikute kohta kantakse töötamise registrisse:

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

tööd tegeva isiku ees- ja perekonnanimi ning isikukood;

maksukorralduse seaduse § 25¹ lõike 4 punktis 16 nimetatud isiku puhul ees- ja perekonnanimi ning isikukood, isikukoodi puudumisel sünniaeg;

isikukoodi puudumisel kuni viiepäevase töötamise korral sünniaeg;

tööd võimaldava isiku registri- või isikukood ja nimi;

selle teise isiku registri- või isikukood ja nimi, kes teeb tööd võimaldava isiku asemel väljamakseid;

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

töötamise alustamise kuupäev;

maksukorralduse seaduse § 25¹ lõigetes 4–5¹ nimetatud töötamise liik;

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

ametinimetus ja töökoha aadress, kui tegemist on kolmanda riigi kodakondsust või määratlemata kodakondsust omava isikuga, kes elab Eestis töötamist lubava tähtajalise elamisloa alusel, või kolmanda riigi kodakondsust või määratlemata kodakondsust omava isikuga, kes viibib Eestis viisa või viisavabaduse alusel ja kellel on õigus lühiajaliselt Eestis töötada;

töötamise peatumise algus- ja lõppkuupäev ning peatumise alus;

töötamise lõpetamise kuupäev ja alus;

teave riigikaitselise töökohustuse kohta;

teave hädaolukorra seaduse §-s 41¹ sätestatud taustakontrolli läbimise kohustuse kohta, kui tegemist on elutähtsa teenuse toimepidevuse tagamise seisukohalt olulisi ülesandeid täitva isikuga;

[RT I, 29.10.2024, 3 – in force 01.11.2024]

tööaja määr;

tööd tegeva isiku ametinimetus vastavalt riigisisesele ametite klassifikaatorile või selle puudumisel vastavalt Rahvusvahelise Tööorganisatsiooni rahvusvahelisele ametite klassifikaatorile 2008 (ISCO-08), klassifikaatorites sobiva klassifikatsiooni puudumisel lähim ametikoht, lähtudes tööülesannete sisust;

töökoha asukoht.

Kaitseministeeriumi ja Siseministeeriumi valitsemisalasse kuuluvas valitsusasutuses või hallatavas riigiasutuses tööd tegeva isiku puhul kantakse töötamise registrisse tööd võimaldava isikuna ministeerium, kelle valitsemisalasse kuulub valitsusasutus või hallatav riigiasutus, kus tööd tegev isik töötab.

Lõike 2 punktides 11–13 sätestatut ei kohaldata maksukorralduse seaduse § 25¹ lõike 4 punktides 2, 3 ja 16 ega lõikes 5¹ nimetatud isikute ning Kaitseministeeriumi ja Siseministeeriumi valitsemisalasse kuuluvas valitsusasutuses või hallatavas riigiasutuses tööd tegeva isiku töötamise registreerimisel.

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

§ 53¹. Töövõtuahela ja töötamise kestuse andmekogu

Töövõtuahela ja töötamise kestuse andmekogu ametlik lühend on TTKI.

Töövõtuahela ja töötamise kestuse andmekogusse kantakse lõigetes 3–8² nimetatud andmed, võttes arvesse lõikes 9 sätestatud erandeid.

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

Peatöövõtja esitab või kinnitab vähemalt kolm tööpäeva enne aruandluskohustusega hõlmatud ehitustööde alustamist ehitise ja ehitustööde kohta järgmised andmed:

peatöövõtja nimi ja registri- või isikukood või selle puudumise korral mitteresidendi kood, samuti residendiriik, aadress ning KMKR number või VAT number;

ehitise nimetus, aadress ja tunnus;

ehitustööde liik;

ehitustööde ehitisregistri kood ja vastava dokumendi number, teede ehitamise puhul Transpordiameti TarkTee rakenduse kood;

ehitustööde alustamise kuupäev ja ehitustööde eeldatav lõpetamise kuupäev ning ehitustööde lõppemisel tööde tegelik lõpetamise kuupäev;

ehitustööde tellija nimi ja registri- või isikukood või selle puudumise korral mitteresidendi kood, samuti tema residendiriik, aadress, kontaktandmed ja KMKR number või VAT number;

ehitusobjekti eest vastutava isiku nimi ja isikukood või selle puudumise korral mitteresidendi kood või sünniaeg, isiku roll (objektijuht, projektijuht või muu), tema tööandja, kui see on erinev peatöövõtjast, samuti tema residendiriik, kodakondsus ja kontaktandmed;

ühisel ehitusplatsil tööde tegemise ajaks määratud töötervishoiu ja tööohutuse koordinaatori nimi ja isikukood või selle puudumise korral mitteresidendi kood või sünniaeg, tema tööandja nimi, kui see on erinev peatöövõtjast, samuti tema residendiriik, kodakondsus ja kontaktandmed;

[RT I, 20.02.2026, 14 – in force 23.02.2026]

kui ehitise üle tehakse omanikujärelevalvet, esitab peatöövõtja kokkuleppel tellijaga omanikujärelevalve tegija nime ja registri- või isikukoodi või selle puudumise korral mitteresidendi koodi, residendiriigi, aadressi, kontaktandmed ja KMKR numbri või VAT numbri;

riigihanke objekti korral riigihanke viitenumber;

kokkuleppe korral ehitustööde tellijaga märge selle kohta, kas ehitusobjekti puhul on tegemist riigikaitselise ehitisega või julgeolekuasutuse ehitisega;

elektroonilise registreerimissüsteemi tüüp, kirjeldus ja identifitseerimistähis;

märge mitmel lähestikku asuval ehitusobjektil ühtse registreerimissüsteemi rakendamise kohta;

soovi korral andmed ehitustööde eeldatava maksumuse kohta, kui tegemist ei ole riigihanke objektiga.

Ehitusettevõtja esitab ehitustöid tegeva alltöövõtja kohta järgmised andmed:

alltöövõtja nimi ja registri- või isikukood või selle puudumise korral mitteresidendi kood või sünniaeg;

alltöövõtja residendiriik, aadress ja kontaktandmed, samuti KMKR number või VAT number, kui need on olemas.

Ehitusettevõtja esitab enne aruandluskohustusega hõlmatud ehitustööde alustamist andmed tema tellimisel tehtavate ehitustööde liigi kohta.

Ehitusettevõtja, ehitustööde tellija ja omanikujärelevalve tegija esitavad soovi korral oma esindaja või kontaktisiku nime ja registri- või isikukoodi või selle puudumise korral mitteresidendi koodi.

