LegalWise

E-saatelehe menetlemise kord

in forcefrom 01.01.2025· RT I, 21.12.2024, 16· Rahandusminister

In Riigi Teataja ↗
Contents

Click the dot before a section, subsection or point: exact citation, link, explanation, wording history, case law and notes.

1. peatükk TOIMINGUD SAATELEHE ELEKTROONILISES SÜSTEEMIS

§ 1. E-saatelehe täitmise täpsustatud kord

Lisaks komisjoni delegeeritud määruse (EL) 2022/1636, millega täiendatakse nõukogu direktiivi (EL) 2020/262, kehtestades aktsiisikauba liikumisega seoses vahetatavate dokumentide ülesehituse ja sisu ning kauba laadist tuleneva kao piirnormi (ELT L 247, 23.9.2022, lk 2–56), alusel kohustuslikuks täitmiseks ette nähtud e-saatelehe lahtritele kuuluvad kohustuslikule täitmisele lahtrid 3b–3f, 9f, 15a, 17M ja 17p. Lahtrisse 17M märgitakse aktsiisikauba liik vastavalt lahtri täitmiseks antud klassifikaatori valikutele.

[RT I, 21.12.2024, 6 – in force 01.01.2025]

E-saatelehe lahtrisse 17p märgitakse lisaks komisjoni delegeeritud määruses nr 2022/1636 nõutavale:

[RT I, 10.02.2023, 38 – in force 13.02.2023]

aktsiisikauba müügipakendi maht;

Repealed

[RT I, 24.10.2017, 1 – in force 01.01.2018]

Repealed

[RT I, 24.10.2017, 1 – in force 01.01.2018]

diislikütuse erimärgistatus;

[RT I, 24.10.2017, 1 – in force 01.01.2018]

diislikütuse liik, kas see on talvine või suvine;

bensiini oktaaniarv;

biokütuse nimetus, selle kombineeritud nomenklatuuri kaubakood ja koodile vastav kauba kirjeldus ning biokütuse kogus liitrites mõõdetuna temperatuuril +15 °C.

[RT I, 24.10.2017, 1 – in force 01.01.2018]

§ 2. E-saatelehe numbri andmise kord

Maksuhaldur teatab aktsiisikauba lähetajale e-saatelehe numbri saatelehe elektroonilise süsteemi kaudu.

Maksuhaldur ei väljasta e-saatelehe numbrit järgmistel juhtudel:

saatelehe täitmisel on tehtud vigu;

aktsiisilaopidaja tegevusloa kehtivus on peatatud;

aktsiisilao tegevusluba on tunnistatud kehtetuks;

registreeritud kaubasaatja tegevusluba ei ole kehtiv;

e-saatelehele märgitud aktsiisikauba vastuvõtjal puudub õigus võtta vastu ajutises aktsiisivabastuses või ilma ajutise aktsiisivabastuseta lähetatud kaupa;

[RT I, 10.02.2023, 38 – in force 13.02.2023]

saatelehe andmed ei vasta sertifitseeritud kaubasaatjaks registreerimise andmetele;

[RT I, 10.02.2023, 38 – in force 13.02.2023]

e-saateleht on esitatud rohkem kui seitse päeva enne saatelehele märgitud aktsiisikauba lähetamise kuupäeva.

[RT I, 10.02.2023, 38 – in force 13.02.2023]

§ 3. E-saatelehe andmete muutmisest teatamise kord

Aktsiisikauba lähetaja peab teatama maksuhaldurile kehtivaks tunnistatud e-saatelehe andmete muutmisest enne aktsiisikauba lähetamist, välja arvatud aktsiisikauba sihtkoha muutmise korral aktsiisikauba veo ajal. E-saatelehe andmete muutmiseks täidab aktsiisikauba lähetaja kehtivaks tunnistatud e-saatelehe vastavad andmeväljad ja esitab saatelehe uuesti kinnitamiseks. Aktsiisikauba lähetaja esitab enne aktsiisikauba lähetamist maksuhaldurile kehtivaks tunnistatud LRA-saatelehe tühistamise teatise ja uue LRA-saatelehe nende andmete muutmise korral, mida ei saa muuta kehtivaks tunnistatud saatelehel.

[RT I, 10.02.2023, 38 – in force 13.02.2023]

Aktsiisikauba sihtkoha muutmise korral saab muuta lisaks aktsiisikauba saaja, transpordikorralduse, veo kestuse ja kaubaarve andmeid. Aktsiisikauba lähetaja peab teatama aktsiisikauba sihtkoha muutmisest veo ajal enne selle muutmist. Tarbimisse lubatud aktsiisikauba sihtkoha muutmisel veo ajal lähtutakse alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse § 45 lõikes 7 sätestatust.

