LegalWise

Alkoholiseadus (AS)

действует01.10.2026 – 31.10.2026· RT I, 03.07.2026, 32· Riigikogu

Редакции (25) ▾

Сравнить редакции

→

Редакции с 2010 года; «действует» — текст, действующий сегодня.

В Riigi Teataja ↗EN · Показать перевод на английский
Содержание

Нажмите на точку перед параграфом, частью или пунктом: точная ссылка, ссылка на место, объяснение, история редакций, судебная практика и заметки.

1. peatükk ÜLDSÄTTED

§ 1. Seaduse reguleerimisalaизменится 01.11.2026

Käesolev seadus sätestab erinõuded alkoholi käitlemisele, piirangud alkohoolse joogi tarbimisele, erinõuete ja piirangute järgimise üle teostatava riikliku järelevalve korralduse ning vastutuse seaduse rikkumise eest.

[RT I, 13.03.2014, 4 – вступ. в силу 01.07.2014]

Erinõuded on nõuded, mis kehtivad alkoholiga teostatavatele toimingutele lisaks muus õigusaktis sätestatule.

Käesolev seadus ei laiene:

etanooli sisaldavale ravimile ravimiseaduse tähenduses;

[RT I 2008, 30, 190 – вступ. в силу 14.07.2008]

sünteetilisele alkoholile, esteraldehüüdfraktsioonile, puskariõlile ja denatureeritud alkoholile, välja arvatud juhul, kui neid aineid käideldakse alkoholina käesoleva seaduse tähenduses;

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse § 27 lõike 1 punktide 1, 1¹ ja 9–18 alusel aktsiisist vabastatud alkoholile;

[RT I 2008, 49, 272 – вступ. в силу 01.01.2009]

alkohoolsele joogile, mille toimetab Eestisse reisija koos endaga liikuvas pagasis mitteärilisel eesmärgil kasutamiseks;

[RT I 2008, 30, 190 – вступ. в силу 14.07.2008]

alkohoolsele joogile, mis saadetakse välisriigist vähemalt kaheksateistaastasele füüsilisele isikule Eestis kasutamiseks mitteärilisel eesmärgil või mille füüsiline isik saadab mitteärilisel eesmärgil välisriiki;

[RT I 2008, 49, 272 – вступ. в силу 01.01.2009]

alkoholile, mis saadetakse võrdluskatsete tegemise eesmärgil postisaadetisena välisriigi labori poolt Eesti vastavateks analüüsideks volitatud laborile või Eesti vastavateks analüüsideks volitatud labori poolt välisriigi laborile;

Утратил силу

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

alkohoolsele joogile, mida toodetakse alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse § 21 lõikes 6 sätestatud tingimustel.

[RT I 2008, 49, 272 – вступ. в силу 01.01.2009]

Käesolevas seaduses ettenähtud haldusmenetlusele kohaldatakse haldusmenetluse seaduse sätteid, arvestades käesoleva seaduse erisusi.

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

Volitatud labor käesoleva seaduse tähenduses on alkoholianalüüside tegemiseks akrediteeritud labor, mis on saanud õiguse tegutseda volitatud laborina. Volitatud laborina tegutsemise õiguse andmise, muutmise, peatamise ja kehtetuks tunnistamise korra kehtestab Vabariigi Valitsus .

Volitatud laborina käsitatakse ka Euroopa Liidu teises liikmesriigis asuvat laborit, millele on andnud õiguse teha alkoholianalüüse teine liikmesriik, ja liiduvälises riigis asuvat laborit, mille õigusest teha alkoholianalüüse on teatanud Euroopa Komisjon.

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

Euroopa Liitu, liikmesriiki ja liiduvälist riiki käsitatakse käesolevas seaduses alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse § 1¹ tähenduses.

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

Liidu alkoholina käsitatakse käesolevas seaduses alkoholi, mis on liidu kauba staatuses Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) nr 952/2013, millega kehtestatakse liidu tolliseadustik (ELT L 269, 10.10.2013, lk 1–101) (edaspidi tolliseadustik), artikli 5 punkti 23 tähenduses.

[RT I, 16.06.2017, 1 – вступ. в силу 01.07.2017]

Eestisse toimetamisena käsitatakse käesolevas seaduses liiduvälisest riigist Eestisse toimetatud alkoholi vabasse ringlusse lubamist tolliseadustiku tähenduses või alkoholi toimetamist Eestisse teisest liikmesriigist.

[RT I, 16.06.2017, 1 – вступ. в силу 01.07.2017]

Alkoholi tarbimisse lubamist käsitatakse käesolevas seaduses alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse § 4¹ tähenduses.

[RT I 2008, 49, 272 – вступ. в силу 01.01.2009]

§ 2. Alkohol

Alkohol on toidugrupp, mille moodustavad piiritus ja alkohoolsed joogid.

Piiritus on põllumajandusliku päritoluga toorainest kääritamisel ja sellele järgneval töötlemisel saadud vedelik etanoolisisaldusega alates 96 mahuprotsendist.

Alkohoolne jook on õlu etanoolisisaldusega üle 0,5 mahuprotsendi ja muu joomiseks mõeldud vedelik etanoolisisaldusega üle 1,2 mahuprotsendi.

Õlu on linnastest või linnastest ja linnastamata materjalist, humalatest ja veest pärmi abil kääritamise teel valmistatud jook, mis võib olla pastöriseeritud.

Kange alkohoolne jook on alkohoolne jook etanoolisisaldusega üle 22 mahuprotsendi.

Lahja alkohoolne jook on alkohoolne jook etanoolisisaldusega kuni 22 (kaasa arvatud) mahuprotsenti.

Vähese etanoolisisaldusega alkohoolne jook on alkohoolne jook etanoolisisaldusega kuni 6 (kaasa arvatud) mahuprotsenti.

Etanoolisisaldus on alkoholi kangus mahuprotsentides, mis väljendab temperatuuril 20 ºC mõõdetud etanooli mahu suhet alkoholi üldmahtu samal temperatuuril.

§ 3. Alkoholi käitlemineсудебная практика

Alkoholi käitlemiseks loetakse selle toidugrupi suhtes teostatavad järgmised toimingud:

valmistamine, töötlemine ja villimine ehk pakendamine (edaspidi tootmine);

import alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse § 10 tähenduses (edaspidi import);

[RT I 2008, 49, 272 – вступ. в силу 01.01.2009]

eksport alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse § 11 tähenduses (edaspidi eksport);

[RT I 2008, 49, 272 – вступ. в силу 01.01.2009]

müügiks pakkumine või müük ühelt ettevõtjalt teisele ettevõtjale või muule isikule, kes ei ole tarbija tarbijakaitseseaduse tähenduses (edaspidi hulgimüük);

[RT I 2004, 13, 86 – вступ. в силу 15.04.2004]

müügiks pakkumine, müük või mis tahes võlaõigusliku lepingu sõlmimine või mis tahes õiguslikul alusel majandustegevuse raames kättesaadavaks tegemine või üleandmine tarbijale tarbijakaitseseaduse tähenduses (edaspidi jaemüük);

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

hoidmine, ladustamine või edasitoimetamine kaubanduslikul eesmärgil.

Käesoleva paragrahvi lõike 1 punktis 6 nimetatud toimingutel on kaubanduslik eesmärk, kui need on suunatud isiku käsutuses oleva alkoholi müügile, töötlemisele, pakendamisele või kasutamisele vahetuskaubana.

Hulgikaubanduse, jaekaubanduse või toitlustamise tegevusalal tegutseva ettevõtja või asutuse müügikohas ja selle juurde kuuluvas laos või muus kauba hoiuruumis on keelatud hoida või ladustada alkoholi, sõltumata selle alkoholi kuuluvusest ja hoidmise või ladustamise eesmärgist, kui majandustegevuse registri andmetes märgitud tegevuskoha osas puudub käideldava alkoholi määratlus vastavalt käesoleva seaduse § 2 lõigetes 2 ja 4–7 sätestatule.

[RT I, 25.03.2011, 1 – вступ. в силу 01.07.2014(jõustumine muudetud - RT I, 22.12.2013, 1)]

Käesoleva paragrahvi lõikes 3 sätestatut ei kohaldata alkoholi suhtes, mida kasutatakse toorainena toidu valmistamisel, välja arvatud käesoleva seaduse § 40 lõikes 3 sätestatud juhul.

[RT I 2008, 8, 58 – вступ. в силу 15.05.2008]

2. peatükk ALKOHOLI KÄITLEMISE ERINÕUDED › 1. jagu Käitlemiseks lubatud alkohol

§ 4. Käitlemiseks lubatud alkoholизменится 01.11.2026

Käideldav alkohol peab lisaks muudele õigusaktiga kehtestatud nõuetele:

vastama alkoholi määratlemise, kirjeldamise ja müügiks esitlemise nõuetele;

olema kantud riiklikku alkoholiregistrisse;

Утратил силу

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

vastama riiklikku alkoholiregistrisse kandmisel esitatud katsetulemuste protokollis või sertifikaadis (edaspidi katseprotokoll) märgitud näitajatele;

vastama tarbijapakendi ja selle märgistuse poolest riiklikku alkoholiregistrisse kandmisel esitatud tootenäidisele;

olema alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduses sätestatud juhtudel maksumärgistatud.

[RT I 2008, 30, 190 – вступ. в силу 14.07.2008]

Alkoholi määratlemise, kirjeldamise ja müügiks esitlemise nõuded kehtestab Vabariigi Valitsus .

Katseprotokollis sisalduvate andmete loetelu kehtestab valdkonna eest vastutav minister .

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

Käesoleva paragrahvi lõike 1 punktides 1–5 sätestatu ei laiene:

piiratud käitlemiseks lubatud alkoholile, kui järgitakse selle alkoholi käitlemist kitsendavaid tingimusi;

alkoholile, millele kohaldatakse käesoleva seaduse§ 3 lõike 1 punktis 2 nimetatud tolliprotseduurist erinevat tolliprotseduuri selle alkoholi käitlemist kitsendavate õigusaktiga sätestatud tingimuste järgimisel;

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

rahvusvahelisel reisijateveol kasutatava vee- või õhusõiduki pardal asuvale või pardale toimetatavale alkoholile;

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

Eestisse toimetatud liidu alkoholile, mis ei ole tarbimisse lubatud ja mida ei kasutata tootmises;

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

liidu alkoholile käesoleva seaduse § 6 lõigetes 2 ja 3 nimetatud juhtudel;

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

Eestisse toimetatud teises liikmesriigis tarbimisse lubatud alkoholile, mille sihtliikmesriik ei ole Eesti;

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

Eestisse toimetatud alkoholile selle tutvustamiseks messil, näitusel või muul samalaadsel üritusel.

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

§ 5. Alkohoolse joogi tarbijapakendi märgistuse erandid

Alkohoolse joogi tarbijapakend on käesoleva seaduse tähenduses müügipakend, mis vahetult ümbritseb tarbijale üleantavat alkohoolset jooki.