Ehitusettevõtja esitab ehitustöid tegeva füüsilise isiku kohta järgmised andmed:

isiku ees- ja perekonnanimi, isikukood või selle puudumise korral mitteresidendi kood või sünniaeg;

isikuga seotud muude tuvastusvahendite numbrid;

kolmanda riigi kodakondsust või määratlemata kodakondsust omava isiku puhul lisaks teave tema töötamise seadusliku aluse kohta – sellekohase loa tüüp ja kehtivusaeg;

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

välisriigi residendi puhul lisaks tema ametinimetus ja töökoormus, residendiriik ja kodakondsus, isikut tõendava dokumendi number ning märge selle kohta, kas isik on lähetatud töötaja või renditöötaja;

ehitustöid tegeva renditöötaja puhul lisaks renditööandja nimi, residendiriik ja registri- või isikukood või selle puudumise korral mitteresidendi kood või sünniaeg.

Peatöövõtja esitab ehitusplatsil viibimise aja kohta järgmised andmed:

üks kord päevas iga isiku eelneval päeval ehitusplatsil viibimise summeeritud aeg;

kuni kolm korda nädalas isikustamata kujul iga isiku eelneval perioodil ehitusplatsile sisenemise ja sealt väljumise kellaaeg;

ehitusplatsil viibimise aeg vastavalt punktidele 1 ja 2 isikustamata kujul isikute kohta, kes viibisid ehitusplatsil seoses muude tööülesannetega või külastajana ja kes ehitustöid ei teinud.

Tuvastusvahendiks olevaid kaarte väljastav isik edastab andmekogusse järgmised andmed:

kaardi tellija nimi ning tellimuse esitanud isiku ees- ja perekonnanimi;

kaardi kasutaja ees- ja perekonnanimi, isikukood või sünniaeg ning tema isikut tõendava dokumendi number;

kaardi kood ja kehtivusaeg.

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

Elektroonilisest registreerimissüsteemist laekuvad andmekogusse ehitusplatside pääsulogide andmed järgmises koosseisus:

registreerimissüsteemi puhul kasutatavad koodid, ehitusplatsile sisenemiste ja sealt väljumiste kellaajad ning tuvastusvahendiks olevate kaartide koodid;

summaarne viibimine ehitusobjektil (sekundites) ühes kalendripäevas;

isiku roll ehitusobjektil;

sõiduki registreerimisnumber;

logikirje tüüp (kas andmed on algsed või on neid hiljem parandatud);

esindatava ettevõtte või asutuse registrikood.

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

Riigisaladuse ning riigikaitselise ehitise ja julgeolekuasutuse ehitisega seotud teabe kaitse tagamise eesmärgil kehtivad nende ehitiste ehitustöödega seotud andmete koosseisu ja esitamise kohta järgmised erandid:

kui ehitustööde tellija on Siseministeeriumi valitsemisala valitsusasutus või hallatav riigiasutus, võib kanda ehitustööde tellijana andmekogusse Siseministeeriumi;

kui ehitustööde tellija on Kaitseministeeriumi valitsemisala valitsusasutus või hallatav riigiasutus või Kaitseliit, võib kanda ehitustööde tellijana andmekogusse Riigi Kaitseinvesteeringute Keskuse;

ehitusplatsil viibinud isiku kohta andmeid maksukorralduse seaduse § 25¹¹ lõike 1 punktides 2 ja 3 ning lõikes 2 sätestatud korras ei koguta ning andmekogusse ei kanta;

lõikes 3 nimetatud andmete esitamisel lähtutakse nende andmete ehitisregistris avaldamise piirangutest;

ehitusplatsile lubatud tööd tegevaid isikuid ära ei märgita;

tellija tagab teabe esitamise Maksu- ja Tolliametile selle kohta, kas ehitusobjekti puhul on tegemist riigikaitselise ehitisega või julgeolekuasutuse ehitisega.

Maksu- ja Tolliamet täidab lõigetes 3–8 nimetatud andmestiku võimalikult suures ulatuses tema käsutuses olevate andmete alusel.

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

§ 54¹. Väikeettevõtete erikorra rakendus

Väikeettevõtete erikorra rakenduse ametlik lühend on VKE.

Väikeettevõtete erikorra rakendusse kantakse andmed, mis on ette nähtud komisjoni rakendusmääruse (EL) 2021/2007, millega kehtestatakse nõukogu määruse (EL) nr 904/2010 üksikasjalikud rakenduseeskirjad seoses väikeettevõtete erikorraga (ELT L 407, 17.11.2021, lk 27–36), II ja III lisas.

[RT I, 21.12.2024, 2 – in force 01.01.2025]

§ 56. Ühendusesisese käibe aruande rakendus

Ühendusesisese käibe aruande rakenduse ametlik lühend on VD/VDP.

Ühendusesisese käibe aruande rakendusse kantakse käibemaksuseaduse § 28 lõike 4 alusel valdkonna eest vastutava ministri määrusega kehtestatud ühendusesisese käibe aruandes ja ühendusesisese käibe muutmise aruandes ette nähtud andmed.

3. peatükk Andmete töötlemine › 1. jagu Andmete töötlemise korraldus

§ 57. Andmete kandmine registrisse

Registri alusandmed võib esitada digitaalsel kujul või paberkandjal. Andmeid säilitatakse digitaalsel kujul. Paberkandjal esitatud alusdokumendid digiteeritakse ja kantakse digitaalsel kujul registrisse. Pärast andmete registrisse kandmist tagastatakse paberkandjal dokumendid nende esitajale või hävitatakse, välja arvatud juhul, kui õigusaktiga on ette nähtud nende säilitamine.

Paberkandjal dokumendid, mis ei kuulu säilitamisele, hävitatakse esimesel võimalusel, kuid mitte hiljem kui kolme tööpäeva jooksul arvates andmete registrisse kandmisest.

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

Arvestust andmete registrisse vastuvõtmise üle peab vastutav töötleja.

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

Andmete vastuvõtmisel registreeritakse andmete vastuvõtmise aeg, andmete esitaja, dokumendi tüüp, registreerimiskande tegija ja registreerimise aeg.

Andmeandja vastutab tema esitatud andmete õigsuse eest nende esitamise ajal. Maksu- ja Tolliamet vastutab registrisse kantud andmete vastavuse eest andmeandja esitatud andmetele.

§ 58. Andmeallikad

Andmeid saab register:

registri subjekti enda käest;

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 01.01.2023]

kolmandatelt isikutelt ja asutustelt õigusaktis sätestatud juhtudel, samuti juhul, kui kolmandad isikud ja asutused esitavad andmeid vabatahtlikult või registri subjekti nõusolekul;

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 01.01.2023]

teistest riigi infosüsteemi kuuluvatest andmekogudest;

Maksu- ja Tolliametilt ameti põhimääruses sätestatud ülesannete täitmisel;

välisriikide või jurisdiktsioonide maksu- ja tolliasutustelt ning rahvusvahelistelt organisatsioonidelt rahvusvahelises lepingus sätestatud alustel.

[RT I, 10.03.2021, 1 – in force 15.03.2021]

Üldandmete andmestikku laekuvad andmed kõigist lõikes 1 nimetatud allikatest.