[RT I, 10.02.2023, 38 – in force 13.02.2023]

Maksuhaldur kontrollib e-saatelehele märgitud andmed ja vigade puudumisel kinnitab andmete muutmist saatelehe elektroonilise süsteemi kaudu, omistades e-saatelehele järgmise versiooni numbri. E-saatelehe number ei muutu.

Maksuhaldur teavitab aktsiisikauba sihtkoha liikmesriiki e-saatelehe andmete muutmisest saatelehe elektroonilise süsteemi kaudu.

Repealed

[RT I, 10.02.2023, 38 – in force 13.02.2023]

§ 4. E-saatelehe tühistamise kord

[RT I, 04.04.2012, 7 – in force 07.04.2012]

E-saateleht loetakse tühistatuks momendist, mil saatelehe elektrooniline süsteem on omistanud e-saatelehe olekuks «tühistatud».

Maksuhaldur tühistab e-saatelehe, kui enne aktsiisikauba lähetamist:

peatati aktsiisilao tegevusloa kehtivus;

tunnistati kehtetuks aktsiisilao tegevusluba;

registreeritud kaubasaatja tegevusluba ei ole kehtiv;

on tunnistatud kehtetuks LRA-saatelehele märgitud aktsiisikauba vastuvõtja õigus võtta vastu ajutises aktsiisivabastuses lähetatud aktsiisikaupa;

[RT I, 10.02.2023, 38 – in force 13.02.2023]

kaubasaatja on esitanud taotluse LRA-saatelehe tühistamiseks;

[RT I, 10.02.2023, 38 – in force 13.02.2023]

on tuvastatud, et aktsiisikaupa ei ole lähetatud LRA-saatelehele märgitud kuupäeval.

[RT I, 10.02.2023, 38 – in force 13.02.2023]

§ 5. E-saatelehe liikumise kord

Maksuhaldur edastab e-saatelehe saatelehe elektroonilise süsteemi kaudu pärast selle kehtivaks tunnistamist:

aktsiisikauba sihtkoha liikmesriigi maksuhaldurile;

aktsiisikauba saajale, kui aktsiisikauba lähetaja ja saaja asuvad samas liikmesriigis, või

selle liikmesriigi maksuhaldurile, kuhu esitati komisjoni rakendusmääruse (EL) 2015/2447, millega nähakse ette Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) nr 952/2013 (millega kehtestatakse liidu tolliseadustik) teatavate sätete üksikasjalikud rakenduseeskirjad (ELT L 343, 29.12.2015, lk 558–893), artikli 221 lõiget 2 kohaldades ekspordi tollideklaratsioon.

[RT I, 10.02.2023, 38 – in force 13.02.2023]

Maksuhaldur edastab teise liikmesriigi maksuhaldurilt saadud e-saatelehe sellele märgitud aktsiisikauba vastuvõtjale saatelehe elektroonilise süsteemi kaudu.

§ 5¹. E-saatelehe menetluse katkestamise kord

Aktsiisikauba veo katkestamisel katkestab maksuhaldur saatelehe elektroonilises süsteemis selle aktsiisikauba e-saatelehe menetluse. Saatelehe elektrooniline süsteem omistab e-saatelehe olekuks „katkestatud”.

[RT I, 04.04.2012, 7 – in force 07.04.2012]

§ 6. Aktsiisikauba saadetise jagamine mitme saaja vahel

Aktsiisikauba lähetajal, sealhulgas teisest liikmesriigist Eestisse aktsiisikauba lähetajal, ei ole lubatud muuta aktsiisikauba sihtkohta, jagades aktsiisikauba saadetist nõukogu direktiivi (EL) 2020/262, 19. detsember 2019, millega nähakse ette aktsiisi üldine kord (uuesti sõnastatud) (ELT L 58, 27.2.2020, lk 4–42), artikli 23 mõistes mitme saaja vahel.

[RT I, 10.02.2023, 38 – in force 13.02.2023]

§ 6¹. Aktsiisikauba veol toimunud juhtumist teatamise kord

Aktsiisikauba lähetaja teatab maksuhaldurile aktsiisikauba veo ajal toimunud juhtumist, esitades talle sündmuse teatise saatelehe elektroonilise süsteemi kaudu. Aktsiisikauba vastuvõtja teatab maksuhaldurile veo ajal toimunud juhtumist, kui selle kohta ei ole sündmuse teatist varem esitatud.