Alkohoolse joogi tarbijapakendi märgistus võib olla võõrkeelne, kui originaaltekstist lähtuvat tõest eestikeelset teavet võimaldatakse kauba müügil.

Kui alkohoolse joogi tarbijapakendi käsitsemine nõuab erilist kasutusoskust, siis peab see olema varustatud eestikeelse kasutusjuhendiga.

Kui tarbijapakendis alkohoolse joogi hulgimüüki teostaval ettevõtjal on selle alkohoolse joogi tootja kirjalik nõusolek täpsustada või muul viisil täiendada alkohoolse joogi tarbijapakendi tootjapoolset märgistust, võib ettevõtja teha seda tingimusel, et:

tootjapoolset märgistust ei kaeta lisamärgistusega, seda ei eemaldata, parandata ega tehta selle suhtes muid toiminguid, mis annaksid alust arvata, et märgistus on võltsitud;

lisamärgistus ei ole vastuolus õigusaktis sätestatud nõuetega või tootjapoolse märgistusega;

Утратил силу

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

Alkohoolse joogi tarbijapakendi märgistusena ei käsitata tarbijapakendile kinnitatud maksumärki ega tarbijapakendile kantud pakendi tagatisraha suuruse märki.

[RT I 2006, 28, 211 – вступ. в силу 01.07.2006]

Siseriiklike õigusaktidega kehtestatud tarbijapakendi märgistamise nõudeid ei kohaldata ekspordiks toodetud alkohoolse joogi suhtes, kui alkohoolse joogi tarbijapakendi märgistus vastab liiduvälise riigi nõuetele.

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

2. peatükk ALKOHOLI KÄITLEMISE ERINÕUDED › 2. jagu Piiratud käitlemiseks lubatud alkohol ja käitlemiseks mittelubatud alkohol

§ 6. Piiratud käitlemiseks lubatud alkoholизменится 01.11.2026судебная практика

Käesoleva seaduse § 9 lõikes 2 sätestatud tingimustele vastav ettevõtja võib alkoholi toota katsetuste käigus enne riiklikku alkoholiregistrisse kandmist, et teha selle alkoholi edasiseks käitlemiseks vajalikud toimingud või taotleda nende toimingute tegemist.

Jae- või hulgikaubanduse või toitlustamise tegevusalal tegutsev ettevõtja, kelle kohta majandustegevuse registri andmetes on vastava alkoholi määratlus, võib importida või teisest liikmesriigist Eestisse toimetada riiklikku alkoholiregistrisse kandmata alkoholi, kui tegemist on:

[RT I, 25.03.2011, 1 – вступ. в силу 01.07.2014(jõustumine muudetud - RT I, 22.12.2013, 1)]

tootenäidisega, mis esitatakse Eesti vastavateks analüüsideks volitatud laborile uuringute tegemiseks;

tarbijapakendisse pakendamata mis tahes mahutisse suletud alkoholiga, mis esitatakse Eesti vastavateks analüüsideks volitatud laborile uuringute tegemiseks;

tootenäidisega, mis esitatakse riikliku alkoholiregistri volitatud töötlejale registrikande tegemiseks.

Jae- või hulgikaubanduse või toitlustamise tegevusalal tegutsev ettevõtja, kelle majandustegevuse registri andmetes on vastava alkoholi määratlus, võib välisriigi ettevõtjalt saada ja talle üle anda riiklikku alkoholiregistrisse kandmata alkohoolset jooki sellega tutvumiseks ning vajaduse korral selle tutvustamiseks kolmandale isikule, kusjuures kaubakoguse ja selle veopakendi kogukaal ei tohi ületada 20 kg.

[RT I, 25.03.2011, 1 – вступ. в силу 01.07.2014(jõustumine muudetud - RT I, 22.12.2013, 1)]

Утратил силу

[RT I, 25.03.2011, 1 – вступ. в силу 01.07.2014(jõustumine muudetud - RT I, 22.12.2013, 1)]

Утратил силу

[RT I, 25.03.2011, 1 – вступ. в силу 01.07.2014(jõustumine muudetud - RT I, 22.12.2013, 1)]

Riiklikku alkoholiregistrisse kandmata alkoholi, mis on käesoleva paragrahvi lõigete 2 ja 3 kohaselt imporditud või teisest liikmesriigist Eestisse toimetatud, võib kasutada vaid selle alkoholi kohta koostatud:

tollideklaratsioonis märgitud otstarbel, kui alkohol on imporditud;

saatelehes märgitud otstarbel, kui alkohol on Eestisse toimetatud teisest liikmesriigist.

Sellise alkohoolse joogi eksport ja hulgimüük, mida toodetakse kooskõlas alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse § 35 lõikes 1 sätestatuga, on keelatud. Nimetatud alkohoolse joogi jaemüük on lubatud vaid selle alkohoolse joogi tootjal.

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

§ 7. Käitlemiseks mittelubatud alkohol

Keelatud on käidelda:

alkoholi, mis ei vasta käesoleva seaduse § 4 lõikes 1 sätestatud nõuetele;

piiratud käitlemiseks lubatud alkoholi selle alkoholi käitlemist kitsendavate tingimuste vastaselt;

piiritust, mille pakend on identne või äravahetamiseni sarnane alkohoolse joogi tarbijapakendiga;

tarbijapakendis alkohoolset jooki, mille etanoolisisaldus on üle 80 mahuprotsendi;

puskarit;

Утратил силу

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

sünteetilist alkoholi, esteraldehüüdfraktsiooni, puskariõli ja denatureeritud alkoholi, kui neid aineid käideldakse alkoholina käesoleva seaduse tähenduses.

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

Puskar on kodusel viisil pärmilisel alkoholkäärimisel tekkiva liitse vedeliku destilleerimisel saadav kange alkohoolne jook, mis sisaldab puskariõlisid.

Утратил силу

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

Ettevõtja peab tagama, et tema ettevõtte ruumides või territooriumil ei asu käitlemiseks mittelubatud alkoholi, sõltumata selle alkoholi kuuluvusest või hoidmise või ladustamise eesmärgist.

Käitlemiseks mittelubatud alkoholi on suures koguses, kui käitlemiseks mittelubatud alkoholi kogusele vastav arvestuslik aktsiis ületab kahekümne viie kordselt või enam alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse § 46 lõikes 6 nimetatud aktsiisisummat.

[RT I, 12.07.2014, 1 – вступ. в силу 01.01.2015]

Puskariaparaadi omamine või valdamine on keelatud, vastava aparaadi leidmise korral tuleb sellest kohe teavitada politseid. Puskariaparaati võib eksponeerida riigi- ja munitsipaalmuuseumis museaalina ning Politsei- ja Piirivalveameti nõusolekul eramuuseumi kollektsioonis. Politsei- ja Piirivalveametil on õigus nõusoleku andmisest keelduda, kui see tooks kaasa olulise ohu ebaseaduslikuks alkoholi käitlemiseks.

[RT I, 29.12.2011, 1 – вступ. в силу 01.01.2012]

2. peatükk ALKOHOLI KÄITLEMISE ERINÕUDED › 3. jagu Riiklik alkoholiregister

§ 8. Riikliku alkoholiregistri toimimise üldalusedизменится 01.11.2026

Riikliku alkoholiregistri (käesolevas jaos edaspidi alkoholiregister) pidamise põhiülesanded on:

käesolevas seaduses sätestatud juhtudel alkoholi kandmine alkoholiregistrisse (registrikande tegemine);

alkoholiregistrisse kantud alkoholi käsitleva teabe töötlemine;

alkoholiregistris säilitamiseks võetud tootenäidiste hoidmine;

riikliku järelevalve teostamisel võetud alkohoolse joogi tootenäidise võrdlemine alkoholiregistris säilitatava tootenäidise või muu materjaliga.

[RT I, 13.03.2014, 4 – вступ. в силу 01.07.2014]

Alkoholiregistri eesmärk on avaldada teavet Eestis toodetud ja Eestisse toimetatud alkoholi kohta ning võimaldada pidada arvestust ja teostada järelevalvet nimetatud alkoholi käitlemise üle.

[RT I, 13.03.2019, 2 – вступ. в силу 15.03.2019]

Alkoholiregistri põhimääruse kehtestab valdkonna eest vastutav minister määrusega.

[RT I, 13.03.2019, 2 – вступ. в силу 15.03.2019]

Alkoholiregistri vastutav töötleja on Regionaal- ja Põllumajandusministeerium ja volitatud töötleja määratakse alkoholiregistri põhimääruses.

[RT I, 30.06.2023, 1 – вступ. в силу 01.07.2023]

Alkoholiregistrisse kantakse:

taotleja, alkoholi tootja ja Eestisse toimetaja või vastuvõtja nimed ja kontaktandmed;

andmed alkoholi nimetuse, liigi, etanoolisisalduse ja tarbijapakendi kohta ning muud asjakohased andmed;

andmed ekspordiks, hulgimüügiks ja jaemüügiks suunatud veini partii numbrite, koguste ja saajate kohta ning muud asjakohased andmed.

[RT I, 13.03.2019, 2 – вступ. в силу 15.03.2019]

§ 9. Registrikande tegemise taotlemineизменится 01.11.2026

Eestis toodetud alkoholi puhul taotleb selle alkoholi kandmist alkoholiregistrisse alkoholi tootja. Kui tootjaid on mitu, on taotlejaks see ettevõtja, kes alkoholi oma nimel tarbimisse lubab.

Käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud taotlejal peab olema alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse §-s 38 sätestatud aktsiisilao tegevusluba ning ettevõte, kus alkohol toodeti, peab vastama toiduseaduses sätestatud nõuetele.

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

Eestisse toimetatud tarbijapakendis liidu alkoholi puhul taotleb selle alkoholi kandmist alkoholiregistrisse isik, kelle nimel alkohol tarbimisse lubatakse.

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

Eestisse toimetatud tarbijapakendisse pakendamata liidu alkoholi puhul taotleb selle alkoholi kandmist alkoholiregistrisse isik, kelle nimel alkohol tarbimisse lubatakse, või isik, kes kasutab seda alkoholi tootmises.

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

Teises liikmesriigis tarbimisse lubatud ja kaubanduslikul eesmärgil Eestisse toimetatud alkoholi puhul taotleb selle alkoholi kandmist alkoholiregistrisse alkoholi vastuvõtja.

Imporditud alkoholi puhul taotleb selle alkoholi kandmist alkoholiregistrisse alkoholi importija.

Утратил силу

[RT I, 25.03.2011, 1 – вступ. в силу 01.07.2014(jõustumine muudetud - RT I, 22.12.2013, 1)]

Alkoholi registrisse kandmise taotluse läbivaatamise eest tasutakse riigilõiv riigilõivuseaduses sätestatud määra järgi.

[RT I 2006, 58, 439 – вступ. в силу 01.01.2007]

Alkoholiregistrisse registrikande tegemiseks esitatava taotluse vorminõuded kehtestab valdkonna eest vastutav minister .