Registri subjekti enda käest saavad andmeid §-des 7, 8, 9¹, 13–16, 18, 19, 21–22¹, 24, 27–32, 32³, 33, 34¹, 35–36, 38, 40, 41, 42¹, 43, 44, 46, 49–52, 53, 53¹, 54¹ ja 56 nimetatud alamregistrid.

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

Kolmandatelt isikutelt ja asutustelt õigusaktis sätestatud juhtudel, samuti juhul, kui kolmandad isikud ja asutused esitavad andmeid vabatahtlikult või registri subjekti nõusolekul, saavad andmeid §-des 8, 9¹, 11, 14–19, 22, 22¹, 23, 25, 28–30, 32–33, 34¹, 35, 36¹, 38, 39, 41, 42¹, 44, 46, 50–52, 53 ja 53¹ nimetatud alamregistrid.

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

Teistest riigi infosüsteemi kuuluvatest andmekogudest saavad andmeid §-des 9¹, 10, 14, 16, 19, 21¹, 22, 22², 24, 29, 31–32², 34¹, 40, 42, 50, 51 ja 52¹–53¹ nimetatud alamregistrid.

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

Maksu- ja Tolliameti põhimääruses sätestatud ülesannete täitmise tulemusel saavad andmeid §-des 6, 9¹, 10, 14–16, 18, 20, 22–22², 24, 26, 28–32, 34, 34¹, 36¹, 37, 42, 42¹, 44–47, 49–51 ja 52¹ nimetatud alamregistrid.

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

Välisriikide või jurisdiktsioonide maksu- ja tolliasutustelt ning rahvusvahelistelt organisatsioonidelt saavad rahvusvahelises lepingus sätestatud alustel andmeid §-des 6, 8, 9¹–11, 15–18, 22–22², 33, 42¹, 44 ja 49–52 nimetatud alamregistrid.

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

§ 59. Koodtähised

Juriidilise isiku, riigi- või kohaliku omavalitsuse üksuse asutuse või muu õigusliku moodustise registreerimisel seadusest tuleneval alusel antakse talle registrikood. Selle pikkus on kaheksa sümbolit ja formaat:

6 + unikaalne kood registris + kontrolljärk;

unikaalne kood registris pikkusega viis sümbolit;

meetodiga 7-3-1 arvutatud kontrolljärk ühe sümbolina.

Füüsilise isiku registreerimisel seadusest tuleneval alusel antakse talle registrikood, mille pikkus on 11 sümbolit ja formaat on:

A + unikaalne kood registris + kontrolljärk;

unikaalne kood registris pikkusega üheksa sümbolit;

meetodiga 7-3-1 arvutatud kontrolljärk ühe sümbolina.

Käibemaksukohustuslase registreerimisel antakse talle KMKR number, mille pikkus on 11 sümbolit ja formaat on:

EE + unikaalne kood registris + kontrolljärk;

unikaalne kood registris pikkusega kaheksa sümbolit;

meetodiga 7-3-1 arvutatud kontrolljärk ühe sümbolina.

Isikule väljastatav EORI number koosneb EE-prefiksist ja tema registri- või isikukoodist.

§ 60. Andmete parandamine

Kui andmeandja või andmete töötleja avastab puudulikud või ebaõiged andmed, võtab ta tarvitusele vajalikud meetmed nende täiendamiseks või parandamiseks.

Registri subjektil on õigus nõuda andmete töötlejalt ebaõigete andmete parandamist. Kui registri subjekti nõudmine on põhjendatud, parandab andmete töötleja registri subjekti ebaõiged andmed viivitamata. Kui registri subjekti nõudmine ei ole põhjendatud, keeldub andmete töötleja andmete parandamisest, põhjendades keeldumist kirjalikult.

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 01.01.2023]

§ 61. Andmetele juurdepääsu tingimused

Juurdepääs registri andmetele võimaldatakse registri kasutamise õiguse andmise, andmete avaldamise või Maksu- ja Tolliametilt andmete edastamisega. Juurdepääs on tasuta.

Registri andmetele võimaldatakse juurdepääs kooskõlas Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2016/679 füüsiliste isikute kaitse kohta isikuandmete töötlemisel ja selliste andmete vaba liikumise ning direktiivi 95/46/EÜ kehtetuks tunnistamise kohta (ELT L 119, 04.05.2016, lk 1–88), avaliku teabe seaduse ja isikuandmete kaitse seadusega. Juurdepääs võimaldatakse tolliseadustikus, maksukorralduse seaduses või muus seaduses sätestatud korras ja ulatuses.

Maksuhaldur võib maksukohustuslase taotlusel tema kohta käivaid maksukäitumise hinnanguid:

edastada Maksu- ja Tolliameti e-teenuse keskkonnas automatiseeritult maksukohustuslase määratud kolmandatele isikutele ja asutustele;

avaldada määratlemata hulgale isikutele Maksu- ja Tolliameti e-teenuse keskkonnas ning Maksu- ja Tolliameti veebilehel.

[RT I, 10.07.2021, 1 – in force 13.07.2021]

Register on piiratud juurdepääsuga ametialaseks kasutamiseks, välja arvatud õigusaktiga sätestatud erandjuhud. Ametialase kasutamise eesmärgil on registrile juurdepääsu õigus vaid selgelt kindlaks määratud teenistus- või tööülesande täitmiseks.

Registri kasutamise õigus väljaspool Maksu- ja Tolliametit ametialase kasutamise eesmärgil eeldab andmete töötlemise lepingu sõlmimist Maksu- ja Tolliametiga. Lepingus kajastatakse vähemalt andmete kasutamise eesmärk, väljastatavate andmete loetelu, maht ja väljastamise kord, andmetele juurdepääsu tehnilised lahendused ning meetmed andmete kaitsmiseks.

Registri kasutamise õiguse annab ja selle äravõtmise otsustab Maksu- ja Tolliameti peadirektor või tema volitatud isik, lähtudes õigusaktides sätestatud alustest ja korrast.

§ 62. Andmetele juurdepääsu erisused

Registrist võib väljastada:

registri subjektile tema kohta käivaid andmeid;

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 01.01.2023]

registri subjekti kohta käivaid andmeid kolmandatele isikutele ja asutustele registri subjekti kirjalikul nõusolekul ja teadmisel;

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 01.01.2023]

maksukäitumise hinnangute andmeid § 61 lõikes 2¹ sätestatud alustel;

[RT I, 10.07.2021, 1 – in force 13.07.2021]

maksukorralduse seaduse §-s 27 sätestatud avalikke andmeid;

andmeid maksukorralduse seaduse §-des 28–30 sätestatud alustel;

Eesti tollitariifistiku avalikke andmeid;

e-tolli andmeid valitsusasutustele vastavalt lõikele 3 ning Euroopa Liidu liikmesriigi maksu- ja tolliasutustele, Euroopa Komisjonile ja rahvusvahelisele organisatsioonile tollialastes õigusaktides sätestatud korras;

kütuse käitlemise andmekogu andmeid vedelkütuse seaduse § 5¹ lõikes 6 sätestatud alustel;

hasartmängu mängimise piirangutega isikute nimekirja andmeid §-s 67 sätestatud alustel;

elektroonilise hasartmängu aruandluse süsteemi andmeid hasartmänguseaduse § 57 lõikes 4 sätestatud alustel;

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

töövõtuahela ja töötamise kestuse andmekogu andmeid §-s 71¹ sätestatud alustel.