Maksuhaldur edastab sündmuse teatise saatelehe elektroonilise süsteemi kaudu:

aktsiisikauba sihtkoha liikmesriigi maksuhaldurile, kui teatis saabus aktsiisikauba lähetajalt Eestis;

aktsiisikauba vastuvõtjale Eestis, kui teatis saabus teisest liikmesriigist;

aktsiisikauba lähtekoha liikmesriigi maksuhaldurile, kui juhtum avastati aktsiisikauba vastuvõtmisel.

[RT I, 04.04.2012, 7 – in force 07.04.2012]

§ 6². E-saatelehe tagasilükkamisest teatamise kord

E-saatelehele märgitud aktsiisikauba vastuvõtja võib enne aktsiisikauba sihtkohta jõudmist hoiatada aktsiisikauba lähetajat aktsiisikauba vastuvõtmisest keeldumisest, esitades maksuhaldurile e-saatelehe tagasilükkamise teatise saatelehe elektroonilise süsteemi kaudu. E-saatelehe tagasilükkamise teatisele tehakse märge saatelehe vastuvõtmisest keeldumise hoiatuse kohta.

E-saatelehele märgitud aktsiisikauba vastuvõtja teatab talle lähetatud aktsiisikauba vastuvõtmisest keeldumisest, esitades maksuhaldurile e-saatelehe tagasilükkamise teatise saatelehe elektroonilise süsteemi kaudu. E-saatelehe tagasilükkamise teatisele tehakse märge saatelehe tagasilükkamise kohta.

Maksuhaldur edastab e-saatelehe tagasilükkamise teatise saatelehe elektroonilise süsteemi kaudu aktsiisikauba lähtekoha liikmesriigi maksuhaldurile või aktsiisikauba lähetajale Eestis, kui teatis saabus teisest liikmesriigist.

[RT I, 04.04.2012, 7 – in force 07.04.2012]

§ 7. Aktsiisikauba vastuvõtmisest teatamise kord

Aktsiisikauba vastuvõtja teatab talle teisest liikmesriigist või läbi teise liikmesriigi lähetatud aktsiisikauba vastuvõtmisest esitades maksuhaldurile aktsiisikauba vastuvõtmise teatise saatelehe elektroonilise süsteemi kaudu. Aktsiisikauba vastuvõtja esitab maksuhaldurile aktsiisikauba vastuvõtmise teatise saatelehe elektroonilise süsteemi kaudu ka siis, kui ta võtab kauba vastu osaliselt või keeldub kauba vastuvõtmisest.

[RT I, 10.02.2023, 38 – in force 13.02.2023]

Aktsiisikauba vastuvõtja märgib vastuvõtmise teatisele lisaks muudele nõutavatele andmetele:

need andmed aktsiisikauba kohta, mis on erinevad saatelehel märgitust või mida ei ole saatelehele märgitud, kuid mis on Eestis täitmiseks kohustuslikud;

vastuvõetud tubakatoodete maksumärkide koguse maksumärkide koodide, maksumärkide liikide ning sigarettide, sigarite ja sigarillode maksimaalse jaehinna lõikes ning alkoholi puhul maksumärkide koguse ja numbrid.

[RT I, 24.10.2017, 1 – in force 01.01.2018]

Maksuhaldur kinnitab aktsiisikauba vastuvõtjale aktsiisikauba vastuvõtmise teatise kättesaamist, kui vigu teatise täitmisel ei avastatud. Maksuhaldur teatab aktsiisikauba vastuvõtjale avastatud vigadest aktsiisikauba vastuvõtmise teatises viivitamata. Aktsiisikauba vastuvõtmise teatis on maksuhalduri poolt kätte saadud ja kinnitatud, kui teatise olekuks saatelehe elektroonilises süsteemis on «vastu võetud», «osaliselt vastu võetud» või «vastuvõtmisest keeldutud».

Maksuhaldur edastab saatelehe elektroonilise süsteemi kaudu aktsiisikauba vastuvõtmise teatise aktsiisikauba lähetaja liikmesriigi maksuhaldurile, kui aktsiisikaup lähetati teisest liikmesriigist.

Maksuhaldur edastab aktsiisikauba sihtkoha liikmesriigist saadud aktsiisikauba vastuvõtmise teatise aktsiisikauba lähetajale saatelehe elektroonilise süsteemi kaudu.

Nõukogu direktiivi (EL) 2020/262 artiklis 48 sätestatud juhul teavitab kaubasaaja väikese veinitootja lähetatud veini vastuvõtmisest SADHESi kaudu.