Kui riigi infosüsteemide andmevahetuskihis on avatud asjakohane teenus, siis ei pea käesolevas seaduses nimetatud taotlusele, mis esitatakse riigi infosüsteemide andmevahetuskihi kaudu, lisama digitaalallkirja.

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

§ 10. Registrikande tegemiseks esitatava taotlusega kaasnev materjalизменится 01.11.2026

Tarbijapakendis alkohoolse joogi kandmiseks alkoholiregistrisse peab koos vastava taotlusega esitama alkoholiregistri volitatud töötlejale:

Утратил силу

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

Утратил силу

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

volitatud labori väljastatud katseprotokolli;

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

alkohoolse joogi tarbijapakendil kasutatavate etikettide näidised või värvifotod;

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

tolli poolt aktsepteeritud tollideklaratsiooni originaali tootenäidise impordi kohta, kusjuures tollideklaratsioonis peab olema märge, et see tootenäidis tuleb esitada registrikande tegemiseks (imporditud alkohoolse joogi puhul);

Eestisse toimetatud liidu alkoholi puhul alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse §-s 45 sätestatud saatelehe;

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

tootja kirjaliku nõusoleku täpsustada või muul viisil täiendada alkohoolse joogi tarbijapakendi tootjapoolset märgistust (lisamärgistusega tarbijapakendis alkohoolse joogi puhul).

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

Tarbijapakendisse pakendamata alkoholi kandmiseks alkoholiregistrisse peab koos vastava taotlusega esitama alkoholiregistri volitatud töötlejale:

Утратил силу

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

volitatud labori väljastatud katseprotokolli;

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

imporditud alkoholi puhul tollideklaratsiooni;

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

Eestisse toimetatud liidu alkoholi puhul alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse §-s 45 sätestatud saatelehe.

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

Veinitoote kandmiseks alkoholiregistrisse võib käesoleva paragrahvi lõike 1 punktis 3 ja lõike 2 punktis 2 nimetatud katseprotokolli asemel esitada saatedokumendid, mis on kehtestatud:

komisjoni määrusega (EÜ) nr 555/2008, milles sätestatakse veinituru ühist korraldust käsitleva nõukogu määruse (EÜ) nr 479/2008 üksikasjalikud rakenduseeskirjad veinisektoris seoses toetusprogrammide, kolmandate riikidega kauplemise, tootmisvõimsuse ja kontrollidega (ELT L 170, 30.06.2008, lk 1–80);

komisjoni määrusega (EÜ) nr 436/2009, millega kehtestatakse üksikasjalikud rakenduseeskirjad nõukogu määrusele (EÜ) nr 479/2008 seoses istandusregistriga, kohustuslike deklaratsioonide esitamise ja turu jälgimiseks vajaliku teabe kogumisega, toodete veo saatedokumentidega ning veinisektoris peetavate registritega (ELT L 128, 27.05.2009, lk 15–53).

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

Käesoleva paragrahvi lõike 1 punktides 5 ja 6 ning lõike 2 punktides 3 ja 4 nimetatud tollideklaratsiooni või alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse §-s 45 sätestatud saatelehte ei pea koos taotlusega esitama juhul, kui nimetatud dokumendid on alkoholiregistri volitatud töötlejale kättesaadavad Maksu- ja Tolliameti asjakohase elektroonse süsteemi kaudu.

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

Lisaks kohustuslikule esitamisele kuuluvale materjalile võib taotleja esitada alkoholiregistri volitatud töötlejale muid dokumente ja näidiseid, kui see võib olla taotluse läbivaatamisel vajalik või kui lisamaterjal hõlbustab riikliku järelevalve teostamist.

[RT I, 13.03.2014, 4 – вступ. в силу 01.07.2014]

Alkoholi kandmiseks alkoholiregistrisse koos sellekohase taotlusega esitatud paberkandjal dokumendi originaal tagastatakse selle esitanud isikule kohe pärast seda, kui alkoholiregistri volitatud töötleja töötaja on teinud originaaldokumendist ametlikult kinnitatud ärakirja.

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

§ 11. Registrikande tegemineизменится 01.11.2026

Alkoholi kandmine alkoholiregistrisse tuleb otsustada kümne tööpäeva jooksul sellekohase taotluse ja kohustuslikule esitamisele kuuluva materjali laekumise päevast arvates.

Alkoholiregistri volitatud töötleja võib registrikande tegemise otsustamiseks:

küsida taotleja poolt esitatud kirjalike või suuliste andmete kohta täpsustavaid andmeid ja teha päringuid esitatud andmete õigsuse kontrollimiseks;

nõuda taotlejalt tootenäidist andmete õigsuse kontrollimiseks;

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

nõuda taotlejalt tema poolt esitatud tootenäidise võõrkeelse märgistuse või tema poolt esitatud võõrkeelse dokumendi eestikeelset tõlget.

Alkoholi kandmist alkoholiregistrisse tõendab alkoholiregistri volitatud töötleja koostatav õiend, mis väljastatakse viivitamata pärast registrikande tegemist sellele ettevõtjale, kes taotles alkoholi kandmist alkoholiregistrisse.

Registrikande tegemise taotlemise korral vastutab taotleja poolt esitatud andmete õigsuse eest registrikande tegemise taotleja.

§ 12. Registrikande tegemisest keeldumineизменится 01.11.2026

Alkoholiregistri volitatud töötleja keeldub alkoholi kandmisest alkoholiregistrisse, kui taotleja:

ei oma aktsiisilao kehtivat tegevusluba või kui alkoholi on tootnud Eestis tegutsev ettevõtja, kellel ei ole toidu käitlemise tegevusluba või kes ei ole esitanud majandustegevusteadet toidu käitlemise kohta;

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

Утратил силу

[RT I, 25.03.2011, 1 – вступ. в силу 01.07.2014(jõustumine muudetud - RT I, 22.12.2013, 1)]

ei esita käesoleva seaduse § 10 lõikes 1 või 2 sätestatud dokumente või muud materjali;

taotleb sellise alkoholi kandmist alkoholiregistrisse, mis ei vasta käitlemiseks lubatud alkoholile kehtestatud nõuetele;

on esitanud tootenäidise, mis on nähtavalt deformeerunud või kahjustatud;

esitab võltsitud või fiktiivse dokumendi või kui esitatud dokument ei ole nõuetekohane või antud tootenäidisega identifitseeritav;

on jätnud täitmata alkoholiregistri volitatud töötleja nõude esitada käesoleva seaduse § 11 lõike 2 punktis 2 nimetatud tõlge;

ei ole tasunud riigilõivu.

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

Registrikande tegemisest keeldumisest teavitatakse taotluse esitanud ettevõtjat kirjalikult ja motiveeritult hiljemalt registrikande tegemisest keeldumise päevale järgneval tööpäeval.

Утратил силу

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

Утратил силу

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

Alkohoolse joogi alkoholiregistrisse kandmisest keeldumisel tagastatakse ettevõtjale tootenäidis 30 päeva möödumisel registrikande tegemisest keeldumise päevast arvates. Alkohoolse joogi alkoholiregistrisse kandmisest keeldumise vaidlustamise korral tagastatakse tootenäidis ettevõtjale pärast kaebuse lõplikku lahendamist (välja arvatud käesoleva seaduse § 13 lõike 1 või 3 kohaldamisel alkohoolse joogi alkoholiregistrisse kandmise korral). Tootenäidise tagastamise kohta tehakse märge vastavas taotluses.

Registrikande tegemisest keeldumine ei võta taotlejalt õigust uuesti taotleda selle alkoholi kandmist alkoholiregistrisse.

§ 13. Alkoholiregistrisse kantud alkohoolsete jookide näidisedизменится 01.11.2026

Утратил силу

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

Утратил силу

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

Kui ettevõtja, kelle taotlusel on alkohoolne jook alkoholiregistrisse kantud, leiab, et riikliku järelevalve hõlbustamise eesmärgil on alkoholiregistrisse kantud alkohoolse joogi tootenäidise säilitamine alkoholiregistris vajalik, võib ta selle esitada mis tahes ajal alkoholiregistri volitatud töötlejale säilitamiseks alkoholiregistris.

[RT I, 13.03.2014, 4 – вступ. в силу 01.07.2014]

Korrakaitseorgani ettepanekul nõuab alkoholiregistri volitatud töötleja riikliku järelevalve hõlbustamise eesmärgil alkohoolse joogi tootjalt või Eestisse toimetajalt, et see esitaks viivitamata ühe tootenäidise säilitamiseks alkoholiregistris.

[RT I, 13.03.2014, 4 – вступ. в силу 01.07.2014]

Käesoleva paragrahvi lõigetes 3 ja 4 nimetatud juhtudel esitatud tootenäidis tagastatakse selle säilitamise vajaduse lõppemisel tootenäidise esitanud ettevõtjale. Tagastamine toimub kas tootenäidise esitanud ettevõtja või alkoholiregistri volitatud töötleja algatusel. Tootenäidise edasise säilitamise vajaduse kohta võib küsida arvamust ühelt või mitmelt korrakaitseorganilt. Kui tootenäidise suhtes on kohaldatud käesoleva paragrahvi lõikes 4 sätestatut, siis on arvamuse küsimine korrakaitseorganilt, kelle ettepanekul tootenäidis säilitamiseks võeti, kohustuslik. Tootenäidise tagastamise kohta koostatakse akt.

[RT I, 13.03.2014, 4 – вступ. в силу 01.07.2014]

Kui säilitatava tootenäidise riknemise tõttu satub ohtu teiste isikute tervis või vara, on alkoholiregistri volitatud töötlejal õigus riknenud tootenäidis hävitada. Tootenäidise hävitamise kohta koostatakse akt ning hävitamisest teavitatakse selle tootenäidise esitanud ettevõtjat.

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

Käesoleva paragrahvi lõike 6 kohaselt hävitatud alkohoolse joogi tootenäidise asemel peab tootenäidise esitanud ettevõtja esitama uue tootenäidise alkoholiregistri volitatud töötleja määratud tähtaja jooksul, kui selle alkohoolse joogi tootenäidise säilitamine alkoholiregistris on kohustuslik. Uue tootenäidise esitamiseks määratav tähtaeg peab olema vähemalt 30 tööpäeva.

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

§ 13¹. Registrikande ajaline kehtivusизменится 01.11.2026

Alkoholiregistrisse tehtud registrikanne kehtib viis aastat.

Kui ettevõtja esitab vähemalt 30 päeva enne käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud tähtaja möödumist alkoholiregistri volitatud töötlejale asjakohase taotluse, pikendatakse tema taotlusel tehtud registrikande kehtivust alkoholiregistris viie aasta võrra. Registrikande pikendamise taotluse läbivaatamise eest tasutakse riigilõiv riigilõivuseaduses sätestatud määra järgi.