[RT I, 28.11.2023, 1 – in force 01.12.2023]

Tolliformaalsuste käigus e-tolli andmete esitamisel võib kasutada isiku enda poolt eelnevatele deklaratsioonidele kantud ja registris olevaid asjaomase registri subjekti andmeid.

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 01.01.2023]

Lõike 1 punktis 2 sätestatud juhtudel väljastatakse andmeid kirjaliku järelepärimise alusel. Kui järelepärimise on esitanud kolmas isik või asutus, peab järelepärimisele olema lisatud registri subjekti allkirjastatud nõusolek tema kohta registrisse kantud andmete avaldamiseks. Nõusolekus peavad olema märgitud andmed, mida registri subjekt lubab avaldada. Juriidilise isiku või asutuse nõusoleku peab olema allkirjastanud isik või asutuse juht või tema volitatud isik. Volitatud isiku järelepärimisele peab olema lisatud volikiri.

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 01.01.2023]

Juurdepääs e-tolli andmetele on järgmistel valitsusasutustel neile seadusega pandud ülesannete täitmise korras ja ulatuses:

Repealed

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

Põllumajandus- ja Toiduametil ning Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Ametil §-s 9¹ nimetatud alamregistri andmetele;

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

Politsei- ja Piirivalveametil kui korrakaitseorganil §-s 50 nimetatud alamregistri andmetele;

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

Keskkonnaametil kui korrakaitseorganil §-s 50 nimetatud alamregistri andmetele;

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

Statistikaametil §-s 11 nimetatud alamregistri andmetele;

Rahapesu Andmebürool §-des 9¹, 14, 22, 22¹, 31, 42¹, 44 ja 51 nimetatud alamregistrite andmetele;

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

julgeolekuasutustel §-s 5 nimetatud alamregistrite andmetele;

[RT I, 10.03.2021, 1 – in force 15.03.2021]

uurimisasutusel ja prokuratuuril kriminaalmenetluses, samuti väärteomenetluse seadustiku § 9 punktis 1 nimetatud kohtuvälisel menetlejal väärteomenetluses §-s 5 nimetatud alamregistrite andmetele.

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

Maksumärkide andmekogu andmeid võib avaliku päringu tegijale teha kättesaadavaks vaid alkoholi nimetuse, etanoolisisalduse ja müügipakendis sisalduva koguse kohta ning alkoholi tarbimisse lubamise kuupäeva kohta.

§ 63. Andmete säilitamine ja hävitamine

Üldandmeid säilitatakse kümme aastat pärast füüsilise isiku surma või juriidilise isiku õigusvõime lõppemist.

Andmete säilitamise tähtaeg on alamregistrite kaupa järgmine:

üks kalendriaasta – §-s 21 nimetatud alamregistri andmete puhul;

kolm kalendriaastat – §-des 32³ ja 54¹ nimetatud alamregistrite andmete puhul;

[RT I, 21.12.2024, 2 – in force 01.01.2025]

viis kalendriaastat – §-des 15, 17, 34¹, 36¹, 44 ja 52² nimetatud alamregistrite andmete puhul;

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

seitse kalendriaastat – §-des 6, 9¹–11, 13, 14, 16¹, 18, 21¹–25, 28, 29, 31, 32¹, 32², 33, 34, 35¹, 36, 37, 38, 40–42¹, 45–47, 49–51, 52¹, 53 ja 53¹ nimetatud alamregistrite andmete puhul;

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

kümme kalendriaastat – §-des 7, 8, 16, 19, 20, 26, 30, 32, 35, 39, 43 ja 56 nimetatud alamregistrite andmete puhul;

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

viisteist kalendriaastat – §-s 27 nimetatud alamregistri andmete puhul;

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

seitsekümmend viis kalendriaastat – §-s 52 nimetatud alamregistri andmete puhul.

Põhjendatud juhtudel võib Maksu- ja Tolliamet pikendada §-s 44 nimetatud alamregistrisse kantud andmete säilitamise tähtaega kuni kolme aasta võrra.

[RT I, 26.06.2021, 1 – in force 01.07.2021]

Põhjendatud juhtudel võib Maksu- ja Tolliamet ette näha lõikes 2 sätestatust lühemad tähtajad digitaalsel kujul registrisse kantud dokumentidel sisalduvate alusandmete säilitamisele.

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

Lõike 2 punktis 1 nimetatud juhul hakkab andmete säilitamise tähtaeg kulgema isiku hasartmängu mängimise piirangutega isikute nimekirjast kustutamisest arvates. Lõike 2 punktides 1¹–6 nimetatud juhtudel hakkab andmete säilitamise tähtaeg kulgema andmete registrisse kandmisest arvates. Eelöeldu ei kehti §-s 53 nimetatud alamregistri andmete puhul, mil andmete säilitamise tähtaeg hakkab kulgema isiku surmast arvates.

[RT I, 29.12.2023, 7 – in force 01.01.2024]

Registri subjektile väljastatud loa või muu antud õiguse kohta käivate andmete säilitamise tähtaeg hakkab kulgema vastava õiguse lõppemisest arvates.

[RT I, 03.12.2022, 18 – in force 01.01.2023]

Andmed hävitatakse nende säilitamise tähtaja möödumisele järgneva kalendriaasta jooksul.

Paragrahvides 16¹ ja 21 nimetatud alamregistrite andmed hävitatakse nende säilitamise tähtaja möödumisel viivitamata.

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

Andmed hävitatakse Maksu- ja Tolliameti teabehalduse korra kohaselt.

[RT I, 01.06.2023, 1 – in force 01.07.2023]

3. peatükk Andmete töötlemine › 2. jagu Hasartmängu mängimise piirangutega isikute nimekirja andmete töötlemine

§ 64. Alusdokumendid, andmete esitamine ja nimekirja kandmine

Andmed kantakse hasartmängu mängimise piirangutega isikute nimekirja (edaspidi käesolevas jaos nimekiri) andmeandja kirjaliku avalduse ja lõikes 3 nimetatud lisa alusel:

Maksu- ja Tolliameti teenindusbüroos;

[RT I, 29.12.2023, 7 – in force 01.01.2024]

õnnemängu või toto mängukohas.

Kirjaliku avalduse paberkandjal vastu võtnud isik kontrollib esitatud andmeid isikut tõendava dokumendi alusel ja tuvastab andmeandja isikusamasuse.

Avaldusele lisab andmeandja isikut tõendava dokumendi fotoga lehe koopia. Kui andmeandjal on mitu kehtivat isikut tõendavat dokumenti, millele kantud isikunime kirjapilt erineb, täidab andmeandja eraldi avalduse iga erineva isikunime kirjapildi kohta.