[RT I, 10.02.2023, 38 – in force 13.02.2023]

«Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse» § 27 lõike 1 punktides 1–1² nimetatud isik peab maksuhaldurile kirjalikult teatama talle teisest liikmesriigist lähetatud aktsiisikauba vastuvõtmisest viivitamata, kuid mitte hiljem kui viiendal päeval aktsiisikauba vastuvõtmise päevast arvates. Aktsiisikauba vastuvõtja allkirjaga kinnitatud teatis sisaldab järgmisi andmeid:

[RT I, 10.02.2023, 38 – in force 13.02.2023]

aktsiisikauba kirjeldus e-saatelehel nõutavate andmete täpsusega, kui vastuvõetud aktsiisikauba andmed on erinevad e-saatelehel kirjeldatust;

aktsiisikauba e-saatelehe number;

aktsiiskauba vastuvõtmise koha aadress ja kuupäev.

Maksuhaldur täidab aktsiisikauba vastuvõtmise teatise käesoleva paragrahvi lõikes 6 nimetatud andmete alusel ja edastab teatise saatelehe elektroonilise süsteemi kaudu aktsiisikauba lähetamise liikmesriigi maksuhaldurile.

[RT I, 10.02.2023, 38 – in force 13.02.2023]

§ 7¹. Aktsiisikauba puudu- või ülejäägi põhjendamise kord

Kui müügipakendisse villimata või pakendamata aktsiisikauba koguse mõõtetulemus erineb saatelehele märgitud aktsiisikauba kogusest alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse § 33¹ lõike 6 alusel kehtestatud majandus- ja kommunikatsiooniministri määruses sätestatud mõõtetulemuse lubatud laiendmääramatuse ulatuses, teeb aktsiisikauba vastuvõtja aktsiisikauba vastuvõtmise teatisele asjaomase märke, märgib mõõdetud koguse ja lisab mõõteakti numbri ja kuupäeva.

[RT I, 24.10.2017, 1 – in force 01.01.2018]

Käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatust erinevatel juhtudel märgib aktsiisikauba vastuvõtja aktsiisikauba puudu- või ülejäägi tekkimise põhjused aktsiisikauba erinevuste selgitamise teatisele. Kui aktsiisikauba vastuvõtjal puudub teave aktsiisikauba puudu- või ülejäägi tekkimise asjaolude kohta, sest ta ei korraldanud aktsiisikauba vedu, ei vastutanud veo ajal aktsiisi maksmise eest ega saanud teavet aktsiisikauba puudu- või ülejäägi tekkimise põhjuste kohta aktsiisikauba lähetajalt, teeb ta erinevuste selgitamise teatisele märke teabe puudumise kohta.

Aktsiisikauba lähetaja märgib aktsiisikauba puudu- või ülejäägi tekkimise põhjused erinevuste selgitamise teatisele viivitamata, kuid mitte hiljem kui viiendal päeval aktsiisikauba vastuvõtmise teatise saamise päevast arvates.

[RT I, 04.04.2012, 7 – in force 07.04.2012]

§ 8. Aktsiisikauba eksportimisest teatamise kord

Maksuhaldur võrdleb tolli koostatud ekspordikinnituse andmeid LRA-saatelehe andmetega ja teavitab EMCSi kaudu aktsiisikauba lähetamise liikmesriiki LRA-saatelehe ja ekspordi tollideklaratsiooni erinevustest nende olemasolul. Maksuhaldur täidab saatelehe elektroonilises süsteemis aktsiisikauba eksportimise teatise, kui ekspordikinnituse andmed kinnitavad LRA-saatelehele märgitud aktsiisikauba eksportimist. Ekspordikinnitus tõendab aktsiisikauba väljumist liidu territooriumilt või välistransiidiprotseduuri rakendamist aktsiisikaubale.

[RT I, 10.02.2023, 38 – in force 13.02.2023]

Maksuhaldur edastab aktsiisikauba eksportimise teatise aktsiisikauba lähetamise liikmesriigi maksuhaldurile, kui aktsiisikauba lähetamise liikmesriik on eksportimise liikmesriigist erinev.

Maksuhaldur edastab teisest liikmesriigist saadud eksportimise teatise aktsiisikauba lähetajale saatelehe elektroonilise süsteemi kaudu.

Maksuhaldur teavitab aktsiisikauba lähetamise liikmesriigi pädevat asutust, et aktsiisikaupa ei viida liidu territooriumilt välja, niipea kui see selgub. Maksuhaldur edastab teisest liikmesriigist saadud teatise kauba liidu territooriumilt väljaveo mittetoimumise kohta aktsiisikauba lähetajale.