[RT I 2006, 58, 439 – вступ. в силу 01.01.2007]

Alkoholile, mille registrikanne on tähtaja möödumise tõttu kehtivuse kaotanud, kohaldatakse käesoleva seaduse § 14 lõigetes 3–6 sätestatud nõudeid.

Alkoholiregistri volitatud töötleja avaldab registrikande kehtetuks muutumise teadaande alkoholiregistri veebilehel.

§ 14. Registrikande kehtetuks tunnistamineизменится 01.11.2026

Alkoholiregistri volitatud töötleja tunnistab registrikande kehtetuks, kui:

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

registrikande kehtetuks tunnistamist taotleb ettevõtja, kelle taotlusel on alkohol alkoholiregistrisse kantud;

jõustunud kohtuotsusega on tuvastatud, et alkoholiregistrisse kantud alkoholi käitlemine kahjustab kolmanda isiku õiguspäraseid huvisid, millest kohus on teavitanud alkoholiregistri volitatud töötlejat;

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

alkoholi alkoholiregistrisse kandmise taotlemisel on ettevõtja esitanud tegelikkusele mittevastavaid andmeid;

alkoholiregistrisse kantud alkohol ei vasta nõuetele, mis kehtivad käitlemiseks lubatud alkoholile.

Alkoholiregistri volitatud töötleja teavitab registrikande kehtetuks tunnistamise otsusest kohe selle alkoholi alkoholiregistrisse kandmist taotlenud ettevõtjat ja korrakaitseorganeid ning korraldab registrikande kehtetuks tunnistamise kohta teadaande avaldamise ametlikus väljaandes Ametlikud Teadaanded ja alkoholiregistri veebilehel.

[RT I, 13.03.2014, 4 – вступ. в силу 01.07.2014]

Kui seadus, kohtuotsus või -määrus või pädeva ametniku ettekirjutus ei sätesta teisiti, tuleb alkoholi, mille registrikanne on tunnistatud kehtetuks, tootmine, tootmises kasutamine, import ja tarbimisse lubamine lõpetada kolmandal päeval, arvates registrikande kehtetuks tunnistamise otsuse tegemisest. Eelviidatud tähtaja möödumisel loetakse alkohol, mille registrikanne on tunnistatud kehtetuks, käitlemiseks mittelubatud alkoholiks, arvestades seejuures käesoleva paragrahvi lõikes 4 sätestatut.

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

Registrikande kehtetuks tunnistamine ei oma õiguslikku tähendust selle alkoholi osas, mis on toodetud, imporditud ja tarbimisse lubatud enne registrikande kehtetuks tunnistamist, kui seadus, kohtuotsus või -määrus või ettekirjutus ei sätesta teisiti.

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

Alkohoolse joogi, mille registrikanne on tunnistatud kehtetuks, alkoholiregistris säilitatavat tootenäidist selle esitanud ettevõtjale ei tagastata. Tootenäidis jääb alkoholiregistri volitatud töötleja valdusse. Tootenäidise säilitamise vajaduse lõppemisel hävitab selle alkoholiregistri volitatud töötleja, mille kohta koostatakse akt.

Registrikande kehtetuks tunnistamine ei võta ettevõtjalt õigust uuesti taotleda selle alkoholi kandmist alkoholiregistrisse.

§ 15. Alkohoolse joogi alkoholiregistrisse uuesti kandmise kohustusизменится 01.11.2026

Alkoholiregistrisse kantud alkohoolse joogi tarbijapakendi märgistusel esitatud kohustusliku teabe muutumisel (välja arvatud tootjapoolse partii tähistuse või selle asukoha muutumisel) kuulub alkohoolne jook uuesti alkoholiregistrisse kandmisele käesoleva seaduse §-des 9–13 sätestatud alustel.

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

Alkohoolse joogi alkoholiregistrisse uuesti kandmise kohustus ei laiene juhtumile, mil alkoholiregistrisse kantud alkohoolset jooki soovitakse lasta turule:

ühises ümbrises muu alkohoolse joogiga või alkohoolsest joogist erineva tootega;

rühmapakendis.

§ 16. Alkoholiregistri veebilehtизменится 01.11.2026

Alkoholiregistri veebilehel avaldatakse andmed:

alkoholiregistrisse kantud alkoholi kohta;

kehtivuse kaotanud või kehtetuks tunnistatud registrikannete kohta.

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

Утратил силу

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

Alkoholiregistrisse kantud alkoholi kohta avaldatakse:

Утратил силу

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

registrikande kuupäev;

liik kui alkohoolse joogi seaduslik nimetus Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) nr 1169/2011, milles käsitletakse toidualase teabe esitamist tarbijatele ning millega muudetakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusi (EÜ) nr 1924/2006 ja (EÜ) nr 1925/2006 ning tunnistatakse kehtetuks komisjoni direktiiv 87/250/EMÜ, nõukogu direktiiv 90/496/EMÜ, komisjoni direktiiv 1999/10/EÜ, Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiv 2000/13/EÜ, komisjoni direktiivid 2002/67/EÜ ja 2008/5/EÜ ning komisjoni määrus (EÜ) nr 608/2004 (ELT L 304, 22.11.2011, lk 18–63), artikli 17 tähenduses (edaspidi liik);

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

nimi;

tootja;

päritoluriik või lähtekoht veini puhul;

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

taotleja;

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

tarbijapakendi maht (tarbijapakendis alkohoolse joogi puhul);

etanoolisisaldus;

vajaduse korral märkused tarbijapakendi kohta;

tarbijapakendi värvifoto.

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

Kehtetuks tunnistatud registrikannete kohta avaldatakse alkoholiregistri volitatud töötleja otsused.

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

Утратил силу

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

2. peatükk ALKOHOLI KÄITLEMISE ERINÕUDED › 4. jagu Alkoholi ringluse dokumenteerimine

§ 17. Tootjapoolse partii tähistuse arvestusизменится 01.11.2026

Alkoholi käitleja peab pidama arvestust tema toodetava või Eestisse toimetatava alkoholi kohta selle müügipakendil kasutatava tootjapoolse partii tähistuse järgi.

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 01.01.2005]

Veini käitlev ettevõtja peab edastama riikliku alkoholiregistri volitatud töötlejale iga kuu 15. kuupäevaks aruande paberkandjal või elektrooniliselt tema poolt eelmisel kuul ekspordiks, hulgimüügiks või jaemüügiks suunatud veini kohta.

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

Käesoleva paragrahvi lõigetes 1 ja 2 sätestatud kohustused ei kehti käitleja suhtes, kes teostab ainult alkoholi jaemüüki.

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 01.01.2005]

Käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud aruande esitamise korra ja aruande vorminõuded kehtestab valdkonna eest vastutav minister .

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 01.01.2005]

§ 18. Dokumendid alkoholi impordilизменится 01.11.2026

Alkoholi impordil peab tolliametnik kontrollima lisaks tollieeskirjades sätestatud nõuetele riikliku alkoholiregistri registrikande olemasolu, millest nähtub, et imporditav alkohol on kantud riiklikku alkoholiregistrisse importija taotlusel.

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 01.01.2005]

Alkoholi impordil ei ole riikliku alkoholiregistri registrikande olemasolu nõutav, kui alkoholi kohta koostatakse tollideklaratsioon lähtuvalt käesoleva seaduse § 6 lõikes 2 või 3 sätestatust.

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

Käesoleva seaduse § 6 lõikes 2 nimetatud juhtudel tehakse tollideklaratsioonis asjakohane märge.

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

Imporditava alkoholi kohta koostatavas tollideklaratsioonis peab kajastuma:

selle alkoholi käesoleva seaduse § 21 lõike 1 punkti 1 kohane määratlus.

Утратил силу

[RT I, 25.03.2011, 1 – вступ. в силу 01.07.2014(jõustumine muudetud - RT I, 22.12.2013, 1)]

§ 19. Dokumendid alkoholi ekspordil

Утратил силу

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

Утратил силу

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

Утратил силу

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

Eksporditava alkoholi kohta koostatavas tollideklaratsioonis peab kajastuma:

selle alkoholi käesoleva seaduse § 21 lõike 1 punkti 1 kohane määratlus.

Утратил силу

[RT I, 25.03.2011, 1 – вступ. в силу 01.07.2014(jõustumine muudetud - RT I, 22.12.2013, 1)]

§ 20. Arveldamine alkoholi käitlemisel

Alkoholi impordi, hulgimüügi ja ekspordi korral arveldatakse selle alkoholi eest sularahata arvelduse korras.

Käesoleva paragrahvi lõikes 1 sätestatud nõue ei kehti rahvusvaheliselt käitatava vee- või õhusõiduki pardal kasutamiseks mõeldud alkoholi suhtes.

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

§ 21. Alkoholi saatedokumentизменится 01.11.2026

Alkoholi hulgimüük ja eksport tuleb vormistada saatedokumendiga, mis võimaldab kaupa ja selle partiid identifitseerida. Saatedokumendile peab lisaks muudele õigusaktis sätestatud nõuetele olema kantud:

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

alkoholi määratlus (liik, nimi, tootja, müügipakendi maht, etanoolisisaldus, tootjapoolne partii tähistus, kusjuures partii numbri ja aastakäigu samaaegsel kasutamisel peavad olema märgitud mõlemad tähistused);

käideldava alkoholi registrikande number, kui see alkohol on kantud riiklikku alkoholiregistrisse.

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

Утратил силу

[RT I, 25.03.2011, 1 – вступ. в силу 01.07.2014(jõustumine muudetud - RT I, 22.12.2013, 1)]

Утратил силу

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

Alkoholi vastuvõtmisel hulgimüügi korras peab kontrollima saatedokumendi nõuetekohasust ja tootjapoolse partii tähistuse vastavust saatedokumendile.

Alkohoolse joogi jaemüük on lubatud vaid juhul, kui selle alkohoolse joogi kohta on käesoleva paragrahvi lõikes 1 sätestatud nõuetele vastav saatedokument.

[RT I 2008, 8, 58 – вступ. в силу 15.05.2008]

Nõuetekohane saatedokument tuleb korrakaitseorganile esitada tema soovil kohe, välja arvatud juhtudel, kui saatedokumenti pole kontrollimomendil võimalik esitada ettevõtjal seadusega lasuvate muude kohustuste tõttu.

[RT I, 13.03.2014, 4 – вступ. в силу 01.07.2014]

2. peatükk ALKOHOLI KÄITLEMISE ERINÕUDED › 5. jagu Alkoholi import, jae- ja hulgimüük ning eksport

§ 23. Teatamiskohustus

Alkoholi müügiga tegelemiseks peab majandustegevusteate esitama järgmistel tegevusaladel:

jaekaubandus;

hulgikaubandus;

toitlustamine.

[RT I, 29.06.2014, 1 – вступ. в силу 01.07.2014]

Majandustegevusteadet ei esitata alkoholi müügiks avalikul üritusel.