Lisaks lõikes 1 sätestatule on hasartmängu mängimise piirangut võimalik seada Maksu- ja Tolliameti e-teenuse keskkonnas või saates digitaalselt allkirjastatud avalduse elektronpostiga Maksu- ja Tolliametile.

[RT I, 26.06.2021, 1 – in force 01.07.2021]

Kui andmevahetust ei ole võimalik teostada riigi infosüsteemi andmevahetuskihi nõuetele vastavalt, esitab hasartmängu korraldaja viivitamata nimekirja kandmise avalduse koopia Maksu- ja Tolliameti elektronposti aadressile hasart@emta.ee. Avaldus koos lõikes 3 nimetatud lisaga edastatakse Maksu- ja Tolliametile viivitamata posti teel.

Andmeandja kantakse nimekirja kahe tööpäeva jooksul pärast avalduse esitamist Maksu- ja Tolliametile või avalduse koopia laekumist elektronposti aadressile hasart@emta.ee.

§ 65. Nimekirja kantud andmete muutmine

Nimekirja kantud ebaõigete või puudulike andmete avastamise korral on andmeandja kohustatud teavitama Maksu- ja Tolliametit ebaõigetest või puudulikest andmetest ja esitama õiged andmed viivitamata, kuid mitte hiljem kui viis tööpäeva andmete ebaõigsusest või puudulikkusest teadasaamisest arvates.

Hasartmängu korraldaja võib teavitada Maksu- ja Tolliametit kahtlusest nimekirja kantud andmete õigsuses. Maksu- ja Tolliamet võib teha andmeandjale järelepärimisi nimekirja kantud või esitatud andmete õigsuse kohta.

Maksu- ja Tolliamet teeb vajalikud muudatused nimekirjas § 64 lõikes 6 sätestatud tähtaja jooksul.

Avalduse andmete nimekirjast kustutamiseks saab esitada Maksu- ja Tolliameti teenindusbüroos või Maksu- ja Tolliameti e-teenuse keskkonna vastava teenuse kaudu või digitaalselt allkirjastatuna elektronposti aadressile hasart@emta.ee pärast hasartmänguseaduse § 39 lõike 5 punktis 4 nimetatud tähtaja möödumist.

[RT I, 29.12.2023, 7 – in force 01.01.2024]

Andmeandja kustutakse nimekirjast kahe tööpäeva jooksul pärast sellekohase avalduse esitamist Maksu- ja Tolliametile.

§ 66. Andmete üle arvestuse pidamine ning andmete ja alusdokumentide hävitamine

Maksu- ja Tolliamet peab arvestust andmete nimekirja kandmise aja, andmete koosseisu, andmeandjate ning avaldusi edastanud hasartmängukorraldajate üle digitaalselt.

Avaldustega seotud andmed ja alusdokumendid hävitatakse, võttes arvesse hasartmänguseaduse § 39 lõikes 9 sätestatut.

Andmete ja alusdokumentide hävitamise viisi otsustab Maksu- ja Tolliamet. Andmed ja alusdokumendid hävitatakse, arvestades teabekandja tüüpi ning vajadust kaitsta nimekirja andmete käideldavust, terviklust ja konfidentsiaalsust, kas:

alusdokumentide füüsilise hävitamise teel purustamise, põletamise või muu sarnase meetodi abil või

teabe kustutamisega selle kandjalt.

Andmete ja alusdokumentide hävitamiseks ettevalmistamisel koostab Maksu- ja Tolliamet alusdokumentide ja andmete hävitamiseks eraldamise akti (hävitamisakti).

Hävitamisaktis esitatakse hävitamiseks eraldatavate andmete ja alusdokumentide kohta:

Vabariigi Valitsuse 22. detsembri 2011. a määruse nr 181 „Arhiivieeskiri” § 14 lõikes 2 ette nähtud teave;

avalduses määratud tähtaeg.

Hävitamisaktis märgitakse andmed hävitamiseks eraldatavate andmete ja alusdokumentide kohta viisil, mis võimaldab üheselt kindlaks teha hävitatavate andmete koosseisu ja hulga.

§ 67. Juurdepääs nimekirjale

Nimekirja kantud andmed on hasartmänguseaduse § 39 lõike 6 ja isikuandmete kaitse seaduse kohaselt juurdepääsupiiranguga. Juurdepääs nimekirja kantud andmetele on:

Maksu- ja Tolliameti ametnikul teenistusülesannete täitmiseks vajalikus ulatuses;

korraldusluba omava hasartmängu korraldaja või tema lepingupartneri töötajal tööülesannete täitmiseks vajalikus ulatuses;

isikul tema kohta nimekirja kantud andmete suhtes.

Nimekirjale juurdepääsu õigus on Maksu- ja Tolliameti määratud korras ja ulatuses ka isikul, kes arendab või hooldab nimekirja registri volitatud töötleja staatuses.

Hasartmängu korraldaja võib nimekirja kantud andmeid kasutada vaid hasartmängu mängimise piirangu olemasolu kontrollimiseks:

isiku poolt hasartmängu mängukohta sisenemisel esitatud isikut tõendava dokumendi alusel;

Maksu- ja Tolliametiga eelnevalt kooskõlastatud meetmete süsteemi alusel.

Hasartmängu korraldaja vastutab hasartmängu mängimise piirangu kontrollimisel, et tehtud päring on eesmärgipärane ja vastab talle esitatud isikut tõendava dokumendi andmetele.

Hasartmängu korraldaja määrab kindlaks enda või oma lepingupartneri töötajad, kellel on tööülesannete täitmiseks vajalik juurdepääs nimekirja kantud andmetele, ning teatab Maksu- ja Tolliametile nende töötajate ees- ja perekonnanime, isikukoodi ning ametinimetuse.

Lõike 3 punkti 2 rakendamisel esitab hasartmängu korraldaja Maksu- ja Tolliametile eelnevaks kooskõlastamiseks nimekirja kohaldamise meetmete süsteemi kirjelduse, milles on näidatud nimekirja töötlemisele rakendatavad turvameetmed ja võimalus nimekirja rakendamist kontrollida.

Hasartmängu mängimise piirangu olemasolu kontrollib hasartmängu korraldaja riigi infosüsteemi andmevahetuskihi kaudu.

Kui hasartmängu korraldaja ei saa vääramatu jõu tõttu hasartmängu mängimise piirangut kontrollida, tuleb seda teha esimesel võimalusel. Nimekirja kantud isiku hasartmängu mängimise võimaldamine tuleb lõpetada viivitamata pärast piirangu olemasolust teadasaamist. Piirangu kontrollimise võimatuse põhjustanud asjaolu ning vastav kuupäev ja kellaaeg tuleb fikseerida. Sellekohast teavet säilitatakse vähemalt kuus kuud piirangu kontrollimise võimatuse põhjustanud asjaolu mõju lõppemisest.