[RT I, 10.02.2023, 38 – in force 13.02.2023]

2. peatükk ASENDUSTOIMINGUD

§ 9. Asendustoimingute rakendamine

Aktsiisikauba lähetaja või vastuvõtja peab kasutama asendustoiminguid, kui maksuhalduri e-saatelehe elektrooniline süsteem ei tööta või e-saateleht ei ole saatelehe elektroonilise süsteemi kaudu aktsiisikauba vastuvõtmise otsuse teatamiseks kättesaadav.

Asendustoimingud on e-saatelehe asendamine pabersaatelehega ja saatelehe elektroonilises süsteemis saadetavate teatistega samasisuliste teatiste saatmine muid maksuhalduri heakskiidetud andmesidekanaleid kaudu.

Maksuhaldur koostab eksportimise teatise aktsiisikauba väljaveo kohta liidu territooriumilt või väljaveo mittetoimumise kohta asendustoiminguna, kui teatis on vaja esitada kiiremini ajast, mis kulub saatelehe elektrooniline süsteemi töö taastumiseks.

[RT I, 10.02.2023, 38 – in force 13.02.2023]

§ 10. Pabersaatelehe number

Maksuhaldur kontrollib aktsiisikauba lähetaja esitatud pabersaatelehele märgitud andmed ja annab saatelehe numbri, kui vigu pabersaatelehe täitmisel ei avastatud. Maksuhaldur teavitab aktsiisikauba lähetajat viivitamata avastatud vigadest pabersaatelehe täitmisel.

Maksuhaldur keeldub pabersaatelehe numbri väljastamisest samadel põhjustel, mis e-saatelehe numbri puhul.

§ 11. Saatelehe tühistamisest, aktsiisikauba sihtkoha muutmisest ja aktsiisikauba vastuvõtmisest teatamise asendustoiming

E-saatelehe või pabersaatelehe tühistamise ja e-saatelehe või pabersaatelehe andmete muutmise tingimused asendustoimingu korral on samad, mis e-saatelehe puhul. Asendustoiminguna esitatavad teatised esitatakse ja edastatakse samadel põhimõtetel, mis saatelehe elektroonilises süsteemis saadetavate teatiste puhul.

Aktsiisikauba lähetaja peab e-saatelehe või pabersaatelehe tühistamisel, e-saatelehe või pabersaatelehe andmete muutmisel või aktsiisikauba vastuvõtmisel täitma asendustoiminguna saatelehe elektroonilises süsteemis täidetava teatisega samasisulise teatise ja esitama selle maksuhaldurile viivitamata. Saatelehe andmete muutmise teatiseks loetakse uuesti täidetud saatelehte.

Pabersaateleht loetakse tühistatuks maksuhalduri poolt tühistamise teatise kättesaamise päevast arvates. Aktsiisikauba sihtkoha muutmise või aktsiisikauba vastuvõtmise teatis loetakse esitatuks maksuhalduri poolt kättesaamise kuupäevast arvates.

§ 12. Teatise esitamise või edastamise viis asendustoimingute korral

Aktsiisikauba lähetaja või vastuvõtja esitavad asendustoiminguna koostatud teatised maksuhalduri heaks kiidetud andmeside kanaleid kaudu.

Maksuhaldur teatab aktsiisikauba lähetajale pabersaatelehe numbri e-kirja teel, faksiga või muid andmete taasesitamist võimaldava andmesidekanaleid kaudu.

Maksuhaldur edastab asendustoiminguna saadud teatise saatelehe elektroonilise süsteemi kaudu selle töö taastumisel, kui vastav teatis on esitatud elektrooniliselt. Vastavalt vajadusele edastab või saadab maksuhaldur asendustoiminguna esitatud või koostatud teatise, kasutades nõukogu määrusega (EL) nr 389/2012, milles käsitletakse halduskoostööd aktsiisimaksude valdkonnas ja millega tunnistatakse kehtetuks määrus (EÜ) nr 2073/2004 (ELT L 121, 8.5.2012, lk 1–15), ette nähtud alternatiivseid andmesidekanaleid.

[RT I, 10.02.2023, 38 – in force 13.02.2023]

§ 13. Asendustoimingute kajastamine saatelehe elektroonilises süsteemis

Saatelehe elektroonilise süsteemi töö taastumisel peavad aktsiisikauba lähetaja, vastuvõtja ja maksuhaldur viivitamata koostama tagantjärele kõik asendustoimingutena koostatud dokumendid saatelehe elektroonilises süsteemis vastavalt toimingute kronoloogilisele järjekorrale.

3. peatükk RAKENDUSSÄTE

§ 16. Määruse jõustumine

Käesoleva määrus jõustub 2010. aasta 1. aprillil.