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

Majandustegevusteates esitatakse lisaks majandustegevuse seadustiku üldosa seaduses sätestatule järgmised andmed:

tegevuskoht või tegevuskohad (tegevuskoha määrang, nimi, e-kaubanduse korral veebilehe aadress);

käideldava alkoholi määratlus vastavalt käesoleva seaduse § 2 lõigetes 2 ja 4–7 sätestatule, kusjuures vastavasisuline teave märgitakse iga tegevuskoha osas;

kui hulgikaubanduse tegevusalal tegutsev ettevõtja soovib tegeleda alkoholi impordi või ekspordiga, siis sellekohane teave;

kui jaekaubanduse või toitlustamise tegevusalal tegutsev ettevõtja soovib tegeleda alkohoolse joogi impordi või ekspordiga, siis sellekohane teave.

[RT I, 29.06.2014, 1 – вступ. в силу 01.07.2014]

Käesolevas paragrahvis sätestatud teatamiskohustus täidetakse üksnes Eesti teabevärava või notari kaudu.

[RT I, 29.06.2014, 1 – вступ. в силу 01.07.2014, kohaldatakse alates 2016. aasta 1. juulist.]

Kui majandustegevuse seadustiku üldosa seaduse § 58 lõikes 1 nimetatud teadet ei esitata Eesti teabevärava kaudu, siis esitatakse see ettevõtja asukohajärgsele kohalikule omavalitsusele, kes kannab teates sisalduvad andmed majandustegevuse registrisse.

[RT I, 29.06.2014, 1 – вступ. в силу 01.07.2014, kohaldatakse 2016. aasta 30. juunini.]

§ 26

–

§ 29. Territoriaalsed piirangud alkoholi hulgimüügil

Alkoholi hulgimüük on lubatud vaid majandustegevuse registri andmetes märgitud tegevuskoha kaudu, välja arvatud alkoholi ekspordil või juhul, kui alkoholi realiseeritakse selle edasisele käitlejale viimase tegevuskohas.

[RT I, 29.06.2014, 1 – вступ. в силу 01.07.2014]

2. peatükk ALKOHOLI KÄITLEMISE ERINÕUDED › 6. jagu Alkoholi jaemüük › 1. jaotis Piirituse jaemüügi keeld ja alkohoolse joogi jaemüügi õiguse peatamine

§ 30. Piirituse jaemüügi keeld

Piirituse jaemüük on keelatud.

[RT I, 25.03.2011, 1 – вступ. в силу 01.07.2014(jõustumine muudetud - RT I, 22.12.2013, 1)]

§ 33

–

§ 36. Alkohoolse joogi jaemüügi õiguse peatamineизменено 01.10.2026

Avaliku korra tagamise huvides võib alkohoolse joogi jaemüügi õiguse peatada kuni peatamise tinginud asjaolu äralangemiseni:

Vabariigi Valitsus – riigis tervikuna;

Politsei- ja Piirivalveameti peadirektor või tema volitatud politseiametnik – maakonnas tervikuna;

[RT I, 04.07.2017, 1 – вступ. в силу 01.01.2018]

valla- või linnavalitsus – oma haldusterritooriumil tervikuna või teatud müügikohtades või ühes müügikohas.

Alkohoolse joogi jaemüügi õiguse peatamisel riigis, maakonnas või kohaliku omavalitsuse haldusterritooriumil tervikuna teavitatakse alkohoolse joogi jaemüügi õigust omavat isikut sellest viivitamata massiteabevahendite kaudu.

Alkohoolse joogi jaemüügi õiguse peatamisel teatud müügikohtades või ühes müügikohas edastatakse alkohoolse joogi jaemüügi õigust omavale isikule viivitamata sellekohane teade.

[RT I 2004, 18, 131 – вступ. в силу 15.04.2004]

Kriisiolukorra ajal selle lahendamise eesmärgil alkohoolse joogi jaemüügi õiguse peatamise otsus jõustub allakirjutamisel, kui selles ei sätestata hilisemat tähtpäeva.

[RT I, 30.06.2026, 1 – вступ. в силу 01.10.2026]

§ 37

–

2. peatükk ALKOHOLI KÄITLEMISE ERINÕUDED › 6. jagu Alkoholi jaemüük › 2. jaotis Alkohoolse joogi jaemüügi nõuded

§ 40. Piirangud alkohoolse joogi jaemüügil

Alkohoolse joogi jaemüük on lubatud:

müügisaaliga müügikohas, mis on jaekaubandusega tegeleva kaupleja valduses ning kus pakutakse ja müüakse kaupa (edaspidi kauplus);

[RT I, 04.01.2021, 1 – вступ. в силу 01.05.2021]

toitlustusettevõttes;

väljaspool ettevõtja tegevuskohta, kui toitlustamise tegevusalal tegutsev ettevõtja müüb alkohoolset jooki toitlustamise käigus;

[RT I 2008, 8, 58 – вступ. в силу 15.05.2008]

majutusettevõttes;

etendusasutuse, rahvamaja või muuseumi ruumides või territooriumil, kui seda tehakse selle asutuse ruumides või territooriumil kohapeal tarbimiseks või kui alkohoolset jooki müüakse kaasa muuseumi ekspositsiooniga seonduvalt valmistatud meenena;

[RT I, 10.07.2013, 1 – вступ. в силу 01.07.2014(jõustumine muudetud - RT I, 22.12.2013, 1)]

sõitjateveo teenuse osutamisel kasutatavas vee- või õhusõidukis;

reisirongi restoranvagunis;

müügikohtadest moodustuval marsruudil liikuvas kauba jaemüügiks kohandatud sõidukis;

[RT I, 04.01.2021, 1 – вступ. в силу 01.05.2021]

avalikul üritusel;

kutseõppeasutuse ruumides või territooriumil asuvas õppurite praktikakohana kasutatavas müügikohas tulenevalt õppeasutuse õppekavast;

põhikooli, gümnaasiumi ja kutseõppeasutuse ruumides ning territooriumil, kui seal toimub õppetöövälisel ajal täisealistele suunatud üritus;

[RT I 2010, 41, 240 – вступ. в силу 01.09.2010]

täitemenetluse käigus;

e-kaubanduse korras majandustegevuse registri andmetes märgitud ettevõtja kaupluse või toitlustusettevõtte kaudu.

[RT I, 25.03.2011, 1 – вступ. в силу 01.07.2014(jõustumine muudetud - RT I, 22.12.2013, 1)]

Alkohoolse joogi jaemüük on lubatud käesoleva paragrahvi lõike 1 punktides 1 ja 7 osundatud müügikohtades alates kella 10.00 kuni 22.00. Piirangut ei kohaldata rahvusvaheliseks liikluseks avatud lennujaama ainult reisijatele ette nähtud alal asuvas müügikohas ja rahvusvahelisi reise teostava vee- või õhusõiduki pardal.

[RT I, 16.06.2017, 1 – вступ. в силу 01.07.2017]

Alkohoolsed joogid tuleb kaupluses paigutada teistest kaupadest eraldi. Alkohoolseid jooke ei tohi paigutada nii, et tarbija puutuks kaupluse külastamisel nendega vältimatult kokku, ning nende väljapanek ei tohi olla märgatavalt nähtav ülejäänud müügisaalist, välja arvatud müügisaali see ala, kus asub kassaaparaat ja mis ei ole tarbijale ligipääsetav.

[RT I, 10.07.2020, 5 – вступ. в силу 20.07.2020]

Alkohoolsete jookide väljapanek ei tohi olla märgatavalt nähtav väljastpoolt müügikohta.

[RT I, 09.01.2018, 2 – вступ. в силу 01.06.2019]

Alkohoolse joogi jaemüük kohapeal tarbimiseks on lubatud ainult käesoleva paragrahvi lõike 1 punktides 2–6 ja 8–10 osundatud müügikohas. Alkohoolse joogi kaasamüük on keelatud ajavahemikul kella 22.00-st kuni 10.00-ni.

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

Alkohoolse joogi esitlus on lubatud alkohoolse joogi müügile spetsialiseerunud müügikohas, messil, laadal või muul samalaadsel üritusel, välja arvatud peamiselt lastele suunatud ürituse toimumise paigas selle ürituse toimumise ajal. Alkohoolse joogi esitlus on lubatud kaupluse alkoholimüügi alal, kui alkohoolse joogi esitlus ei ole märgatavalt nähtav ülejäänud müügisaalist.

[RT I, 09.01.2018, 2 – вступ. в силу 01.06.2018]

Alkoholisegu (jook, mis koosneb kahest või enamast komponendist, millest vähemalt üks on alkohoolne jook) valmistamine on lubatud tarbija poolt sellekohase tellimuse esitamise korral müügikohas, kus toimub alkohoolse joogi jaemüük kohapeal tarbimiseks.

Käesoleva paragrahvi lõike 1² teises lauses ja lõikes 1³ sätestatut ei kohaldata rahvusvahelisel reisijateveol kasutatava vee- või õhusõiduki pardal ning rahvusvahelise lennujaama ja sadama julgestuspiirangu alal asuvale müügikohale.

[RT I, 09.01.2018, 2 – вступ. в силу 01.06.2019]

§ 41. Keelud alkohoolse joogi jaemüügil

Alkohoolse joogi jaemüük on keelatud alljärgnevate isikute, asutuste ja organisatsioonide ruumides ning territooriumil:

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

lastehoid, lasteaed, noorsootööasutus, noorteühing, huvikool, noorte püsilaager ja noorte projektlaager ning põhikool, gümnaasium ja kutseõppeasutus, välja arvatud käesoleva seaduse § 40 lõike 1 punktides 9 ja 10 sätestatud juhul;

[RT I, 09.01.2025, 1 – вступ. в силу 01.09.2025]

tervishoiuteenuse osutaja;

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

hoolekandeasutus;

kinnipidamisasutus;

kaitsevägi.

[RT I 2008, 35, 213 – вступ. в силу 01.01.2009]

Alkohoolse joogi jaemüük on keelatud:

aktsiisilaos;

sõitjateveo teenuse osutamisel kasutatavas mootorsõidukis;

kandekaubandusena (jaemüük käest, kärust, käsikorvist, kandelaualt või -kastist);

lastele suunatud ürituse toimumise paigas selle ürituse toimumise ajal.

Alkohoolse joogi jaemüük müügisaalita müügikohas on keelatud. Nimetatud keelu järgimise tagamiseks on müügisaalita müügikohas keelatud hoida või ladustada alkoholi, sõltumata selle alkoholi kuuluvusest või hoidmise või ladustamise eesmärgist.

[RT I, 04.01.2021, 1 – вступ. в силу 01.05.2021]

Kui alkohoolse joogi jaemüügi korral on õigusaktiga kehtestatud kitsendused alkohoolse joogi sortimendi suhtes, on alkohoolse joogi müügikohas keelatud hoida või ladustada lubatud sortimendi hulka mittekuuluvat alkohoolset jooki, sõltumata selle alkohoolse joogi kuuluvusest või hoidmise või ladustamise eesmärgist.