3. peatükk Andmete töötlemine › 3. jagu Töötamise registri andmete töötlemine

§ 68. Andmevahetus

Repealed

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

Andmed valitsusasutustes, nende hallatavates riigiasutustes ning riigi personali- ja palgaarvestuse andmekoguga liitunud põhiseaduslikes institutsioonides tööd tegevate isikute kohta saadakse riigi infosüsteemi andmevahetuskihi kaudu riigi personali- ja palgaarvestuse andmekogust.

Lõikes 2 sätestatu ei laiene § 53 lõikes 3 nimetatud juhtudele, mil andmed saadakse vastavalt Maksu- ja Tolliameti ning puudutatud asutuste vahelisele kokkuleppele.

Osaledes riigikaitselise töökohustusega töö- või ametikohal töötavate isikute üle arvestuse pidamisel, vahetab töötamise register andmeid tsiviiltoetuse registri, kaitseväekohustuslaste registri ning riigi personali- ja palgaarvestuse andmekoguga. Andmevahetus toimub vastavalt Maksu- ja Tolliameti ning Kaitseministeeriumi või tema valitsemisalasse kuuluva valitsusasutuse vahelisele kokkuleppele.

§ 69. Kande alus

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

Töötamise registri kanded tehakse vastavalt maksukorralduse seaduse §-s 25⁵ nimetatud andmekogude andmetele ning kande aluseks on:

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

tööd võimaldava isiku ja tööd tegeva isiku vaheline kokkulepe töötamise kohta või haldusakt avalikus teenistuses;

tööd võimaldava isiku taotlus kande tegemiseks;

jõustunud kohtulahend;

töövaidluskomisjoni jõustunud otsus;

maksuotsus.

§ 70. Andmete esitamise kord

Andmeid töötamise registrisse esitavad tööd võimaldavad isikud enne tööd tegeva isiku tööle asumist järgmiselt:

Maksu- ja Tolliameti e-teenuse keskkonna kaudu;

masin-masin-liidese kaudu;

elektronposti teel, edastades digitaalselt allkirjastatud avalduse Maksu- ja Tolliameti veebilehel avaldatud elektronposti aadressile;

teenindusbüroo kaudu;

lihtsustatud korras telefoni teel Maksu- ja Tolliameti veebilehel avaldatud telefoninumbrile;

lihtsustatud korras lühisõnumiga Maksu- ja Tolliameti veebilehel avaldatud telefoninumbrile.

[RT I, 26.06.2021, 1 – in force 01.07.2021]

Lihtsustatud korras telefoni teel või lühisõnumiga esitatakse üksnes tööd tegeva isiku isikukood ja töötamise alustamise kuupäev ning tööd võimaldava isiku registri- või isikukood.

Töötamise alustamise lihtsustatud korras registreerimisel edastab tööd võimaldav isik Maksu- ja Tolliametile ülejäänud § 53 lõikes 2 nimetatud andmed ühe lõike 1 punktides 1–4 nimetatud suhtluskanali kaudu seitsme kalendripäeva jooksul andmete lihtsustatud korras esitamisest arvates.

[RT I, 26.06.2021, 1 – in force 01.07.2021]

§ 71. Andmete parandamise kord

Töötamise registri andmeid parandatakse maksukorralduse seaduse §-s 25⁶ sätestatud alustel.

Andmeid saab parandada või andmete parandamist taotleda selleks õigustatud isik:

Maksu- ja Tolliameti e-teenuse keskkonna kaudu;

masin-masin-liidese kaudu, välja arvatud maksukorralduse seaduse § 25⁶ lõikes 2 sätestatud juhtudel;

elektronposti teel, edastades digitaalselt allkirjastatud avalduse Maksu- ja Tolliameti veebilehel avaldatud elektronposti aadressile;

teenindusbüroo kaudu.

[RT I, 26.06.2021, 1 – in force 01.07.2021]

3. peatükk Andmete töötlemine › 4. jagu Töövõtuahela ja töötamise kestuse andmekogu andmete töötlemine

§ 71¹. Juurdepääs töövõtuahela ja töötamise kestuse andmekogu andmetele

Peatöövõtjal on õigus tutvuda andmekogusse kantud enda, tellija ning omanikujärelevalve tegija töövõtuahela andmetega, samuti andmetega, mis võimaldavad tuvastada kõiki ehitusplatsile lubatud isikuid.

Tellijal on õigus tutvuda andmekogusse kantud enda, peatöövõtja ning omanikujärelevalve tegija töövõtuahela andmetega, samuti andmetega, mis võimaldavad tuvastada tema poolt ehitusplatsile lubatud isikuid.

Omanikujärelevalve tegijal on õigus tutvuda andmekogusse kantud enda, peatöövõtja ning tellija töövõtuahela andmetega, samuti andmetega, mis võimaldavad tuvastada tema ja tema alltöövõtjate poolt ehitusplatsile lubatud isikuid.

Ehitustöid tegeval alltöövõtjal on õigus tutvuda järgmiste andmekogusse kantud andmetega:

tema kuulumise kohta peatöövõtja, tellija või omanikujärelevalve tegija töövõtuahelasse;

teda töövõtuahelasse kandnud isiku nimi;

enda alltöövõtuahela andmed;

tema ja tema alltöövõtjate poolt ehitusplatsile lubatud isikuid tuvastada võimaldavad andmed.

Riigikaitselise ehitise ja julgeolekuasutuse ehitise ehitustöödega seotud andmetele võib anda juurdepääsu ainult Tööinspektsioonile ning Politsei- ja Piirivalveametile maksukorralduse seaduse § 25¹⁰ lõikes 1 sätestatud ülesannete täitmise tagamiseks ehitustööde tellija nõusolekul. Vajaduse korral annab ehitustööde tellija nõusoleku ehitustööde tellijana andmekogusse kantud asutuse kaudu.

[RT I, 28.11.2023, 1 – in force 01.12.2023]

4. peatükk Registri vastutav ja volitatud töötleja

§ 72. Registri vastutav ja volitatud töötleja

Registri vastutav töötleja on Maksu- ja Tolliamet.

Registri volitatud töötleja on asutus või isik, kellel on seadusest tulenev alus andmetele juurdepääsuks ning kellega Maksu- ja Tolliamet on sõlminud lepingu andmete töötlemiseks.