Alkohoolse joogi tarbijale üleandmine kohaleveoteenuse osutamisel on keelatud ajavahemikul kella 22.00-st kuni 10.00-ni.

[RT I 2009, 59, 387 – вступ. в силу 20.12.2009]

Ettevõtjal on lubatud jaemüügi korras müüa üksnes majandustegevusteates määratletud alkohoolseid jooke üksnes majandustegevuse registri andmetes märgitud tegevuskoha kaudu.

[RT I, 25.03.2011, 1 – вступ. в силу 01.07.2014(jõustumine muudetud - RT I, 22.12.2013, 1)]

§ 42. Kohaliku omavalitsuse pädevus alkohoolse joogi jaemüügi reguleerimisel

Kohaliku omavalitsuse volikogu võib oma haldusterritooriumil:

kehtestada alkohoolse joogi jaemüügil lisaks käesoleva seaduse §-des 40 ja 41 nimetatule sortimenti, müügikohti ja müügivormi puudutavad kitsendused;

Утратил силу

[RT I 2008, 30, 190 – вступ. в силу 14.07.2008]

piirata alkohoolse joogi jaemüüki kohapeal tarbimiseks kogu haldusterritooriumil või selle mõnes osas korrakaitseseaduse § 56 lõikes 2 sätestatud ajavahemikus.

[RT I, 09.01.2018, 2 – вступ. в силу 01.06.2018]

Утратил силу

[RT I, 25.03.2011, 1 – вступ. в силу 01.07.2014(jõustumine muudetud - RT I, 22.12.2013, 1)]

§ 43. Alkohoolse joogi müügihind

Alkohoolse joogi müügihind peab olema alkohoolse joogi jaemüügil avaldatud.

Alkohoolse joogi müügihinda ei ole lubatud avaldada selliselt, et tarbijale on samaaegselt nähtavad alkohoolse joogi algne ja uus müügihind.

Koos alkohoolse joogi müügihinnaga peab olema avaldatud:

alkohoolse joogi liik ja nimi;

Утратил силу

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

avaldatud müügihinnale vastav alkohoolse joogi kogus – alkohoolse joogi jaemüügil kohapeal tarbimiseks.

Alkohoolse joogi müügikohas tehakse õigusaktidest tulenev, tarbijapakendi märgistusel esitatav kohustuslik teave kirjalikult kättesaadavaks eesti keeles.

[RT I, 18.03.2011, 1 – вступ. в силу 01.07.2011]

§ 44. Kassaaparaadi olemasolu ja kasutamise nõue

Alkohoolse joogi jaemüük kaupluses ja toitlustusettevõttes on lubatud, kui tegevuskohas asub kassaaparaat, mille kaudu tuleb fikseerida kõik alkohoolse joogi jaemüügil sooritatavad tehingud.

[RT I 2004, 18, 131 – вступ. в силу 15.04.2004]

§ 45. Meetmed korra ja turvalisuse tagamiseks

Keelatud on müüa alkohoolset jooki joobeseisundile viitavate tunnustega isikule.

[RT I, 12.07.2014, 1 – вступ. в силу 01.01.2015]

Müüja ei tohi teadvalt teenindada isikut, kes ostab alkohoolset jooki selle joobeseisundile viitavate tunnustega isikule pakkumise või üleandmise eesmärgil.

[RT I, 12.07.2014, 1 – вступ. в силу 01.01.2015]

Müüjal on õigus jätta teenindamata isik, kes tarbib müügikohas, kus teostatakse alkohoolse joogi jaemüüki kohapeal tarbimiseks, väljaspool antud müügikohta omandatud alkohoolset jooki, ja nõuda selle isiku lahkumist.

3. peatükk PIIRANGUD ALKOHOOLSE JOOGI TARBIMISELE

§ 46. Alaealisel alkohoolse joogi tarbimise keeld

Alaealisel on alkohoolse joogi tarbimine keelatud.

§ 47. Meetmed alaealisel alkohoolse joogi tarbimise keelu tagamiseksизменено 13.07.2026

Alaealisel on keelatud omada või vallata alkohoolset jooki.

Alkohoolse joogi pakkumine, võõrandamine või üleandmine alaealisele on keelatud.

Alkohoolse joogi valduse üleandmisel peab senine valdaja tuvastama valduse omandaja vanuse isikut tõendava dokumendi alusel. Isikut tõendava dokumendi alusel ei pea valduse omandaja vanust tuvastama, kui ta on ilmselgelt täisealine või tema isik on senisele valdajale teada. Kui valduse omandaja ei ole senisele valdajale teadaolevalt täisealine ning ta ei esita isikut tõendavat dokumenti, ei või senine valdaja anda alkohoolse joogi valdust üle.

[RT I, 09.01.2018, 2 – вступ. в силу 19.01.2018]

Alkohoolset jooki ei tohi teadvalt võõrandada või üle anda isikule, kes võtab alkohoolse joogi vastu selle alaealisele pakkumise või üleandmise eesmärgil.

Alaealist ei tohi rakendada töödel, mis on seotud alkoholi käitlemisega, välja arvatud juhul, kui töö toimub täisealise töötaja järelevalve all ning:

tegemist on alkoholi ladustamise või edasitoimetamisega kaubanduslikul eesmärgil ja on tagatud, et alaealine puutub selle käigus kokku üksnes avamata pakendis alkoholiga;

töö on seotud alkohoolse joogi valmistamise, müügiks pakkumise või müügiga käesoleva seaduse § 3 lõike 1 punktide 1 ja 5 tähenduses ning alaealine on vähemalt 16-aastane.

[RT I, 03.07.2026, 27 – вступ. в силу 13.07.2026]

Kui alkohoolne jook on alaealise omandisse üle läinud pärandvara koosseisus, tagab tema seaduslik esindaja, et alkohoolne jook ei satuks alaealise otsesesse valdusesse.

[RT I 2008, 30, 190 – вступ. в силу 14.07.2008]

4. peatükk RIIKLIK JÄRELEVALVE

§ 49. Riiklik järelevalveизменится 01.11.2026

[RT I, 13.03.2014, 4 – вступ. в силу 01.07.2014]

Riiklikku järelevalvet käesoleva seaduse ja selle alusel kehtestatud õigusaktide nõuete täitmise üle, välja arvatud toiduohutuse, alkoholi määratlemise, kirjeldamise ja müügiks esitlemise nõuetele vastavus, riikliku alkoholiregistri toimimisega, alkoholi impordi ja ekspordiga seonduvad nõuded ning käesoleva seaduse §-s 46 ning § 47 lõigetes 1, 5 ja 6 sätestatud nõuded, teostab Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet.

[RT I, 12.12.2018, 3 – вступ. в силу 01.01.2019]

Riiklikku järelevalvet alkoholi käitlemisega seonduvate nõuete, välja arvatud toiduohutuse ning alkoholi määratlemise, kirjeldamise ja müügiks esitlemise nõuetele vastavus, täitmise üle teostab Maksu- ja Tolliamet.

[RT I, 29.06.2014, 1 – вступ. в силу 01.07.2014]

Riiklikku järelevalvet toiduohutuse, alkoholi määratlemise, kirjeldamise ja müügiks esitlemise ning riikliku alkoholiregistri toimimisega seonduvate nõuete täitmise üle teostab Põllumajandus- ja Toiduamet.

[RT I, 01.07.2020, 1 – вступ. в силу 01.01.2021]

Riiklikku järelevalvet alkohoolse joogi jaemüügiga seonduvate nõuete täitmise ning alkohoolse joogi tarbimise piirangute järgimise üle teostab oma haldusterritooriumil valla- või linnavalitsus.

Riiklikku järelevalvet alaealise alkohoolse joogi tarbimise piirangute üle teostab politseiametnik.

[RT I, 13.03.2014, 4 – вступ. в силу 01.07.2014]

§ 49¹. Riikliku järelevalve erimeetmed

Korrakaitseorgan võib käesolevas seaduses sätestatud riikliku järelevalve teostamiseks kohaldada korrakaitseseaduse §-des 30, 31, 32, 49, 50, 51 ja 52 sätestatud riikliku järelevalve erimeetmeid korrakaitseseaduses sätestatud alusel ja korras.

[RT I, 13.03.2014, 4 – вступ. в силу 01.07.2014]

Maksu- ja Tolliamet võib lisaks käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud erimeetmetele kohaldada riikliku järelevalve teostamiseks ka korrakaitseseaduse §-s 45 sätestatud erimeedet korrakaitseseaduses sätestatud alusel ja korras.

[RT I, 13.03.2014, 4 – вступ. в силу 01.07.2014]

Politseiametnik võib lisaks käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud erimeetmetele kohaldada riikliku järelevalve teostamiseks ka korrakaitseseaduse §-des 37, 38, 39, 40, 42, 47 ja 48 sätestatud erimeetmeid korrakaitseseaduses sätestatud alusel ja korras.

[RT I, 13.03.2014, 4 – вступ. в силу 01.07.2014]

Korrakaitseorgan võib võtta vallasasja läbivaatusel isiku kulul proove ja näidiseid ning vajaduse korral tellida ekspertiise. Kui vallasasja näidis või proov on eksperdi arvamuse kohaselt nõuetekohane, kannab korrakaitseorgan ekspertiisi tegemisega seotud kulud ja vallasasja näidise või proovi mittetagastamise korral hüvitab ettevõtjale selle maksumuse. Kui vallasasja näidis või proov ei ole eksperdi arvamuse kohaselt nõuetele vastav, kannab kontrollimisel tekkinud dokumentaalselt tõendatud kulud ettevõtja ning vallasasja näidise või proovi tagastamata jätmise korral selle maksumust ettevõtjale ei hüvitata.

[RT I, 29.06.2014, 1 – вступ. в силу 01.07.2014]

§ 50. Riikliku järelevalve erisusedизменится 01.11.2026

[RT I, 13.03.2014, 4 – вступ. в силу 01.07.2014]

Korrakaitseseaduse §-des 49 ja 50 sätestatud meetmeid võib Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet, Maksu- ja Tolliamet, Põllumajandus- ja Toiduamet ning valla- või linnavalitsus kohaldada üksnes sisenemisel alkoholi käitleja territooriumile, hoonesse, rajatisse ja ruumi või avades tema veovahendeid käitleja või tema esindaja juuresolekul.

[RT I, 01.07.2020, 1 – вступ. в силу 01.01.2021]

Korrakaitseorganil on täiendavalt õigus:

plommida või pitseerida hoiukoht, kus olev alkohol kuulub või võib kuuluda konfiskeerimisele;

kui ta avastab mootorsõidukis või selle haagises alkoholi, mis kuulub või võib kuuluda konfiskeerimisele, suunata see mootorsõiduk alkoholi mahalaadimiseks lähimasse paika, kus on võimalik äravõetud alkoholi hoida;

saada ametialaseks kasutamiseks riiklikust alkoholiregistrist kõiki andmeid.