§ 73. Registri vastutava ja volitatud töötleja ülesanded

Registri vastutav töötleja:

juhib registri pidamist, andes volitatud töötlejale registri kasutamiseks vajalikke juhiseid ja korraldusi;

kehtestab registri andmetele juurdepääsu ja nende töötlemise korra ning tagab andmete töötlemise ainult selleks määratud isikutele;

vastutab isikuandmete töötlemise nõuete täitmise ja registrisse sisestatud andmete õigsuse eest;

koostab arendusvajaduste lähteülesanded koostöös volitatud töötlejaga ja osaleb registri muudatuste testimisel;

sõlmib andmevahetuse kokkuleppeid õigusaktides sätestatud korras ja ulatuses;

korraldab koostöös volitatud töötlejaga e-teenuste loomist ja registri elektroonilist andmevahetust teiste andmekogudega;

võtab andmete käideldavuse, tervikluse ja konfidentsiaalsuse tagamiseks kasutusele registri turvanõuetele vastavad organisatsioonilised ja füüsilised turvameetmed ning rakendab neid järjepidevalt;

teavitab volitatud töötlejat intsidentidest teenuste osutamisel;

tagab koostöös volitatud töötlejaga kasutajatoe toimimise ning juhendab ja koolitab registri kasutajaid;

täidab muid vastutava töötleja õigusaktidest tulenevaid ülesandeid.

Registri volitatud töötleja, vastavalt oma pädevusele:

teeb või hangib kooskõlastatult vastutava töötlejaga registri pidamiseks vajalikke projekteerimis- ja arendustöid;

osaleb arendustööde lähteülesannete koostamisel ja korraldab registri muudatuste testimist;

võtab andmete käideldavuse, tervikluse ja konfidentsiaalsuse tagamiseks kasutusele registri turvanõuetele vastavad organisatsioonilised, füüsilised ja infotehnoloogilised turvameetmed ning rakendab neid järjepidevalt;

tagab registri hooldamise ja majutamise;

täidab vastutava töötleja poolt andmete turvaliseks töötlemiseks ning registri hooldamiseks ja majutamiseks antud juhiseid ja korraldusi;

käsitleb ja lahendab intsidente teenuse osutamisel ning tagab koostöös vastutava töötlejaga kasutajatoe toimimise;

korraldab andmete säilimise ja varukoopiate tegemise vastavalt kehtestatud nõuetele.

5. peatükk Andmete kaitse ja järelevalve

§ 74. Infosüsteemi turvaklass ja infosüsteemi turbeaste

Registris sisalduvate andmekoosseisude töötlemiseks kasutatava infosüsteemi turvaklass üldandmete andmestiku puhul on K2T2S2.

Infosüsteemi turvaklass on alamregistrite kaupa järgmine:

K0T1S2 – §-s 47 nimetatud alamregistri puhul;

K1T2S1 – §-s 38 nimetatud alamregistri puhul;

K1T2S2 – §-des 13, 18, 25, 26, 32¹–32², 34¹, 36¹, 45, 52² ja 54¹ nimetatud alamregistrite puhul;

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

K2T1S1 – §-des 17 ja 56 nimetatud alamregistrite puhul;

[RT I, 10.03.2021, 1 – in force 15.03.2021]

K2T2S0 – §-des 6, 11 ja 28 nimetatud alamregistrite puhul;

K2T2S1 – §-des 8, 20, 23 ja 41 nimetatud alamregistrite puhul;

[RT I, 10.03.2021, 1 – in force 15.03.2021]

K2T2S2 – §-des 7, 9¹, 10, 14–16¹, 19, 21, 21¹, 22–22², 24, 27, 29–32, 32³, 33, 34, 35–36, 37, 39, 40, 42–44, 46, 49–52¹, 53 ja 53¹ nimetatud alamregistrite puhul.

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

Alamregistri lõpetamisel, samuti üldandmete andmestikust või alamregistrist andmete eemaldamisel kohaldatakse asjaomastele andmetele kuni nende hävitamiseni andmete senist turvaklassi.

[RT I, 13.05.2026, 1 – in force 16.05.2026]

Infosüsteemi turbeaste on keskmine (M).

§ 75. Turvameetmed

Registrisse kantud andmete kaitse hõlmab:

käideldavust, mis tähendab, et andmed on kaitstud juhusliku hävimise ja tahtliku hävitamise eest ning õigustatud isikule andmete kättesaadavuse takistamise eest;

terviklust, mis tähendab, et andmed on kaitstud juhusliku või tahtliku volitamata muutmise eest;

konfidentsiaalsust, mis tähendab, et andmed on kaitstud volitamata töötlemise eest.

Registri andmete käideldavuse, tervikluse ja konfidentsiaalsuse tagamiseks rakendatakse organisatsioonilisi, füüsilisi ja infotehnoloogilisi turvameetmeid.

Andmete sisestamise ja päringute tegemise õiguste tase määratakse lähtuvalt teadmisvajadusest teenistus- ja töökohustuste täitmiseks. Õigusi võib määrata kasutajagruppide kaupa või isikuliselt.

Registri kasutamise õiguspärasust kontrollitakse tarkvaraliste ja organisatsiooniliste meetmete abil. Iga registrisse tehtud päringu või kande kohta säilitatakse auditlogis andmete lisamise, muutmise, sulgemise või kustutamise kohta vähemalt:

kasutaja ees- ja perekonnanimi;

päringu või kande tegemise kuupäev ja kellaaeg;

päringu või kande objektiks olnud andmekoosseis.

Lõikes 4 nimetatud andmeid säilitatakse andmete töötlemise õiguspärasuse kontrolliks kaks aastat.

Andmete edastamisel Maksu- ja Tolliameti poolt tuleb eelnevalt mõistlike pingutustega veenduda, et andmete soovijal on õigus neid andmeid saada. Põhjendatud ja püsiva kahtluse, samuti sellekohase õiguse puudumise korral soovitud andmeid ei väljastata.

§ 76. Järelevalve

Järelevalvet registri pidamise seaduslikkuse üle teostavad Riigi Infosüsteemi Amet ja Andmekaitse Inspektsioon avaliku teabe seaduses ja isikuandmete kaitse seaduses sätestatud korras.

Rahandusminister teostab teenistuslikku järelevalvet Maksu- ja Tolliameti toimingute üle registri pidamisel Vabariigi Valitsuse seaduses sätestatud korras.

6. peatükk Registri rahastamine ja likvideerimine

§ 77. Registri rahastamine

Registri pidamist ning hooldus- ja arendustöid rahastatakse riigieelarvest eraldatud vahenditest.

§ 78. Registri likvideerimine

Register likvideeritakse seaduse alusel. Registri likvideerimisel otsustatakse andmete üleandmine teise andmekogusse või andmete hävitamine ning üleandmise või hävitamise tähtaeg. Andmete üleandmisel või hävitamisel koostatakse asjaomane akt.

[RT I, 12.10.2024, 1 – in force 15.10.2024]

7. peatükk Rakendussätted

§ 79. Andmete töötlemise jätkamine

Kuni 15. märtsini 2019. a kehtinud Vabariigi Valitsuse 30. juuli 2002. a määruses nr 240 „„Maksukohustuslaste registri” asutamine ja registri pidamise põhimäärus” sätestatud andmete töötlemist jätkatakse käesoleva määruse kohaselt.