[RT I, 13.03.2014, 4 – вступ. в силу 01.07.2014]

§ 52. Hoiulevõetud alkoholi hoidmine

[RT I, 13.03.2014, 4 – вступ. в силу 01.07.2014]

Hoiulevõetud alkoholi hoitakse kuni selle edasise käsutamise otsustamiseni selle hoiule võtnud korrakaitseorgani asitõendite hoidlas või muus tema valduses olevas ruumis.

Kui hoiulevõetud alkoholi ei ole sellises koguses võimalik selle hoiule võtnud korrakaitseorgani asitõendite hoidlas või muus tema valduses olevas ruumis hoida, antakse see vastutavale hoiule tollilattu, aktsiisilattu või ajutise ladustamise kohta.

[RT I, 16.06.2017, 1 – вступ. в силу 01.07.2017]

Hoiulevõetud alkoholi hoidmise tollilaos, aktsiisilaos või ajutise ladustamise kohas korraldab tolliasutus.

[RT I, 16.06.2017, 1 – вступ. в силу 01.07.2017]

Hoiulevõetud alkoholi tollilaos, aktsiisilaos või ajutise ladustamise kohas hoidmise kulud nähakse ette sihtotstarbeliste kuludena riigieelarves.

[RT I, 16.06.2017, 1 – вступ. в силу 01.07.2017]

Politseiametnikul on õigus korrakaitseseaduse §-s 52 sätestatud riikliku järelevalve erimeetme kohaldamisel korrakaitseseaduses sätestatud alusel ja korras hoiulevõetud alkohol üle anda alaealise seaduslikule esindajale.

[RT I, 13.03.2014, 4 – вступ. в силу 01.07.2014]

§ 52¹. Nõuete järgimise kontrollimine kontrolltehinguga

Kui käesoleva seaduse §-s 49¹ sätestatud riikliku järelevalve erimeetmega ei ole võimalik või on oluliselt raskendatud teostada järelevalvet alkoholiga kauplemise nõuete täitmise üle, kuid see on vajalik ohu väljaselgitamiseks või tõrjumiseks või korrarikkumise kõrvaldamiseks, võib § 49 lõikes 2 nimetatud korrakaitseorgan riikliku järelevalve erimeetmena teha kontrolltehingu.

Kui käesoleva seaduse §-s 49¹ sätestatud riikliku järelevalve erimeetmega ei ole võimalik või on oluliselt raskendatud teostada järelevalvet § 47 lõigetes 2–4 sätestatud nõuete täitmise üle, kuid see on vajalik ohu väljaselgitamiseks või tõrjumiseks või korrarikkumise kõrvaldamiseks, võib § 49 lõigetes 1, 4 ja 5 nimetatud korrakaitseorgan riikliku järelevalve erimeetmena teha kontrolltehingu.

Käesoleva paragrahvi lõikes 2 sätestatud kontrolltehingu tegemisse võib korrakaitseorgan vajaduse korral kaasata avaliku korra eest mittevastutava isiku vaid tema nõusolekul. Kaasatav isik peab olema vähemalt kuueteistaastane. Alla kaheksateistaastase isiku kaasamiseks on lisaks tema enda nõusolekule vajalik ka tema seadusliku esindaja kirjalik nõusolek.

Kontrolltehingu tegemise otsustab korrakaitseorgani juht või tema volitatud ametiisik.

Kontrolltehing on müügilepingu või muu võlaõigusliku tehingu tunnustega toiming, mille eesmärk on kontrollida õigusaktidega kehtestatud nõuetest kinnipidamist. Kontrolltehingut tegev ametiisik või kaasatud isik võib varjata isiku eest, kelle suhtes kontrolltehing tehakse, ja teiste isikute eest tehingu eesmärki. Kontrolltehingut tegev ametiisik ei pea ennast esitlema, samuti ei pea ametiisik kandma vormiriietust ega esitama ametitunnistust enne, kui kontrolltehingu eesmärk on saavutatud.

Kontrolltehingu tegemisel ei või läbi viia jälitustoiminguid, kihutada isikut süüteo toimepanemisele ega toime panna süüteotunnustega tegu, samuti ei või kontrolltehingu tegemise tagamiseks kasutada salajasele koostööle kaasatud isikut, teeselda juriidilist isikut, kasutada variisikut ega konspiratsioonivõtteid politsei ja piirivalve seaduse §-de 7⁵¹ ja 7⁵⁴–7⁵⁷ tähenduses.

Korrakaitseorgan teavitab isikut, kelle suhtes tehti kontrolltehing, viivitamata pärast kontrolltehingu eesmärgi saavutamist sellest, et tema suhtes kohaldati kontrolltehingut. Korrakaitseorgan võib kirjaliku põhjendatud otsusega lükata edasi selle isiku teavitamise, kelle suhtes kontrolltehing tehti, kui see on vältimatult vajalik sama isiku tegevusega seotud järelevalve jätkamiseks või teiste isikute poolt niisuguste tehingute tegemisele esitatud nõuete järgimise kontrollimiseks. Selle isiku teavitamist, kelle suhtes kontrolltehing tehti, ei või edasi lükata rohkem kui kolm kuud alates tehingu tegemise päevast.

Kontrolltehingu tegemine protokollitakse korrakaitseseaduse §-s 12 sätestatud korras. Kontrolltehingu protokollis märgitakse kontrolltehingu aluseks olnud otsus, kontrolltehingus osalenud ametiisikud ja isik, kelle suhtes kontrolltehing tehti, ning muud menetlusosalised ja kaasatud isikud, ametiisikute ütlused kontrolltehingu asjaolude ja tulemuste kohta, kontrolltehingu tulemusena üle antud või vastu võetud asjade ja dokumentide kirjeldus ning muude menetlusosaliste ja menetlusse kaasatud isikute ütlused, seletused ja arvamused. Kui selle isiku teavitamine, kelle suhtes kontrolltehing tehti, lükatakse käesoleva paragrahvi lõikes 7 sätestatud alustel ja korras edasi, viidatakse kontrolltehingu protokollis edasilükkamise otsusele. Protokoll toimetatakse kätte isikule, kelle suhtes kontrolltehing tehti.

Kontrolltehingu käigus teostatud tehing on tühine.

[RT I, 09.01.2018, 2 – вступ. в силу 19.01.2018]

5. peatükk VASTUTUS

§ 53. Alkoholi käitlemise korra rikkumineсудебная практика

Käitlemiseks mittelubatud alkoholi tootmise, samuti maksumärgiga märgistamata või käitlemiseks mittelubatud alkoholiga kauplemise või kaubanduslikul eesmärgil ladustamise, hoidmise või edasitoimetamise eest –
karistatakse rahatrahviga kuni 300 trahviühikut või arestiga.

[RT I, 12.07.2014, 1 – вступ. в силу 01.01.2015]

Sama teo eest, kui selle on toime pannud juriidiline isik, –
karistatakse rahatrahviga kuni 5000 eurot.

[RT I, 09.01.2018, 2 – вступ. в силу 19.01.2018]

Käesoleva seaduse § 73 punktides 1 ja 2 nimetatud kohtuväline menetleja või kohus võib konfiskeerida käesolevas paragrahvis sätestatud väärteo toimepanemise vahetuks objektiks olnud aine ja eseme.

[RT I, 12.07.2014, 1 – вступ. в силу 01.01.2015]

§ 54. Käitlemiseks mittelubatud alkoholi hoidmine ja edasitoimetamine

[RT I, 09.01.2018, 2 – вступ. в силу 19.01.2018]

Käitlemiseks mittelubatud alkoholi teadvalt hoidmise või edasitoimetamise eest –
karistatakse rahatrahviga kuni 100 trahviühikut või arestiga.

[RT I, 09.01.2018, 2 – вступ. в силу 19.01.2018]

Käesoleva seaduse § 73 punktides 1 ja 2 nimetatud kohtuväline menetleja või kohus võib konfiskeerida käesolevas paragrahvis sätestatud väärteo toimepanemise vahetuks objektiks olnud aine ja eseme.

[RT I, 12.07.2014, 1 – вступ. в силу 01.01.2015]

§ 55. Puskariaparaadi valmistamine, hoidmine, edasitoimetamine, omandamine ja edasiandmine

Puskariaparaadi valmistamise, hoidmise, edasitoimetamise, omandamise või edasiandmise eest –
karistatakse rahatrahviga kuni 200 trahviühikut või arestiga.

Sama teo eest, kui selle on toime pannud juriidiline isik, –
karistatakse rahatrahviga kuni 3000 eurot.

[RT I, 09.01.2018, 2 – вступ. в силу 19.01.2018]

Käesoleva seaduse § 73 punktides 1 ja 2 nimetatud kohtuväline menetleja või kohus konfiskeerib käesolevas paragrahvis sätestatud väärteo toimepanemise vahetuks objektiks olnud eseme.

[RT I, 12.07.2014, 1 – вступ. в силу 01.01.2015]

§ 58. Saatedokumendi puudumine

Nõuetekohase saatedokumendita alkoholi ekspordi, hulgimüügi, jaemüügi või kaubanduslikul eesmärgil edasitoimetamise eest –
karistatakse rahatrahviga kuni 300 trahviühikut.

Sama teo eest, kui selle on toime pannud juriidiline isik, –
karistatakse rahatrahviga kuni 5000 eurot.

[RT I, 09.01.2018, 2 – вступ. в силу 19.01.2018]

§ 59. Saatedokumendi kontrollimomendil esitamata jätmine

Alkoholi ekspordil, hulgimüügil, jaemüügil või kaubanduslikul eesmärgil edasitoimetamisel nõuetekohase saatedokumendi kontrollimomendil esitamata jätmise eest –
karistatakse rahatrahviga kuni 100 trahviühikut.

Sama teo eest, kui selle on toime pannud juriidiline isik, –
karistatakse rahatrahviga kuni 1300 eurot.

[RT I 2010, 22, 108 – вступ. в силу 01.01.2011]

§ 60. Saatedokumendi koostamata jätmine

Alkoholi hulgimüügil või ekspordil nõuetekohase saatedokumendi koostamata jätmise eest –
karistatakse rahatrahviga kuni 200 trahviühikut.

Sama teo eest, kui selle on toime pannud juriidiline isik, –
karistatakse rahatrahviga kuni 3000 eurot.

[RT I, 09.01.2018, 2 – вступ. в силу 19.01.2018]

§ 61. Sularahata arveldamise nõude järgimata jätmine

Alkoholi omandamisel või müügil käesoleva seadusega sätestatud sularahata arveldamise nõude järgimata jätmise eest –
karistatakse rahatrahviga kuni 300 trahviühikut.

Sama teo eest, kui selle on toime pannud juriidiline isik, –
karistatakse rahatrahviga kuni 5000 eurot.

[RT I, 09.01.2018, 2 – вступ. в силу 19.01.2018]

§ 62. Alkohoolse joogi jaemüügil tehingu fikseerimata jätmine

Alkohoolse joogi jaemüügil tehingu kassaaparaadis fikseerimata jätmise eest –
karistatakse rahatrahviga kuni 200 trahviühikut.