§ 80. Andmekogude ümberkujundamine registri alamregistriteks ja andmete töötlemise jätkamine

Registri alamregistriteks kujundatakse ümber järgmised andmekogud:

siseriiklike aktsiisikauba saatedokumentide haldamise elektrooniline süsteem – vastavalt alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse § 45 lõikele 14⁵;

maksumärkide andmekogu – vastavalt alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse § 49⁶ lõikele 4;

hasartmängu mängimise piirangutega isikute nimekiri – vastavalt hasartmänguseaduse § 39 lõikele 1;

laoarvestuse ja -aruandluse andmekogu – vastavalt maksukorralduse seaduse § 25⁹ lõikele 1¹;

kütuse käitlemise andmekogu – vastavalt vedelkütuse seaduse § 5¹ lõikele 1¹.

Lõikes 1 nimetatud andmekogude põhimäärustes sätestatud andmete töötlemist jätkatakse käesoleva määruse kohaselt.

§ 81. Töötamise registri andmekoosseisude rakendamine

Paragrahvi 53 lõike 2 punkti 11 ei kohaldata enne 1. jaanuari 2019. a töötamise registrisse kantud tööd tegevate isikute töötamise registreerimisel.

Paragrahvi 53 lõike 2 punkte 12 ja 13 kohaldatakse alates 1. juunist 2019. a.

31. mai 2019. a seisuga töötamise registrisse kantud tööd tegevate isikute kohta kantakse § 53 lõike 2 punktides 12 ja 13 sätestatud andmekoosseisud töötamise registrisse 30. juuniks 2019. a.

§ 81¹. Aktsiisikaupade tollijärelevalve süsteemi ning vedelkütuse aruannete elektroonse esitamise ja töötlemise süsteemi andmete säilitamine ja hävitamine

Kuni 15. märtsini 2021. a peetavate aktsiisikaupade tollijärelevalve süsteemi ning vedelkütuse aruannete elektroonse esitamise ja töötlemise süsteemi andmeid säilitatakse kuni 31. detsembrini 2026. a. Pärast seda kuupäeva andmed hävitatakse viivitamata.

[RT I, 01.06.2023, 1 – in force 01.07.2023]

§ 81². Tolli-, aktsiisi- ja käibemaksu valdkonna lubade süsteemist eemaldatavad load ning asjaomaste andmete säilitamine ja hävitamine

31. detsembrini 2026. a säilitatakse ja seejärel hävitatakse viivitamata tolli-, aktsiisi- ja käibemaksu valdkonna lubade süsteemist eemaldatud järgmiste lubade andmed:

tolliseadustiku artikli 110 alusel antav maksusumma tasumise edasilükkamise luba;

tolliseadustiku artikli 148 lõike 1 alusel antav ajutise ladustamise koha luba;

tolliseadustiku artikli 166 lõike 2 alusel antav lihtsustatud deklaratsiooni kasutamise luba;

tolliseadustiku artikli 182 lõike 1 alusel antav deklarandi arvestuskande luba;

tolliseadustiku artikli 211 lõike 1 punkti a alusel antav ajutise impordi luba;

tolliseadustiku artikli 211 lõike 1 punkti a alusel antav lõppkasutuse luba;

tolliseadustiku artikli 211 lõike 1 punkti a alusel antav seestöötlemise luba;

tolliseadustiku artikli 211 lõike 1 punkti a alusel antav välistöötlemise luba;

tolliseadustiku artikli 211 lõike 1 punkti b alusel antav tollilao luba;

tolliseadustiku artikli 230 alusel antav volitatud kaubasaaja luba TIR-vedudel;

tolliseadustiku artikli 233 lõike 4 punkti a alusel antav volitatud kaubasaatja luba transiidil;

tolliseadustiku artikli 233 lõike 4 punkti b alusel antav volitatud kaubasaaja luba transiidil;

komisjoni delegeeritud määruse 2015/2446 artikli 120 alusel antav regulaarlaevaliini avamise luba;

komisjoni delegeeritud määruse 2015/2446 artikli 128 lõike 1 alusel antav volitatud väljastaja staatuse luba;

30. aprillini 2016. a kehtinud nõukogu määruse (EMÜ) nr 2913/92, millega kehtestatakse ühenduse tolliseadustik (EÜT L 302, 19.10.1992, lk 1–50), artikli 85 alusel sätestatud tollikontrolli all töötlemise luba;

30. juunini 2017. a kehtinud tolliseaduse (RT I 2004, 28, 188) § 1 lõike 5 alusel kehtestatud valdkonna eest vastutava ministri määruses (RTL 2009, 47, 675) ette nähtud sisenemisdeklaratsiooni esitamise luba.

[RT I, 24.09.2022, 1 – in force 27.09.2022]

§ 81³. Transiidi andmevahetuse süsteemist eemaldatud andmete säilitamine ja hävitamine

Andmeid, mis kuulusid transiidi andmevahetuse süsteemi andmekoosseisu kuni 1. oktoobrini 2023. a, säilitatakse 31. detsembrini 2030. a. Pärast seda kuupäeva andmed hävitatakse viivitamata.

[RT I, 01.06.2023, 1 – in force 01.10.2023]

§ 81⁴. Aktsiisideklaratsioonide rakenduse ja käibedeklaratsiooni rakenduse varasemate andmete säilitamine ja hävitamine

Kümne kalendriaasta pikkust andmete säilitamise tähtaega aktsiisideklaratsioonide rakenduse andmetele ja viieteistkümne aasta pikkust andmete säilitamise tähtaega käibedeklaratsiooni rakenduse andmetele kohaldatakse samuti andmetele, mis on kogutud nendesse rakendustesse enne 15. augustit 2025. a. Andmed, millel on täitunud vastavalt kümne või viieteistkümne kalendriaasta pikkune säilitamise tähtaeg, hävitatakse viivitamata.

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

§ 81⁵. Ekspordikontrolli süsteemi, ekspordi tollideklaratsioonide töötlemise süsteemi ja väljumise manifesti süsteemi andmete säilitamine ja hävitamine

Kuni 15. augustini 2025. a peetavate ekspordikontrolli süsteemi, ekspordi tollideklaratsioonide töötlemise süsteemi ja väljumise manifesti süsteemi andmeid säilitatakse kuni 31. detsembrini 2030. a. Pärast seda kuupäeva andmed hävitatakse viivitamata.

Valitsusasutustel, kellel kuni 15. augustini 2025. a oli lõikes 1 nimetatud süsteemide andmetele juurdepääsu õigus vastavalt § 62 lõikele 3, on sellekohane õigus kuni nende andmete hävitamiseni.

Lõikes 1 nimetatud süsteemide andmetele juurdepääsu õigus on arvates 15. augustist 2025. a kuni nende andmete hävitamiseni samuti § 62 lõike 3 punktis 5 nimetatud valitsusasutustel.

[RT I, 12.08.2025, 1 – in force 15.08.2025]

§ 82. Määruse kehtetuks tunnistamine

[Käesolevast tekstist välja jäetud.]

§ 83. Määruse jõustumine

Määrus jõustub 15. märtsil 2019. a.