Sama teo eest, kui selle on toime pannud juriidiline isik, –
karistatakse rahatrahviga kuni 3000 eurot.

[RT I, 09.01.2018, 2 – вступ. в силу 19.01.2018]

§ 64. Alkoholi hoidmine või ladustamine müügisaalita müügikohas

[RT I, 04.01.2021, 1 – вступ. в силу 01.05.2021]

Alkoholi hoidmise või ladustamise eest müügisaalita müügikohas –
karistatakse rahatrahviga kuni 200 trahviühikut.

Sama teo eest, kui selle on toime pannud juriidiline isik, –
karistatakse rahatrahviga kuni 3000 eurot.

[RT I, 04.01.2021, 1 – вступ. в силу 01.05.2021]

§ 65. Alkohoolse joogi jaemüügil kehtivate piirangute ja keeldude rikkumine

Alkohoolse joogi jaemüügil kehtivate piirangute või keeldude rikkumise eest, kui puuduvad mõne teise käesolevas peatükis nimetatud väärteo tunnused, –
karistatakse rahatrahviga kuni 300 trahviühikut.

[RT I, 25.03.2011, 1 – вступ. в силу 01.07.2014(jõustumine muudetud - RT I, 22.12.2013, 1)]

Sama teo eest, kui selle on toime pannud juriidiline isik, –
karistatakse rahatrahviga kuni 5000 eurot.

[RT I, 09.01.2018, 2 – вступ. в силу 19.01.2018]

§ 66. Alkohoolse joogi kohaleveoteenuse osutamisel kehtivate nõuete rikkumine

Alkohoolse joogi kohaleveoteenuse osutamisel kehtivate nõuete rikkumise eest –
karistatakse rahatrahviga kuni 200 trahviühikut.

Sama teo eest, kui selle on toime pannud juriidiline isik, –
karistatakse rahatrahviga kuni 3000 eurot.

[RT I, 09.01.2018, 2 – вступ. в силу 19.01.2018]

§ 67. Alkohoolse joogi käitlemisel vanusepiirangu rikkumine

Alkohoolse joogi käitlemisel vanusepiirangu rikkumise eest –
karistatakse rahatrahviga kuni 300 trahviühikut või arestiga.

[RT I, 12.07.2014, 1 – вступ. в силу 01.01.2015]

Sama teo eest, kui selle on toime pannud juriidiline isik, –
karistatakse rahatrahviga kuni 10 000 eurot.

[RT I, 12.07.2014, 1 – вступ. в силу 01.01.2015]

§ 68. Alkohoolse joogi müümine joobeseisundile viitavate tunnustega isikule

[RT I, 13.03.2014, 4 – вступ. в силу 01.07.2014]

Alkohoolse joogi müümise eest joobeseisundile viitavate tunnustega isikule –
karistatakse rahatrahviga kuni 200 trahviühikut.

[RT I, 13.03.2014, 4 – вступ. в силу 01.07.2014]

Sama teo eest, kui selle on toime pannud juriidiline isik, –
karistatakse rahatrahviga kuni 3000 eurot.

[RT I, 09.01.2018, 2 – вступ. в силу 19.01.2018]

§ 69. Alkohoolse joogi ostmine alaealisele või joobeseisundile viitavate tunnustega isikule

[RT I, 13.03.2014, 4 – вступ. в силу 01.07.2014]

Alkohoolse joogi ostmise eest alaealisele või joobeseisundile viitavate tunnustega isikule –
karistatakse rahatrahviga kuni 300 trahviühikut või arestiga.

[RT I, 12.07.2014, 1 – вступ. в силу 01.01.2015]

§ 71. Alkohoolse joogi tarbimine alaealise poolt

Alaealise poolt alkohoolse joogi tarbimise eest –
karistatakse rahatrahviga kuni kümme trahviühikut.

§ 73. Menetlus

Käesolevas peatükis sätestatud väärtegude kohtuväline menetleja on:

Maksu- ja Tolliamet;

Politsei- ja Piirivalveamet;

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet;

[RT I, 12.12.2018, 3 – вступ. в силу 01.01.2019]

Põllumajandus- ja Toiduamet;

[RT I, 01.07.2020, 1 – вступ. в силу 01.01.2021]

valla- või linnavalitsus.

[RT I, 12.07.2014, 1 – вступ. в силу 01.01.2015]

§ 74. Trahvide laekumine

Kui hoiatustrahvi või rahatrahvi määranud kohtuväline menetleja on valla- või linnavalitsus, kantakse käesoleva seaduse §-des 53–72 sätestatud väärtegude eest määratud hoiatustrahv ja rahatrahv otsuse teinud kohaliku omavalitsuse eelarvesse.

[RT I 2002, 63, 387 – вступ. в силу 01.09.2002]

§ 75. Toimingud konfiskeeritud ainete ja esemetega

Konfiskeeritud alkohol hävitatakse või denatureeritakse alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse § 13 lõikes 1 sätestatud tingimustele vastavaks.

[RT I, 08.03.2012, 1 – вступ. в силу 01.04.2012]

Konfiskeeritud alkoholi võõrandajal on õigus nõuda seda alkoholi omandada soovivalt isikult tõendeid, mis kinnitavad tema kavatsust ja võimalusi kasutada omandatavat alkoholi tehnilisel otstarbel, ning kontrollida esitatud andmete õigsust, sealhulgas antud isiku ettevõttes.

Konfiskeeritud alkoholi võõrandaja peab hiljemalt selle alkoholi üleandmise päeval edastama Maksu- ja Tolliametile ning Põllumajandus- ja Toiduametile teatise võõrandatud alkoholikoguse ning alkoholi omandanud isiku kohta.

[RT I, 01.07.2020, 1 – вступ. в силу 01.01.2021]

Maksu- ja Tolliametil ning Põllumajandus- ja Toiduametil on õigus kontrollida konfiskeeritud alkoholi omandanud isiku ettevõttes selle alkoholi edasist kasutamist.

[RT I, 01.07.2020, 1 – вступ. в силу 01.01.2021]

Konfiskeeritud puskariaparaat hävitatakse.

[RT I 2003, 88, 591 – вступ. в силу 01.01.2004]

6. peatükk SEADUSE RAKENDAMINE

§ 76. Üleminekusätted

Kehtetuks tunnistatava alkoholiseaduse § 10 lõike 2 punktides 1–6 nimetatud tegevusluba kehtib, kui tegevusloaga lubatud tegevus ei ole vastuolus käesolevas seaduses sätestatuga, kuni tema omaja kohta majandustegevuse registris tehtava registreeringuni, kuid mitte kauem tegevusloale märgitud tähtpäevast.

Kehtetuks tunnistatava alkoholiseaduse § 10 lõike 2 punktides 7–10 nimetatud tegevusluba kehtib, kui tegevusloaga lubatud tegevus ei ole vastuolus käesolevas seaduses sätestatuga, kuni tema omajale väljastatud kauplemisloa õigusaktiga kooskõlla viimiseni, kuid mitte kauem tegevusloale märgitud tähtpäevast.

Enne käesoleva seaduse jõustumist riiklikus alkoholiregistris säilitamiseks võetud tootenäidis, välja arvatud viina tootenäidis, tagastatakse tootenäidise esitanud ettevõtjale selle tootenäidise säilitamise vajaduse lõppemisel. Tagastamine toimub kas tootenäidise esitanud ettevõtja või registri volitatud töötleja algatusel ja selle kohta koostatakse akt. Tootenäidise edasise säilitamise vajaduse kohta võib küsida arvamust ühelt või mitmelt järelevalveasutuselt.

Enne 2015. aasta 1. juulit riiklikus alkoholiregistris säilitamiseks võetud viina tootenäidis tagastatakse tootenäidise esitanud ettevõtjale selle tootenäidise säilitamise vajaduse lõppemisel. Tagastamine toimub kas tootenäidise esitanud ettevõtja või registri volitatud töötleja algatusel ja selle kohta koostatakse akt. Tootenäidise edasise säilitamise vajaduse kohta võib küsida arvamust ühelt või mitmelt järelevalveasutuselt.

[RT I, 20.02.2015, 1 – вступ. в силу 01.07.2015]

Kehtetuks tunnistatava alkoholiseaduse alusel antud õigusaktid kehtivad niivõrd, kuivõrd nad ei ole vastuolus käesoleva seadusega ja kuni uute õigusaktide vastuvõtmiseni, aga mitte kauem kui neli kuud, arvates käesoleva seaduse jõustumise päevast.

Käesoleva seaduse § 43 lõikes 4 sätestatud tarbijapakendi märgistusel esitatav kohustuslik teave peab olema eesti keeles kirjalikult kättesaadavaks tehtud alates 2013. aasta 1. juulist.

[RT I, 18.03.2011, 1 – вступ. в силу 01.07.2011]

Käesoleva seaduse § 23 lõiget 4 kohaldatakse 2016. aasta 30. juunini.

[RT I, 29.06.2014, 1 – вступ. в силу 01.07.2014]

Käesoleva seaduse § 23 lõiget 3 kohaldatakse alates 2016. aasta 1. juulist.

[RT I, 29.06.2014, 1 – вступ. в силу 01.07.2014]

Majutusettevõtja, kelle majutusettevõtte registreeringus majandustegevuse registris sisaldub majandustegevuse seadustiku üldosa seaduse jõustumisel märge alkohoolse joogi jaemüügi kohta majutusettevõtte majutus- või vastuvõturuumis, peab vastava majandustegevuse jätkamisel esitama käesoleva seaduse § 23 lõike 1 punktis 3 nimetatud tegevusalal majandustegevusteate majandustegevuse seadustiku üldosa seaduse § 76 lõikes 3 nimetatud tähtaja jooksul.

[RT I, 29.06.2014, 1 – вступ. в силу 01.07.2014]

§ 76¹. Riikliku alkoholiregistri registrikande kehtivuse kaotamine

Riiklikus alkoholiregistris enne 2004. aasta 1. juunit tehtud registrikanded kaotavad kehtivuse 2009. aasta 1. juunil.

Käesoleva paragrahvi lõike 1 alusel kehtivuse kaotava registrikande kehtivust võib pikendada käesoleva seaduse § 13¹ lõikes 2 sätestatud korras.

[RT I 2004, 45, 317 – вступ. в силу 27.05.2004]

§ 76². Riiklik alkoholiregister

Käesoleva seaduse § 8 lõikes 2 nimetatud alkoholiregistrina käsitatakse riiklikku alkoholiregistrit, mis on asutatud käesoleva seaduse § 8 lõike 2 alusel 2002. aasta 1. septembril kehtinud redaktsioonis.

[RT I, 13.03.2019, 2 – вступ. в силу 15.03.2019]

§ 77. Varasema seaduse kehtetuks tunnistamine

[Käesolevast tekstist välja jäetud.]

§ 78. Seaduse jõustumine

Käesolev seadus jõustub samaaegselt karistusseadustikuga.